Η οδήγηση στο χιόνι θέλει ιδιαίτερους χειρισμούς και αρκετή εμπειρία από τον οδηγό. Το χιόνι και οι παγωμένες επιφάνειες κρύβουν πολλούς κινδύνους. Ο οδηγός έχει να αντιμετωπίσει τη μειωμένη πρόσφυση, που αν δεν λάβει τα κατάλληλα μέτρα, μπορεί να οδηγήσει σε αποσταθεροποίηση του οχήματος και έξοδο από τον δρόμο ( δεν είναι λίγες οι φορές που αρκετά αυτοκίνητα – ιδιαίτερα στα χιονοδρομικά – πέφτουν σε χαντάκια λόγω απώλειας του ελέγχου του ΙΧ)
- Πριν ξεκινήσετε, θα πρέπει να έχετε εφοδιαστεί με τις κατάλληλες αντιολισθητικές αλυσίδες που να ταιριάζουν με τον τύπο των ελαστικών – ζαντών σας.
- Κάντε μια πρόβα μόνοι σας, για να διαπιστώσετε αν μπορείτε να περάσετε με ευκολία τις αλυσίδες στους κινητήριους τροχούς.
- Στον χιονισμένο δρόμο, θα πρέπει να κρατάτε την τριπλάσια απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα. Δεν θα πρέπει να ξεπερνάτε – όταν οι τροχοί είναι εφοδιασμένοι με αλυσίδες – σε ταχύτητα τα 40 -50χλμ/ώρα!
- Αποφεύγετε τους απότομους χειρισμούς. Κινήσεις στο τιμόνι και το πάτημα των πεντάλ φρένου και γκαζιού πρέπει να γίνονται πολύ απαλά και προοδευτικά.
- Οι εκκινήσεις θα πρέπει να γίνονται με «μαλακό» τρόπο. Επιλέξτε, αν διαπιστώσετε ότι σπινάρουν οι τροχοί, μια μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο.
- Έχετε μαζί σας λίγο καθαρό οινόπνευμα, ώστε να καθαρίζετε τον πάγο από τα τζάμια του αυτοκινήτου σας.
- Σε έντονες κλίσεις επιλέξτε πρώτη σχέση στο κιβώτιο. Επίσης, μην αφήνετε ποτέ να ρολάρει το αυτοκίνητο στις κατηφόρες χωρίς σχέση στο κιβώτιο. Αφήστε το να φρενάρει με την ταχύτητα στο κιβώτιο και αποφεύγετε την απότομη χρήση του φρένου.
- Αν δεν έχετε αλυσίδες – και πρέπει σε κάθε περίπτωση να κινηθείτε – μπορείτε να αυξήσετε την πρόσφυση στο παγωμένο οδόστρωμα ξεφουσκώνοντας στο μισό την πίεση των ελαστικών.
- Την νύχτα, η οδήγηση στο χιόνι είναι ακόμη πιο επικίνδυνη. Σε ορισμένες περιπτώσεις ο πάγος δεν είναι ορατός – στο εξωτερικό το φαινόμενο του μη ορατού πάγου ονομάζεται “black ice”.
- Στα τετρακίνητα μοντέλα, αν έχουμε μόνο ένα ζευγάρι αλυσίδων, τις τοποθετούμε στους κινητήριους τροχούς. Το ιδανικό όμως είναι να χρησιμοποιούμε τέσσερις αλυσίδες.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΧΕΙΜΕΡΙΝΗ ΕΠΙΒΙΩΣΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ
- Να βλέπετε και να σας βλέπουν: καθαρίστε τα παράθυρα, τους προβολείς και τα πίσω φώτα του αυτοκινήτου ώστε να έχετε καλύτερη ορατότητα και να είστε καλύτερα ορατοί από τους άλλους, ιδιαίτερα στο φρενάρισμα.
- Μην τρέχετε: ελαττώστε ταχύτητα και δώστε στον εαυτό σας επαρκή χώρο να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο. Όταν ο δρόμος είναι χιονισμένος ή ολισθηρός, το κάθε δευτερόλεπτο μετρά.
- Μην πετάτε νερά: όταν ο δρόμος είναι πλημμυρισμένος και πλησιάζετε σε μεγάλες λίμνες με νερό οδηγείτε αργά, με χαμηλή σχέση στο κιβώτιο και υψηλές στροφές στον κινητήρα. Όταν δε βγείτε από εκεί, δοκιμάστε αν ‘πιάνουν’ τα φρένα σας.
- Οδηγείτε με «μία ταχύτητα κάτω»: χρησιμοποιώντας μία χαμηλότερη σχέση στο κιβώτιο έχετε καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι και σε ολισθηρούς δρόμους. Αν από την άλλη κολλήσετε στον πάγο «μία επάνω» ταχύτητα μπορεί να βοηθήσει να ξεκολλήσετε.
- Οδηγείτε χωρίς απότομες κινήσεις: οι πιο ελαφριές και απαλές κινήσεις στο γκάζι, στα φρένα και στο τιμόνι βοηθούν να μην χάσετε τον έλεγχο του οχήματος.
- Μην πανικοβάλλεστε: αν χάσετε το έλεγχο στον πάγο, το χιόνι ή σε βρεγμένο δρόμο, διορθώστε απαλά με το τιμόνι. Αν η ουρά του αυτοκινήτου γλιστρήσει προς τα αριστερά, στρίψτε προς τα αριστερά αποφεύγοντας το απότομο φρενάρισμα.