Mε το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη ημέρα, που συνδέεται με την επέκτασή του και τη μεταμόρφωσή του σε ένα υπερσύγχρονο και ευρύχωρο μουσείο του 21ου αι., αλλά και με την αμηχανία που προκαλεί η επικείμενη ψήφιση του νομοσχεδίου, βάσει του οποίου αλλάζει ριζικά η νομική του υπόσταση και ο τρόπος λειτουργίας του, υποδέχεται το 2023 το μεγαλύτερο και πλουσιότερο αρχαιολογικό μουσείο της χώρας, το Εθνικό Αρχαιολογικό.
«Το μουσείο δεν επαναπαύεται, συνεχίζει το πολυσχιδές έργο του και προωθεί μια ποικιλία δράσεων», τόνισε κατά τη διάλεξη που έδωσε χθες το απόγευμα η διευθύντρια του μουσείου, δρ Αννα Καραπαναγιώτου, στο αμφιθέατρο του ΕΑΜ, στο πλαίσιο εκδήλωσης της Εταιρείας των Φίλων του Μουσείου υπό τον τίτλο «Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 2021-2023: Σχεδιασμός, δράσεις, προοπτικές».
Και ως απόδειξη έφερε τον ψηφιακό μετασχηματισμό του μουσείου, έργο ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από κοινοτικά κονδύλια και μεταξύ άλλων προβλέπει τη δυνατότητα ανοικτής πρόσβασης στο φωτογραφικό αρχείο του μουσείου, που είναι το μεγαλύτερο και παλαιότερο του είδους στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, την εικονική περιήγηση στις συλλογές και τις θεματικές ακουστικές ξεναγήσεις για το κοινό, τα συστήματα ψηφιακής σήμανσης στους εκθεσιακούς χώρους και την τηλεμετάδοση εικόνας ζωντανά κατά τη διάρκεια εκδηλώσεων.
Και μπορεί η εικόνα του ΕΑΜ μετά την επέκταση που θα γίνει βάσει των σχεδίων Τσίπερφιλντ – Τομπάζη να μην έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί, όμως η δρ Αννα Καραπαναγιώτου, η οποία συμπληρώνει δύο χρόνια στη θέση της επικεφαλής του μουσείου, χθες επέτρεψε στους παρισταμένους να «ρίξουν μια πρώτη ματιά» στο εσωτερικό του.
«Η νέα εκθεσιακή αφήγηση θα πρέπει να είναι ολιστική και να μην ακολουθεί πλέον τον παραδοσιακό τρόπο, κατά συλλογές, έτσι ώστε να είναι πιο εύληπτη για το ευρύ κοινό», ανέφερε η διευθύντρια και τόνισε ότι θα πρέπει να περιλαμβάνει την ιστορία του μουσείου. Τάσσεται υπέρ της οργάνωσης της εύληπτης παρουσίασης συνόλων, όπως για παράδειγμα του ναυαγίου των Αντικυθήρων.
Η νέα έκθεση επιπλέον θα πρέπει να εμπλουτιστεί με χαρακτηριστικά εμβληματικά έργα από τις αποθήκες και θα πρέπει να προσφέρει καλύτερη εκθεσιακή αντιπροσώπευση από όλες τις περιοχές του ελλαδικού χώρου.
Για τις εκθέσεις
Το μουσείο, ωστόσο, δεν είναι σε θέση να ανακοινώσει συγκεκριμένο πρόγραμμα περιοδικών εκθέσεων, γεγονός που εκτιμάται ότι οφείλεται σε τρεις κυρίως λόγους.
Πρώτον, διότι παραμένει άγνωστο προς το παρόν το χρονικό σημείο κατά το οποίο θα κλείσει το κτίριο για τις εργασίες αναβάθμισης και επέκτασης. Δεύτερον, λόγω των επικείμενων διοικητικών αλλαγών που θα επιφέρει ο νέος νόμος και οι οποίες εκτιμάται ότι θα έχουν σχετικά άμεση εφαρμογή.
Και τρίτον, διότι ήδη υπάρχει μεγάλος φόρτος εργασίας, καθώς οι εργαζόμενοι του μουσείου υποστηρίζουν στο σύνολο των δυνάμεών τους την ωρίμανση των επιμέρους μελετών του αρχιτεκτονικού προσχεδίου, ενώ επεξεργάζονται παράλληλα περαιτέρω τις προτάσεις τους για το νέο μουσειολογικό πρόγραμμα και εστιάζουν στην ενδυνάμωση της διεθνούς παρουσίας του μουσείου έπειτα από επιτυχημένες εκθέσεις που διοργάνωσε στην Αυστραλία και την Κίνα – χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της έκθεσης 44 αρχαιοτήτων που κάλυψαν μια περίοδο 4.000 ετών στο Μουσείο της Μελβούρνης και η οποία είχε μεγάλη απήχηση – και την υπογραφή σχετικών μνημονίων συνεργασίας.