Την τελευταία πενταετία, γίναμε όλοι μάρτυρες της χρυσής εποχής της οικιακής ψυχαγωγίας. Η ραγδαία άνοδος του streaming και η ανάδυση καινούργιων πλατφορμών έφερε στις οθόνες μας περισσότερα από ποτέ διαφορετικά προγράμματα μαζί μ’ ένα καρδιοχτύπι να προλάβουμε να καταναλώσουμε ό,τι το Netflix, το HBO, το Disney+, το Amazon Prime και οι λοιπές σελίδες ροής έχουν να προσφέρουν. Ωστόσο, πρόσφατα παρατηρείται μια αλλαγή στην πολιτική που μέχρι τώρα πολλές από τις πλατφόρμες ακολουθούσαν, με τον περιορισμό του περιεχομένου, την αναπροσαρμογή των συνδρομών και την υιοθέτηση νέων μοτίβων λειτουργίας των λογαριασμών, ανησυχητικές όλα αυτά ενδείξεις ότι μια νέα περίοδος ισχνών αγελάδων ανατέλλει στο streaming.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο πόλεμος του streaming, αν και δεν έχει τελειώσει, περνάει σε διαφορετική φάση αφού οι μεγάλοι αντίπαλοι αφήνουν στην άκρη για λίγο τα όπλα τους και φέρνουν σε άλλα μέτρα τις ανάγκες τους. Μέχρι τώρα, η πιο συνηθισμένη τακτική ήταν η επένδυση εκατοντάδων εκατομμυρίων σε νέα πρότζεκτ με την ελπίδα ότι αυτά θα φέρουν πολλαπλάσιους συνδρομητές στις τάξεις τους. Ωστόσο πλέον, με τον ανταγωνισμό να είναι πιο έντονος από ποτέ ανάμεσα στους παίκτες της αγοράς του streaming, οι υπεύθυνοι των μεγάλων πλατφορμών ροής δεν δείχνουν διατεθειμένοι να δαπανούν χρήματα για προγράμματα και σχέδια που δεν έχουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως επισημαίνει η ιστοσελίδα The Verge, ήταν η ομιλία του Ριντ Χέιστινγκς, συμπρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου του Netflix, στο DealBook Summit, το ετήσιο συνέδριο των «New York Times». Ο ίδιος επέμεινε στην ανάγκη του Netflix να βγάλει χρήματα και ξεκαθάρισε ότι θα τα αναζητήσει σε οποιοδήποτε σόου μπορεί να του τα προσφέρει, ανεξαρτήτως του πολιτιστικού κόστους αυτής της απόφασης. Αυτό σημαίνει ότι ευχαρίστως θα ανανέωνε τις προβολές προγραμμάτων όπως η εκπομπή του κωμικού Ντέιβ Σαπέλ ακόμα κι αν περιείχαν τρανσφοβικά σχόλια, ενώ μικρότερες παραγωγές, πιο φιλικές προς τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, όπως το «Warrior Nun» και «The Babysitter’s Club», δεν ανανεώθηκαν, παρά τα θετικά σχόλια που είχαν εισπράξει σύμφωνα με τα λιγοστά δημοσκοπικά στοιχεία που δημοσιεύει το Netflix.

Δραστικές λύσεις είναι έτοιμο να δώσει και το HBO Max. Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ομίλου Warner Bros. Discovery κάτω από την ομπρέλα του οποίου λειτουργεί το κανάλι, Ντέιβιντ Ζάσλαβ, άνοιξε τα χαρτιά του ότι δεν έχει κανέναν δισταγμό να ακυρώσει αρκετά από τα σόου και τις ταινίες του εάν αυτό συνεπάγεται σημαντική εξοικονόμηση πόρων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το «Batgirl» που μπήκε στον πάγο για φορολογικούς λόγους, για να ακολουθήσουν δεκάδες άλλα προγράμματα το περσινό καλοκαίρι και το φθινόπωρο που δεν γυρίστηκαν ποτέ προκειμένου να μην πληρωθούν έξοδα διαμονής στα συνεργεία και το προσωπικό που θα απασχολούνταν σε αυτά. Θύμα των περικοπών έπεσε και το φιλόδοξο «Westworld» που έμεινε με τον τέταρτο και τελευταίο κύκλο του. Αντίστοιχη απόφαση ελήφθη και το «The Nevers», τη σειρά με τον Τζος Γουίντον στον πρωταγωνιστικό ρόλο που κόπηκε στο πρώτο κιόλας μισό της εναρκτήριας σεζόν του το 2021 παρά τα διθυραμβικά σχόλια που εισέπραξε. Το δεύτερο μισό υποτίθεται ότι έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν θα προβληθεί στο HBO Max από όπου αποσύρθηκε επίσης το «Minx», μια διασκεδαστική σειρά για τη δημιουργία ενός «βρώμικου» περιοδικού για γυναίκες.

Η ξαφνική ακύρωση τηλεοπτικών σειρών και εκπομπών με ολόκληρα επεισόδια να παραμένουν στα αζήτητα ήταν αρκετά συνηθισμένη στην περίοδο πριν από το streaming. Γιατί; Υπήρχαν, βλέπετε, συγκεκριμένες χρονικές ζώνες στις οποίες έπρεπε να μεταδοθούν και οι άνθρωποι των καναλιών προτιμούσαν να βάλουν μια επανάληψη παλιότερου επιτυχημένου προγράμματος παρά το τελευταίο επεισόδιο ενός πρότζεκτ που δεν έκανε το απαραίτητο γκελ στο κοινό, αφού έτσι θα μπορούσαν να πουλήσουν ακριβότερα τις διαφημίσεις στα διαλείμματα. Στον κόσμο των πλατφορμών ροής, πλέον, υπάρχει άπλετος χώρος για να δοθεί σε μικρότερες παραγωγές, κάτι που σημαίνει ότι θεωρητικά δεν έχει σημασία πόσοι άνθρωποι παρακολουθούν ένα σόου που έχει ήδη ολοκληρωθεί και αποθηκευτεί στον κατάλογο περιεχομένων της σελίδας. Ωστόσο, είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν τα δικαιώματα στους δημιουργούς, κάτι που οι άνθρωποι των πλατφορμών προσπαθούν να αποφύγουν, ειδικότερα αν ξέρουν ότι η συγκεκριμένη σειρά ή ταινία δεν φέρνει πίσω τα χρήματα που πρέπει να πληρώσουν για να διατηρήσουν τα δικαιώματα μετάδοσης στην υπηρεσία τους.

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΧΡΕΩΣΕΙΣ

Αυτό το τίμημα για τη διατήρηση στον κατάλογο μιας σελίδας για πολλά ακόμα χρόνια αναμένεται να γίνεται ακριβότερο, αφού επίκεινται νέες συμφωνίες για τα πνευματικά δικαιώματα. Μέσα στο 2023, το σωματείο των αμερικανών σεναριογράφων με το αντίστοιχο των σκηνοθετών και των ηθοποιών θα διαπραγματευτούν νέα συμβόλαια με την Alliance of Motion Pictures and Television Producers και τα ζητήματα που άπτονται των πλατφορμών ροής θα αποτελέσουν κύριο σημείο συζήτησης. Για να ισορροπήσουν το αυξανόμενο κόστος δημιουργίας και διατήρησης του περιεχομένου στον κατάλογό τους, οι άνθρωποι του streaming δεν θα επιδιώξουν απλώς να αυξήσουν τον αριθμό των συνδρομητών τους αλλά να αναπροσαρμόσουν το μηνιαίο ή ετήσιο τέλος που αυτοί θα καλούνται να πληρώνουν. Διαφορετικά, περιμένει στη γωνία η προσφορά πιο οικονομικών πακέτων με τη σύνδεσή τους, ωστόσο, με την παράλληλη μετάδοση διαφημίσεων.

Μια άλλη προσέγγιση θέλει τον περιορισμό των χρηστών που έχουν πρόσβαση σ’ έναν μόνο λογαριασμό. Ηγέτης αυτής της τακτικής είναι βέβαια το Netflix, το οποίο αφού έδωσε τη δυνατότητα χρήσης του ίδιου λογαριασμού μόνο σε άτομα που ζουν στο ίδιο νοικοκυριό, επέβαλε εξτρά χρεώσεις για εκείνους που ήθελαν να συνεχίσουν να απολαμβάνουν το περιεχόμενό του και κατοικούν μακριά από τον κεντρικό συνδρομητή. Τα προγράμματα αυτά δοκιμάστηκαν πιλοτικά στη Λατινική Αμερική και πριν από λίγες ημέρες η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα επεκταθούν επίσης στον Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία, την Πορτογαλία και την Ισπανία, ενώ μέχρι τον Μάρτιο αναμένεται να ισχύσει και στη Βρετανία.

Η ΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ DISNEY

H Disney από την πλευρά της, σύμφωνα με το Bloomberg, πηγαίνοντας κόντρα στην πολιτική της συγκέντρωσης των παραγωγών της στο Disney+ μετά τις πρόσφατες ζημίες που άρχισε να καταγράφει η εταιρεία, αρχίζει να συζητάει την παραχώρηση περισσότερων ταινιών και σειρών της σε αντίπαλες πλατφόρμες. Ακόμα, διαπραγματεύεται την αγορά άλλων προγραμμάτων για να στηρίξουν τη λειτουργία του δικτύου Hulu ή αν βρεθεί εξωτερικός επενδυτής που θα θελήσει να δαπανήσει σημαντικά ποσά για την απόκτησή τους, να του παραχωρηθούν. Σε προτεραιότητα μπαίνει επίσης η κυκλοφορία των νέων ταινιών στους κινηματογράφους κι όχι τόσο σε streaming όπως συνήθιζαν μέχρι πρόσφατα.

Τα νέα αυτά δεδομένα που αρχίζουν να διαφαίνονται σηματοδοτούν τη μετατόπιση του πολέμου του streaming από την εξασφάλιση πολλαπλών συνδρομών για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αφού όσο και καλό να είναι το περιεχόμενο της κάθε πλατφόρμας θα προορίζεται για μικρότερο κοινό. Ο στόχος πλέον θα είναι η προσέγγιση όσο το δυνατόν ευρύτερου κοινού ώστε να υπάρχουν αρκετοί που να παρακολουθούν τις διαφημίσεις κι άρα να εξασφαλίζουν πόρους στην κάθε υπηρεσία streaming. Αυτό σημαίνει ότι η αναγέννηση της οικιακής ψυχαγωγίας που θα αγγίζει μικρότερο ποσοστό των τηλεθεατών θα φτάσει στο τέλος της και ό,τι απομένει από αυτήν, θα γίνει πολύ πιο ακριβό.