Στα προ πανδημίας επίπεδα φαίνεται πως έχει επιστρέψει η ακτοπλοϊκή αγορά διεθνώς, με τα στοιχεία να προδικάζουν περαιτέρω ανάκαμψη το 2023. Μάλιστα, χώρες όπως η Ιταλία, η Κίνα και η Ιαπωνία οδηγούν την κούρσα, τόσο σε όρους εν ενεργεία στόλου όσο και στις νέες παραγγελίες επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του οίκου δεδομένων VesselsValue, η ανάπτυξη του στόλου είναι εμφανής και οι αριθμοί δείχνουν σταθερή ανάπτυξη σε ετήσια βάση. Μάλιστα, το 2022 καταγράφηκε αύξηση 13,2% στη μεταφορά φορτίων (+1,47 εκατ. GT) και 16,2% στη μεταφορική ικανότητα (+116.285 Lane Meters). Αντίθετα, η χωρητικότητα επιβατών ενισχύθηκε με βραδύτερο ρυθμό, +8,6%.
Ολες οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο δίνουν παρόμοια εικόνα, με την έρευνα να στέκεται στο «αγκάθι» του γερασμένου στόλου, ειδικά στην Ευρώπη. Οπως τονίζεται, σχεδόν το ένα τέταρτο του στόλου άνω των 12.999 GT είναι ηλικίας 30 ετών και άνω και περιλαμβάνει 109 σκάφη.
Αυτό, σύμφωνα με τη VesselsValue, είναι υψηλό ποσοστό και αν αυτά τα πλοία αποτελούσαν κομμάτι της ποντοπόρου ναυτιλίας θα είχαν ήδη πάρει τον δρόμο για τα διαλυτήρια. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για τα πλοία της ακτοπλοΐας, με τα Cruise Ferries να επιχειρούν μέχρι τα σαράντα τους στα νερά της Βαλτικής και της Μεσογείου.
To «Anemos»
Κάνοντας ειδική αναφορά στην αξία των μεταχειρισμένων επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων, η VesselsValue φέρνει ως παράδειγμα το νεοαποκτηθέν συμβατικό πλοίο «Anemos» της Aegean Sea Lines, του Ομίλου Ευγενίδη.
Το νέο πλοίο (πρώην «Rosella») που ύψωσε την ελληνική σημαία στο Μάριενχαμν της Φινλανδίας και σήκωσε άγκυρα με προορισμό τα νερά του Αιγαίου, αποκτήθηκε από τη Viking Line αντί 11,25 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε στο Χρηματιστήριο του Οσλο η νορβηγική εταιρεία. Σύμφωνα με την εταιρεία, το «Anemos» είναι ολικής χωρητικότητας 16.850 τόνων, έχει μήκος 136,11 μέτρα και αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 21,2 ναυτικών μιλίων την ώρα, ενώ μπορεί να μεταφέρει 1.700 επιβάτες και 345 ΙΧ ή 55 12μετρα φορτηγά οχήματα – όπως έχει γίνει γνωστό, θα υποστεί μικρές μετατροπές στην Ελλάδα και θα δρομολογηθεί από την αρχή του καλοκαιριού του 2023 στις Δυτικές Κυκλάδες.
To Top 10
Σε αυτή την αγορά, συνολικής αξίας εκατοντάδων δισ. δολαρίων, πρωταγωνιστούν οι Ιταλοί, με τη συνολική αξία του στόλου (άνω των 12.999 GT) να ανέρχεται στα 4,04 δισ. (16,8% της αγοράς), συμπεριλαμβανομένων των εν ενεργεία πλοίων, των υπό παραγγελία και των θυγατρικών εταιρειών. Η Κίνα καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση με αξία 2,64 δισ. (11%), ακολουθούμενη από την Ιαπωνία (2,56 δισ. / 10,6% της αγοράς).
Αξίζει να σημειωθεί πως οκτώ από τα δέκα κορυφαία ακτοπλοϊκά έθνη είναι ευρωπαϊκά, ωστόσο η Ελλάδα απουσιάζει από τα συγκεκριμένα στοιχεία. Σύμφωνα με τα δεδομένα της εταιρείας για τον παγκόσμιο στόλο των ferries, η χώρα μας δεν περιλαμβάνεται στις 10 μεγαλύτερες πλοιοκτήτριες εταιρείες. Πιο συγκεκριμένα, πρώτη με διαφορά είναι η Ιταλία, ακολουθούν η Κίνα, η Ιαπωνία, η Σουηδία, η Ισπανία, η Εσθονία, η Γαλλία, η Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και στη 10η θέση βρίσκεται η Φινλανδία.
Οπως επισημαίνει ο οίκος δεδομένων, η αξία των επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων είναι πιθανό να δεχτεί αυξημένη πίεση αργότερα αυτή τη δεκαετία, όταν θα τεθούν σε πλήρη εφαρμογή οι νέοι πράσινοι κανονισμοί του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για το CII (Δείκτης Εντασης Ανθρακα). Αυτό, σύμφωνα με τη VesselsValue, θα αναγκάσει τους πλοιοκτήτες να στείλουν τα vintage πλοία (περίπου το 23% του στόλου) στα διαλυτήρια.
Τέλος, καθώς η απειλή μιας μεγάλης παγκόσμιας ύφεσης μεγαλώνει και δυνητικά μπορεί να καταστεί πιο καταστροφική από την προηγούμενη, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται, θα ήταν ικανή να επιβαρύνει τα κέρδη και τις αξίες των μεγάλων ακτοπλοϊκών εταιρειών μεσοπρόθεσμα.