«Βασίλισσα της Θάλασσας», Σρι Λάνκα / 2004
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα «Queen of The Sea» στη Σρι Λάνκα, που προκλήθηκε από το τσουνάμι του Ινδικού Ωκεανού που έπληξε τον Δεκέμβριο του 2004, θεωρείται η χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία των σιδηροδρόμων, αφού προκάλεσε τον θάνατο περισσότερων από 1.700 ανθρώπων.
Η υπερφορτωμένη επιβατική αμαξοστοιχία, Queen of the Sea Line, πλημμύρισε στη νοτιοδυτική παράκτια σιδηροδρομική γραμμή της Σρι Λάνκα, στο Peraliya κοντά στην Telwatta. Το τρένο πνίγηκε και καταστράφηκε από δύο κύματα προκαλώντας τον θάνατο των επιβατών που ήταν στοιβαγμένοι σε οκτώ βαγόνια.
Η αμαξοστοιχία πλησίαζε στον προορισμό της στο δρόμο από το Κολόμπο προς τη νότια πόλη Γκάλε τη στιγμή της τραγωδίας. Η «Βασίλισσα της Θάλασσας» επέστρεψε στον σταθμό Peraliya με την ανακαινισμένη ατμομηχανή της τον Δεκέμβριο του 2008 και τέθηκε και πάλι σε λειτουργία στην παράκτια γραμμή.
Καταστροφή του τρένου Al Ayyat, Αίγυπτος / 2002
Η καταστροφή του τρένου συνέβη κοντά στο Al Ayyat, 46 μίλια μακριά από το Κάιρο της Αιγύπτου, τον Φεβρουάριο του 2002 προκαλώντας τον θάνατο 383 ανθρώπων.
Η επιβατική αμαξοστοιχία που ταξίδευε μεταξύ Καΐρου και Λούξορ ήταν υπερφορτωμένη με ανθρώπους στα 11 βαγόνια της. Μια έκρηξη φιάλης μαγειρικού αερίου στο πέμπτο βαγόνι δημιούργησε πυρκαγιά που εξαπλώθηκε σε επτά βαγόνια.
Το φλεγόμενο τρένο ταξίδεψε για τέσσερα μίλια λόγω έλλειψης επικοινωνίας μεταξύ του μηχανοδηγού και των πίσω βαγονιών και τελικά σταμάτησε κοντά στο Al-Ayyat. Πολλοί από τους επιβάτες που πήδηξαν από το τρένο δεν επέζησαν.
Καταστροφή του τρένου της Ούφα, Ρωσία / 1989
Η καταστροφή του τρένου της Ούφα, που συνέβη τον Ιούνιο του 1989 κοντά στην πόλη Ούφα της Σοβιετικής Ένωσης, είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 575 άνθρωποι και παραμένει η πιο θανατηφόρα σιδηροδρομική καταστροφή στη ρωσική και σοβιετική ιστορία.
Η καταστροφή συνέβη εξαιτίας ενός εξαιρετικά εύφλεκτου νέφους που δημιουργήθηκε από τη διαρροή υγροποιημένου αερίου από έναν αγωγό που έσπασε κοντά στη σιδηροδρομική γραμμή, όπου περνούσαν η μία από την άλλη δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες μεταξύ της Ούφα και της Άσα. Οι αμαξοστοιχίες μετέφεραν συνολικά περίπου 1.300 επιβάτες στη διαδρομή Άντλερ-Νοβοσιμπίρσκ τη στιγμή του ατυχήματος.
Η ισχύς της τεράστιας έκρηξης, η οποία εκτιμάται ότι ήταν ισοδύναμη με 10kt TNT, έκαψε πλήρως επτά βαγόνια και κατέστρεψε 37 βαγόνια του τρένου και δύο ατμομηχανές. Το ατύχημα προκάλεσε τον τραυματισμό περισσότερων από 800 ατόμων.
Εκτροχιασμός στο Awash, Αιθιοπία / 1985
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Awash προκάλεσε περίπου 400 θανάτους και παραμένει η χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή που έχει συμβεί ποτέ στην Αφρική. Το ατύχημα συνέβη τον Ιανουάριο του 1985 κοντά στην πόλη Awash της Αιθιοπίας λόγω εκτροχιασμού αμαξοστοιχίας εξπρές.
Η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε και συνετρίβη σε μια στροφή ενώ διέσχιζε μια γέφυρα μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών Arba και Awash στη σιδηροδρομική γραμμή Αντίς Αμπέμπα-Τζιμπουτί. Τα τέσσερα βαγόνια της αμαξοστοιχίας έπεσαν σε χαράδρα στον ποταμό Awash.
Το τρένο μετέφερε περίπου 1.000 άτομα σε πέντε βαγόνια και κινούνταν με υπερβολική ταχύτητα τη στιγμή του ατυχήματος.
Εκτροχιασμός στο Μπιχάρ, Ινδία / 1981
Ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα στο κρατίδιο Μπιχάρ της Ινδίας, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο περίπου 800 ανθρώπων, συνέβη τον Ιούνιο του 1981, όταν μια επιβατική αμαξοστοιχία που διέσχιζε μια γέφυρα πάνω από τον ποταμό Μπαγκμάτι κοντά στην πόλη Μάνσι χτυπήθηκε από κυκλώνα.
Η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε από τη γραμμή και στη συνέχεια βυθίστηκε στον ποταμό προκαλώντας τον θάνατο εκατοντάδων ανθρώπων.
Το τρένο μετέφερε περίπου 1.000 επιβάτες σε εννέα βαγόνια μεταξύ Μάνσι και Σαχάρσα τη στιγμή του ατυχήματος. Το τρένο πιστεύεται επίσης ότι υπέστη βλάβη στα φρένα κατά τη διάρκεια της καταστροφής.
Balvano, Ιταλία / 1944
Ένα ατύχημα κοντά στο Μπαλβάνο της νότιας Ιταλίας τον Μάρτιο του 1944 προκάλεσε τον θάνατο 520 ανθρώπων, γεγονός που το καθιστά τη χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στη χώρα. Θεωρείται επίσης ως ένα από τα πιο ασυνήθιστα σιδηροδρομικά ατυχήματα του αιώνα.
Η καταστροφή συνέβη εξαιτίας αερίου μονοξειδίου του άνθρακα από τις ατμομηχανές της ατμομηχανής αριθ. 8017, όταν αυτή ακινητοποιήθηκε με όλα τα βαγόνια σε μια απότομη κλίση μέσα στη σήραγγα Armi. Ο χαμηλής ποιότητας άνθρακας δημιούργησε δηλητηριώδες μονοξείδιο του άνθρακα που προκάλεσε τους θανάτους.
Οι επιβάτες και το πλήρωμα δεν αντιλήφθηκαν τον κίνδυνο καθώς ο καπνός και οι αναθυμιάσεις εξαπλώνονταν αργά. Μερικοί άνθρωποι στα τελευταία βαγόνια επέζησαν καθώς είχαν διαφύγει πριν τα δηλητηριώδη αέρια φτάσουν στα τελευταία βαγόνια.
Torre del Bierzo, Ισπανία / 1944
Το σιδηροδρομικό ατύχημα του Torre del Bierzo τον Ιανουάριο του 1944 κοντά στο χωριό Torre del Bierzo στην Ισπανία, που προκάλεσε το θάνατο περισσότερων από 500 ανθρώπων.
Η καταστροφή συνέβη εξαιτίας πυρκαγιάς που προκλήθηκε από τη σύγκρουση τριών τρένων, μεταξύ των οποίων το ταχυδρομικό εξπρές της Γαλικίας, μια αμαξοστοιχία με τρία βαγόνια και μια αμαξοστοιχία άνθρακα μέσα σε μια σήραγγα.
Η ταχυδρομική αμαξοστοιχία αποτελούμενη από 12 βαγόνια υπέστη βλάβη στα φρένα και χτυπήθηκε από την ελιγμό μηχανή. Οι αμαξοστοιχίες έπιασαν φωτιά, η οποία κατέστρεψε το καλώδιο σηματοδότησης. Η αμαξοστοιχία άνθρακα με 27 φορτωμένα βαγόνια από την αντίθετη κατεύθυνση χτύπησε στη συνέχεια την αμαξοστοιχία της μηχανής ελιγμών προκαλώντας πολλούς θανάτους.
Saint-Michel-de-Maurienne, Γαλλία / 1917
Ο εκτροχιασμός του Saint-Michel-de-Maurienne στη Γαλλία προκάλεσε τον θάνατο περισσότερων από 700 ανθρώπων και παραμένει η μεγαλύτερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία της Γαλλίας.
Το ατύχημα συνέβη τον Δεκέμβριο του 1917, όταν μια βαριά φορτωμένη αμαξοστοιχία μήκους 350 μέτρων εκτροχιάστηκε μετά από βλάβη των φρένων λίγο πριν από τον σταθμό Saint-Michel-de-Maurienne. Η αμαξοστοιχία έπιασε φωτιά ενώ κατέβαινε σε μια κοιλάδα μετά την αναχώρησή της από τον σταθμό Modane.
Περίπου 1.000 Γάλλοι στρατιώτες από το ιταλικό μέτωπο επέστρεφαν στην πατρίδα τους με δύο τρένα, τα οποία είχαν συζευχθεί για να σχηματίσουν ένα ενιαίο τρένο που κινούνταν από μία μηχανή λόγω έλλειψης μηχανών, στο σταθμό Chambéry της σιδηροδρομικής γραμμής Culoz-Modane. Η αμαξοστοιχία των 526 τόνων είχε 19 βαγόνια και έτρεχε με υπερβολικές ταχύτητες τη στιγμή του ατυχήματος.
Σταθμός Ciurea, Ρουμανία / 1917
Η σιδηροδρομική καταστροφή της Ciurea στη Ρουμανία προκάλεσε το θάνατο περισσότερων από 600 ανθρώπων τον Ιανουάριο του 1917 στο σταθμό Ciurea της Ρουμανίας.
Η βλάβη των φρένων προκάλεσε εκτροχιασμό και πυρκαγιά μετά τη μεταγωγή σε βρόχο για να αποφευχθεί η σύγκρουση με άλλο τρένο στο σταθμό Ciurea. Η αμαξοστοιχία κατέβαινε με μεγάλη ταχύτητα από μια απότομη πλαγιά κοντά στο σταθμό τη στιγμή της καταστροφής.
Η ακυβέρνητη αμαξοστοιχία με 26 βαγόνια μετέφερε περίπου 1.000 άτομα στη γραμμή από το Iasi στο Bârlad τη στιγμή του συμβάντος. Στους επιβάτες περιλαμβάνονταν τραυματισμένοι στρατιώτες και πρόσφυγες που διέφευγαν από τη γερμανική προέλαση.
- Ατύχημα στη Γκουανταλαχάρα, Μεξικό / 1915
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα της Γκουανταλαχάρα στο Μεξικό προκάλεσε το θάνατο περισσότερων από 600 ανθρώπων. Η καταστροφή συνέβη τον Ιανουάριο του 1915 λόγω βλάβης των φρένων όταν το τρένο εκτελούσε απότομη κάθοδο.
Η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε από την τροχιά και έπεσε σε ένα φαράγγι κοντά στη Γουαδαλαχάρα προκαλώντας το θάνατο πολλών ανθρώπων που εκτοξεύτηκαν από το τρένο καθώς αυτό έπαιρνε κλίση στις καμπύλες με μεγάλη ταχύτητα. Περίπου 300 άνθρωποι επέζησαν από το ατύχημα.
Το τρένο μετέφερε επιβάτες από την Κολίμα στη Γουαδαλαχάρα στην ακτή του Ειρηνικού τη στιγμή του ατυχήματος. Το τρένο, με 20 βαγόνια, είχε διατεθεί ειδικά για τις οικογένειες των στρατευμάτων του Βενουστιάνο Καράντσα εν μέσω της Μεξικανικής Επανάστασης.
Δείτε ένα βίντεο με τα 10 πιο τραγικά σιδηροδρομικά δυστυχήματα στον κόσμο
*Με στοιχεία από railway-technology.com