Εν μέσω ενός διαρκώς κλιμακούμενου κύματος ακρίβειας, οι καταναλωτές – δικαίως – διαμαρτύρονται για τις τιμές, ιδίως όταν αυτές φαίνεται να μην ακολουθούν τις τάσεις αποκλιμάκωσης των διεθνών τιμών των καυσίμων.
Σύμφωνα με την πρόεδρο βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα, η απλή αμόλυβδη στην Αττική έχει φτάσει ξανά στα 1,9-1,95 ευρώ, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινείται από 1,8 έως 1,82 ευρώ. «Από τα μέσα Δεκεμβρίου και μετά έχουμε καθημερινές αυξήσεις και είναι περίπου 0,15 λεπτά ανά λίτρο σε όλα τα καύσιμα», αναφέρει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Μιχάλης Κιούσης.
Ωστόσο, όπως εξηγεί, τις τελευταίες μέρες υπάρχει μια μικρή αποκλιμάκωση. Συγκεκριμένα, την Τετάρτη 1η Φεβρουαρίου, η μέση τιμή στην αμόλυβδη 95 οκτανίων ήταν 1,919 ευρώ, ενώ η μέση τιμή της ενισχυμένης βενζίνης 2,1 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το απλό πετρέλαιο κινήθηκε στα 1,815 ευρώ, ενώ το θέρμανσης είχε ως μέση τιμή τα 1,287 ευρώ.
Σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο επισκόπησης υγρών καυσίμων, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 0,7262 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου στις 19 Ιανουαρίου σημειώθηκε αύξηση 0,0278 ευρώ ανά λίτρο (2,78 λεπτά). Παράλληλα, η τιμή διυλιστηρίου του πετρελαίου κίνησης για την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 0,8806 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου στις 19 Ιανουαρίου σημειώθηκε αύξηση κατά 0,0279 ευρώ ανά λίτρο (2,79 λεπτά).
Γιατί αυξάνονται οι τιμές
Τι είναι, όμως, αυτό που κρατάει ψηλά τις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα, ακόμη και όταν υποχωρούν οι διεθνείς τιμές; Για πολλούς το πρόβλημα βρίσκεται στην υψηλή φορολογία. «Η Ελλάδα έχει την τρίτη υψηλότερη τιμή βενζίνης στην Ευρώπη, γεγονός που είναι δυσανάλογο με την αγοραστική μας δύναμη. Η μόνη λύση είναι η μείωση των φόρων», υπογραμμίζει ο Μιχάλης Κιούσης.
Για άλλους το πρόβλημα έγκειται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αγοράς στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος υπογραμμίζει ότι «οι τιμές των καυσίμων εξαρτώνται όχι τόσο από την τιμή του πετρελαίου διεθνώς αλλά από την τιμή αγοράς – πώλησης εντός της λεκάνης της Μεσογείου. Οπότε ανάλογα με τα στοιχεία ζήτησης καθορίζεται και η τιμή».
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Θέμης Κιουρτζής υποστηρίζει πως το υπουργείο δεν παρεμβαίνει επαρκώς στη διαμόρφωση των τιμών στα διυλιστήρια. «Εβαλαν πλαφόν στους πρατηριούχους, ξέροντας ότι τα περιθώρια κέρδους είναι πολύ μικρά. Ο καταναλωτής έστρεψε την προσοχή του στους πρατηριούχους, ενώ, όπως φάνηκε από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, τα διυλιστήρια είχαν περιθώρια κέρδους πολύ μεγαλύτερα από άλλες χρονιές», αναφέρει.
Το πετρέλαιο θέρμανσης
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, οι καταναλωτές, στην πλειονότητά τους, προμηθεύτηκαν πετρέλαιο θέρμανσης από τις 24 Οκτωβρίου μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου. Ο Μιχάλης Κιούσης, ωστόσο, διευκρινίζει πως πολλοί καταναλωτές εφοδιάστηκαν με πετρέλαιο θέρμανσης που δεν το κατανάλωσαν ακόμη λόγω των υψηλών θερμοκρασιών.
«Το μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών πανελλαδικά έχει γεμάτες δεξαμενές. Υπάρχει και ένα ποσοστό ανθρώπων που δεν μπορεί να αγοράσει ποσότητα και παίρνει με το μπιτόνι για κατανάλωση τριών ημερών, μόλις ανακοινωθεί πως πέφτει η θερμοκρασία», συνεχίζει.
Ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, τέλος, σημειώνει πως μπορεί ο ήπιος χειμώνας να επέτρεψε την απότομη πτώση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης, αυτές όμως άρχισαν να… αναθερμαίνονται όταν ο καιρός άρχισε να γίνεται πιο κρύος σε όλη τη Νότια Ευρώπη.