Η Huang Qing, η δημιουργική διευθύντρια της εταιρίας αθλητικών ρούχων Voice of Insiders με έδρα τη Σαγκάη, υπολογίζει σχολαστικά κάθε σχεδιαστική επιλογή. Τα υψηλής τεχνολογίας ρούχα του brand είναι φτιαγμένα από υλικό υφασμένο με ίνες φυκιών και χρωματικά ανθεκτικό νάιλον που έχει κλωστεί με θαλάσσιο κολλαγόνο. Στη συνέχεια, μετά την αποστολή ενός αντικειμένου, αυτή είναι πιθανότατα η τελευταία φορά που το βλέπει – ακόμη και αν επιστραφεί.
«Είναι πολύ απογοητευτικό να το φέρουμε πίσω στην Κίνα, πάρα πολλά μπρος-πίσω» δήλωσε στο Rest of World.
Η Huang αντιμετωπίζει το ίδιο δίλημμα με χιλιάδες Κινέζους προμηθευτές ρούχων που πωλούν σε αγορές όπως το Amazon ή μέσω ενός γίγαντα υπεργρήγορης μόδας όπως η Shein. Τέσσερις Κινέζοι κατασκευαστές δήλωσαν στο Rest of World ότι έχουν μείνει να αγωνίζονται να διαθέσουν τα ρούχα με όποιον τρόπο μπορούν, επιτρέποντας συχνά στους διαδικτυακούς αγοραστές στις ΗΠΑ να κρατήσουν τα ρούχα που προσπαθούν να επιστρέψουν ως μέτρο εξοικονόμησης κόστους – και για να αποφύγουν έναν λογιστικό εφιάλτη.
Δείτε το βίντεο
Τα περισσότερα επιστρεφόμενα είδη είναι νεκρό απόθεμα
Ορισμένοι είπαν ότι συναντιούνται σε ομάδες WeChat για να μοιραστούν συμβουλές σχετικά με το πού να μεταφέρουν τα αντικείμενα. Άλλοι είπαν ότι επιστρέφουν απευθείας τα απούλητα αντικείμενα χύμα στις αγορές της Αφρικής μέσω ενός εμπόρου ή ζητούν να καταστραφούν.
Η Huang, εκτός αν το προϊόν είναι μπεστ σέλερ, θεωρεί τα περισσότερα επιστρεφόμενα είδη νεκρό απόθεμα. Τα πρόσθετα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζονται με την πανδημία – εκτίναξη των τιμών των εμπορευματικών μεταφορών, ελλείψεις εργαζομένων και επιμήκυνση των χρόνων αποστολής – έχουν εξασφαλίσει ότι άλλες επιλογές δεν αξίζουν τον χρόνο και τα έξοδα που απαιτούν.
Αυξήθηκαν οι πωλήσεις, αυξήθηκαν και οι επιστροφές
Καθώς οι ηλεκτρονικές αγορές αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το ίδιο συνέβη και με τις επιστροφές. Μόνο στις ΗΠΑ, οι επιστροφές κατά τη διάρκεια του 2021 των ρούχων γρήγορης μόδας αυξήθηκαν κατά 22% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων λιανικής Edited, η οποία παρακολουθεί πάνω από 4 δισεκατομμύρια ξεχωριστά αντικείμενα για πωλήσεις σε 140.000 λιανοπωλητές.
Τα έξοδα αποστολής συχνά ξεπερνούν την αξία των εξαιρετικά φθηνών ενδυμάτων, με το κόστος ορισμένων διαδρομών να έχει αυξηθεί πάνω από επτά φορές στα επίπεδα της πρώιμης πανδημίας το 2021. Οι φοροαπαλλαγές και η μαζική αποστολή, που διευκολύνουν το ταξίδι για τα ενδύματα που μεταφέρονται στις ΗΠΑ, εξαφανίζονται όταν έρχεται η ώρα της παραλαβής των επιστροφών.
Για τους αγοραστές, οι επιστροφές μέσω μιας γιγαντιαίας εφαρμογής λιανικής πώλησης ηλεκτρονικού εμπορίου όπως της Shein, η πραγματοποίηση μιας επιστροφής είναι μια απλή διαδικασία.
Στην εφαρμογή της Shein, υπάρχουν δώδεκα επιλογές για να επιλέξει κανείς προκειμένου να εξηγήσει τον λόγο της επιστροφής – «δεν μου αρέσει», «παρήγγειλα λάθος», «έφτασε κατεστραμμένο» – και μια ακόμη χούφτα επιλογές για να περιγράψει με ποιους ακριβώς τρόπους δεν ταιριάζει ένα ρούχο. Μόλις εγκριθεί η επιστροφή, η εταιρεία εκδίδει στους αγοραστές μια εκτυπώσιμη ετικέτα αποστολής. Αυτό είναι το τέλος του πονοκεφάλου για τους αγοραστές, λένε οι αναλυτές.
Ξαφνικά όλα στο φως
«Η βιομηχανία της μόδας, για μεγάλο χρονικό διάστημα, ήταν σε θέση να κρύψει στο δεξί χέρι τι κάνει το αριστερό» δήλωσε η Elizabeth Shobert, αντιπρόεδρος μάρκετινγκ και ψηφιακής στρατηγικής στην εταιρεία ανάλυσης ηλεκτρονικού εμπορίου StyleSage, αναφερόμενη στις ασύγχρονες διαδικασίες των πωλήσεων και των επιστροφών.
«Η συσσώρευση στην αλυσίδα εφοδιασμού τους τελευταίους έξι μήνες περίπου το έφερε πραγματικά στο φως».
Για να εξετάσει τους περιορισμούς της εφοδιαστικής αλυσίδας, το Rest of World μίλησε με κατασκευαστές στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένου ενός προμηθευτή της Shein και του επικεφαλής της μεγαλύτερης οργάνωσης κατασκευαστών της Amazon στη βιομηχανική επαρχία Fujian, επισκέφθηκε μια αγορά ρούχων στη Νιγηρία και παρακολούθησε τις επιστροφές της Shein από τις Η.Π.Α.
Κατά τη διάρκεια της αναφοράς αυτού του ρεπορτάζ, ένας δημοσιογράφος αγόρασε και επέστρεψε τέσσερα αντικείμενα από τη Shein, ενώ χρησιμοποίησε Apple AirTags για να παρακολουθήσει το ταξίδι των επιστρεφόμενων ρούχων.
Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ
Το πρώτο ένδυμα, μια μοντέρνα, κοντή, μαύρη ζακέτα με λαιμόκοψη (14,86 δολάρια), επιστράφηκε μέσα σε πέντε ώρες από την έναρξη της επιστροφής στην εφαρμογή της Shein, μέσω του κέντρου εξυπηρέτησης πελατών στο Χονγκ Κονγκ, το οποίο είπε στον δημοσιογράφο να κρατήσει το ρούχο.
Το δεύτερο, ένα πράσινο μίνι φόρεμα (9,36 δολάρια), έφτασε μέχρι το στάδιο της επιστροφής: Οι οδηγίες στην εφαρμογή Shein όριζαν να ταχυδρομηθεί σε μια διεύθυνση εκτός του Νιούαρκ του Νιου Τζέρσεϊ. Το Rest of World χρησιμοποίησε τις ετικέτες AirTags για να παρακολουθήσει την πορεία του τρίτου και του τέταρτου αντικειμένου, του τρίτου, ενός καφέ πλεκτού με μανίκια ράγκλαν (19,99 δολάρια), και του τέταρτου, ενός βαμβακερού φορέματος με ραβδώσεις (9 δολάρια), μέσω της διαδικασίας επιστροφών.
Οι επιστροφές χρημάτων για τα τρία είδη εκδόθηκαν αμέσως μόλις τα αντικείμενα «σαρώθηκαν» σε μια αποθήκη στο Νιου Τζέρσεϊ, η οποία μοιράζεται μια διεύθυνση με μια κινεζική εταιρεία επίπλων που ονομάζεται Loye.
Εκπρόσωπος της Shein δήλωσε σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ότι η εταιρεία δεν είναι ιδιοκτήτρια της αποθήκης στο Νιου Τζέρσεϊ ούτε έχει οποιαδήποτε σχέση με την εταιρεία επίπλων, αλλά διαθέτει αποθήκη στο Λος Άντζελες.
Κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου, τα δύο αντικείμενα με τις ετικέτες AirTags παρέμειναν για περίπου δύο εβδομάδες στην αποθήκη του Νιου Τζέρσεϊ, προτού μεταφερθούν με όχημα μέσω της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ σε προάστια της Καλιφόρνιας και της Φλόριντα αντίστοιχα.
Και τα δύο φαίνεται ότι βρίσκονταν σε διευθύνσεις κατοικιών – το τελευταίο σήμα που ελήφθη πριν εξαφανιστούν τα pings των AirTag. Ο εκπρόσωπος της Shein δεν απάντησε άμεσα σε γραπτές ερωτήσεις γύρω από το αν οι επιστροφές στις ΗΠΑ μεταπωλήθηκαν σε νέους πελάτες στη χώρα.
Απλά, δε συμφέρει
Σύμφωνα με τη Shobert, οι επιστροφές κοστίζουν στους λιανοπωλητές περίπου τα δύο τρίτα της αρχικής τιμής πώλησης ενός προϊόντος. Αυτό σημαίνει ότι το πουλόβερ των 20 δολαρίων που αγοράστηκε από την Rest of World μπορεί να κοστίσει στην εταιρεία 13 δολάρια για να το πάρει πίσω.
«Έχουν ουσιαστικά χτίσει το μοντέλο κέρδους τους μόνο πάνω στην πώληση – αν πρέπει να πετάξουν όλα όσα δεν έχουν πουληθεί, αυτό υπολογίζεται στο μοντέλο τους» εξήγησε η Juliana Prather, επικεφαλής μάρκετινγκ στην Edited.
Οι δαπάνες των Αμερικανών καταναλωτών μέσω της εορταστικής περιόδου μόνο στη Shein αυξήθηκαν σχεδόν πέντε φορές από το 2019. Μέχρι τα μέσα του 2021, η κινεζική εφαρμογή μόδας είχε σχεδόν ξεπεράσει τη Zara και την H&M μαζί, για να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αμερικανικής αγοράς γρήγορης μόδας.
«Έτσι, από τη μία πλευρά, αυτό δημιουργεί απίστευτη δύναμη, αλλά επίσης απίστευτο χάος εάν τα προϊόντα επιστρέφονται» δήλωσε η Prather.
Και η Shein δεν απάντησε
Ο εκπρόσωπος της Shein δεν απάντησε σε ερώτηση σχετικά με το αν τα απούλητα προϊόντα υπολογίζονται στο μοντέλο κέρδους της εταιρείας, λέγοντας σε μέηλ ότι δεν αποκαλύπτουν «προσωπικά επιχειρηματικά δεδομένα». Αρνήθηκαν επίσης να μοιραστούν ποιο ποσοστό των παραγγελιών της εταιρείας επιστρέφεται. Χωρίς να διευκρινίσει την ποσότητα του αποθέματος, ο εκπρόσωπος δήλωσε στο Rest of World: «Πολλά επιστρεφόμενα είδη που δεν μπορούν να επανατοποθετηθούν δωρίζονται σε τοπικές φιλανθρωπικές οργανώσεις ή πωλούνται σε χονδρέμπορο»
Οι εταιρείες παραγωγής με έδρα την Κίνα συντονίζουν μαζικές αποστολές ενδυμάτων από τις ΗΠΑ και την Κίνα σε προορισμούς στη Λατινική Αμερική, την Αφρική και τη Νοτιοανατολική Ασία, όπως διαπιστώθηκε από ανάλυση του Rest of World μέσω των καταχωρίσεων των εταιρειών στην Alibaba, την κινεζική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.
Δύο προμηθευτές με έδρα τη Γκουανγκζού δήλωσαν στο Rest of World ότι μεταπωλούν έναν συνδυασμό αποθέματος που δεν έχει πωληθεί ως ελαττωματικά είδη. Όταν το Rest of World πίεσε τους δύο Κινέζους εμπόρους για λεπτομέρειες σχετικά με τις διεθνείς αποστολές που συντονίζουν, και οι δύο διέκοψαν την επικοινωνία και ο ένας κατέβασε εντελώς τη σελίδα του στο Alibaba.
Σε πάγκο στο Λάγος της Νιγηρίας
Στο Λάγος της Νιγηρίας, ένας πωλητής στην πολυσύχναστη υπαίθρια αγορά Katangowa έδειξε στον πάγκο του ρούχα από τζιν από την Κίνα, καθώς και άλλα που αναγνώρισε ως επιστρεφόμενα ρούχα από τις ΗΠΑ.
«Αυτά είναι κυρίως ευρωπαϊκά μεταχειρισμένα ρούχα και απορρίμματα κινεζικών εργοστασίων» δήλωσε ο Ernest Okeke, ο οποίος διατηρεί πάγκο με ρούχα στην αγορά. «Ορισμένα έχουν επιστραφεί από την Ευρώπη και την Αμερική».
Τα πολύχρωμα δεμάτια ρούχων φτάνουν κατά εκατοντάδες εβδομαδιαίως στην αποβάθρα Apapa στο λιμάνι του Λάγος στη Νιγηρία, όπου βρίσκονται τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας. Οι συνομιλίες σε ομάδες WhatsApp, μεταξύ εμπόρων και ντόπιων νιγηριανών πωλητές κάθε είδους, διαπραγματεύονται είδη που κυμαίνονται από παιδικά ρούχα μέχρι επώνυμα παπούτσια για τρέξιμο.
Μόλις τα ενδύματα επιστρέψουν σε ένα εργοστάσιο, οι έμποροι με έδρα την Κίνα παρεμβαίνουν και τα αγοράζουν για να τα μεταφέρουν στη νιγηριανή αγορά, είπε. «Τα εργοστάσια πωλούν αυτά τα ρούχα στους εμπόρους ακόμη και με πίστωση, επειδή θέλουν να τα ξεφορτωθούν γρήγορα» είπε. Όταν κάποια ρούχα μένουν πολύ καιρό στον πάγκο, ο Okeke και άλλοι έμποροι συνεργάζονται με τους δεκάδες ράφτες της αγοράς για να τα αναδιαμορφώσουν σε ένα νέο σχέδιο ή να τα ξανακόψουν σε βρεφικά ρούχα, για παράδειγμα.
Ο ίδιος ο Okeke περνάει συνήθως μερικές εβδομάδες κάθε χρόνο από το Λάγος στο Guangzhou της Κίνας, αποκτώντας και αποστέλλοντας τζιν παντελόνια και πουκάμισα πίσω στην πατρίδα του. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η κινεζική κυβέρνηση περιόρισε τα ταξίδια των νιγηριανών εμπόρων στην Κίνα.
Έχω, λέγετε!
Υπήρχαν περισσότερες από 1.600 καταχωρίσεις για προμηθευτές Shein στο Alibaba στα τέλη Ιανουαρίου, και δέκα από τις πρώτες 30 καταχωρίσεις διαφημίζονται επίσης ως πωλητές μεταχειρισμένων, μεταχειρισμένων ή χύμα χονδρικής πώλησης ρούχων. Ορισμένες από τις σελίδες προσφέρουν την αποστολή των προϊόντων Shein χύμα, ενώ άλλες περιλαμβάνουν φωτογραφίες από στοιβαγμένες, πλαστικές σακούλες με το σήμα Shein.
Η Shein δήλωσε στο Rest of World ότι οι προμηθευτές της εταιρείας δεν είναι εξουσιοδοτημένοι να πωλούν προϊόντα Shein για οποιονδήποτε άλλο σκοπό εκτός από την εκπλήρωση των παραγγελιών της Shein. «Η Shein παραγγέλνει μόνο ό,τι μπορεί να πουλήσει» έγραψε ο εκπρόσωπος σε ηλεκτρονικό μήνυμα. «Απαγορεύουμε στους προμηθευτές να δίνουν υπερπροσφορά, για να αποτρέψουμε την παραγωγή παραποιημένων υλικών, από τα οποία είναι όλα τα πλεονάζοντα αποθέματα».
Το παραεμπόριο μέσω ηλεκτρονικών τσαταρισμάτων
Πολλοί Κινέζοι πωλητές έχουν δημιουργήσει ιδιωτικές ομάδες WeChat. Σε αυτές τις ομαδικές συνομιλίες, ρωτούν αν οι λιανοπωλητές θέλουν να αγοράσουν απούλητα είδη χύμα ή αν κάποιος έχει επαφή για αποθήκες, ενίοτε σε μέρη που φτάνουν μέχρι την Ιταλία ή το Μεξικό. Η Ada, μια κατασκευάστρια στη Zhejiang που παράγει είδη σπιτιού, τσάντες και ρούχα για κατοικίδια ζώα προς πώληση εκτός Κίνας στην Amazon, εντάχθηκε σε αυτές τις ομάδες στις αρχές του 2021. Ζήτησε να προσδιοριστεί με το αγγλικό της μικρό όνομα, λόγω ανησυχίας για τον έλεγχο που ασκεί η Amazon στους Κινέζους τρίτους πωλητές.
Οι λιανοπωλητές που πωλούν στην Amazon μπορούν να επιλέξουν να αναθέσουν στον κολοσσό του ηλεκτρονικού εμπορίου τη διαχείριση των logistics τους με την εσωτερική τους ομάδα.
«Υπάρχει μια ρύθμιση όπου μπορείτε να επιλέξετε να καταστραφούν όλα τα επιστρεφόμενα αποθέματά σας» δήλωσε η Ada.
Η ίδια επιλέγει αυτή την επιλογή πιο συχνά. Μια άλλη εναλλακτική λύση είναι να αφήσει την αποθήκη της Amazon να αξιολογήσει τη δυνατότητα μεταπώλησης του αντικειμένου, αλλά θα πρέπει να πληρώσει την Amazon για χώρο αποθήκευσης αυτών των αντικειμένων μέχρι να μεταπωληθούν.
Δείτε το βίντεο
Χωματερές με επιστρεφόμενα προϊόντα και εταιρίες αντίστροφης διαχείρισης
Σε μια προσπάθεια να αποφύγουν την καταστροφή των επιστρεφόμενων ειδών ή την αποστολή τους σε χωματερές, ορισμένοι λιανοπωλητές των ΗΠΑ απευθύνονται σε εταιρείες που ειδικεύονται στην αντίστροφη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας επιστρέφοντας αγαθά από τους αγοραστές στους πωλητές.
Έναντι αμοιβής, οι εταιρείες αυτές προσφέρουν τη βελτιστοποίηση του πονοκεφάλου των επιστροφών που χάνουν χρήματα.
Ο Adam Vitarello, συνιδρυτής της Optoro, η οποία διαχειρίζεται τις επιστροφές για εταιρείες όπως η Target και η American Eagle, λέει ότι οι πελάτες της εταιρείας του στις ΗΠΑ επανεφοδιάζουν το 90% των επιστροφών τους και το μεγαλύτερο μέρος των υπόλοιπων, το οποίο η Optoro παρακολουθεί μέσω του ποσοστού επαναχρησιμοποίησης της πλατφόρμας της, εκτρέπεται σε δευτερεύοντα κανάλια όπως το eBay, αφήνοντας περίπου 4% να κατευθύνεται προς τη χωματερή.
Αλλά βασίζονται επίσης στην ίδια υπερφορτωμένη υποδομή που διατρέχει η υπόλοιπη παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού του ηλεκτρονικού εμπορίου μόλις πραγματοποιηθεί μια πώληση.
Ένας από τους εταίρους της Optoro στον τομέα της εφοδιαστικής είναι η UPS, η οποία προσέλαβε σχεδόν 100.000 νέους εργαζόμενους κατά τη διάρκεια της περιόδου των διακοπών για να συμβαδίσει με τον υψηλό όγκο των ηλεκτρονικών αγορών.
Οι επιστροφές του Rest of World με AirTagged εμφανίστηκαν να ταξιδεύουν μέσω της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ, η οποία αντιμετώπισε πρωτοφανείς καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, λόγω των υψηλών όγκων, των ελλείψεων εργαζομένων και του αυξημένου εργατικού κόστους.
Η Shein επιβεβαίωσε ότι η Ταχυδρομική Υπηρεσία των ΗΠΑ είναι μεταξύ των δικών της εταίρων logistics.
Ό,τι δεν πωλείται καταστρέφεται
Καθώς η πανδημία παρατείνεται, η επιβάρυνση της ναυτιλιακής και εργασιακής ικανότητας αυξάνεται: Η Huang δήλωσε ότι αναμένει ότι το κόστος αποστολής του θα αυξηθεί κατά 20% και άνω το 2022. Είπε ότι γνωρίζει ότι υπάρχουν και άλλοι κατασκευαστές ρούχων που καταστρέφουν τα αποθέματα που δεν έχουν πουληθεί και επιστραφεί, αλλά δήλωσε επίσης: «Ό,τι και να γίνει, εμείς θα προσπαθήσουμε με κάθε τρόπο να χρησιμοποιήσουμε την αξία αυτών των ρούχων μέχρι τέλους». Ακόμη και αν μπορεί να ανακτήσει μόνο ένα μικρό ποσό, είναι καλύτερο από το να τα στείλει στη χωματερή, πρόσθεσε.
Η Huang είχε διερευνήσει μια επιχειρηματική σχέση για την ανακύκλωση των επιστροφών της με την FirstMile, έναν αμερικανικό οργανισμό αποστολής και εκπλήρωσης ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά τα τέλη ήταν πολύ υψηλά – σχεδόν 200.000 δολάρια ετησίως. Παρά το γεγονός ότι έχει ένα άνετο περιθώριο κέρδους, εξακολουθεί να μην ξέρει αν έχει αρκετά εμπορεύματα για να δικαιολογήσει το κόστος. «Παρόλο που πίστευα ότι αυτή η ιδέα ήταν όμορφη, αποφασίσαμε να μην το προχωρήσουμε» κατέληξε.
*Με στοιχεία από restofworld.org