Πώς θα ήταν η μέρα σου ή και ο κόσμος σου, αν ό,τι σε ενοχλούσε μπορούσες να το πεις; Τι θα άλλαζε στην καθημερινότητα σου αν σε όλες τις παραβιαστικές συμπεριφορές που δέχεσαι μπορούσες να βροντοφωνάξεις #me_enoxleis;
Τα τελευταία δύο χρόνια το Genderhood υλοποίησε εκπαιδεύσεις βιωματικής μάθησης για τη συναίνεση σε 575 μαθήτριες και μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Λαμβάνοντας πολλαπλά ερεθίσματα ανακαλύψαμε ότι τα βιώματα είναι κοινά τόσο στην προεφηβεία όσο και στη νεαρή ηλικία.
Σε κύκλους ενδυνάμωσης εφήβων που πραγματοποιούμε αυτή την περίοδο παρατηρήθηκε πως μεγάλο ποσοστό δε γνωρίζει ποιες συμπεριφορές θεωρούνται παραβιαστικές, ούτε τι μπορεί να κάνει για να προστατευτεί.
Η καμπάνια #me_enoxleis κλείνει το μάτι σε εκείνα τα άτομα που δεν εξασκούν τη συναίνεση επιζητώντας να συμβάλλει θετικά στην εξοικείωσή τους με καλές πρακτικές. Παράλληλα, επιδιώκουμε να ενδυναμώσουμε τις θηλυκότητες σε μια κουλτούρα μακριά από το victim blaming.
View this post on Instagram
Γιατί είναι η συναίνεση αναγκαία;
Η κουλτούρα της συναίνεσης ανοίγει ένα δρόμο για την εξάλειψη παραβιαστικών και κακοποιητικών συμπεριφορών. Βοηθάει στην αυτενέργεια, την ελεύθερη έκφραση του ατόμου, ενώ παράλληλα πλαισιώνει τις διαπροσωπικές σχέσεις (ερωτικές ή μή) με σεβασμό, ενσυναίσθηση και ενεργητική ακρόαση. Όλα τα παραπάνω σταδιακά οδηγούν σε μία κοινωνία ισότητας.
View this post on Instagram
Κοινωνική ανάγκη
Για το 2021 ο Δείκτης Ισότητας των Φύλων που δημοσίευσε το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα των Φύλων (EIGE), βαθμολόγησε την Ελλάδα με 53,4 στα 100, τοποθετώντας τη, για μία ακόμη χρονιά, στην τελευταία θέση της κατάταξης για πλήρη ισότητα μεταξύ των δύο φύλων.
Την ίδια στιγμή που η σεξουαλική κακοποίηση αυξάνεται (ΕΛ.ΑΣ 2020 και 2021), το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής παραμένει μη υποχρεωτικό στα δημόσια σχολεία. Μάλιστα η εμπειρία μας σε σχολεία της Ελλάδας, δείχνει ότι μόνο περιορισμένος αριθμός εκπαιδευτικών είναι εξοικειωμένος με θέματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Τα παραπάνω δεδομένα κάνουν έντονη την ανάγκη να αναλάβουμε δράση.
Στόχοι της καμπάνιας
Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση νέων ατόμων στην κουλτούρα συναίνεσης για:
- ενίσχυση αυτοπεποίθησης
- υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις
- υγιή σωματικά και συναισθηματικά όρια
- αντιμετώπιση παρενοχλητικών συμπεριφορών online και offline
Η καμπάνια τρέχει σε όλα τα social media του @Genderhood τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2023.