Πανελλήνιο θρήνο προκαλεί το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, όπου το βράδυ της Τρίτης ένα επιβατικό τρένο συγκρούστηκε με εμπορική αμαξοστοιχία, στέλνοντας στον θάνατο δεκάδες ανθρώπους. Σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση, οι νεκροί της τραγωδίας έφτασαν τους 57.
Στο μικροσκόπιο των ερευνών μπαίνουν όλα όσα έγιναν το μοιραίο βράδυ, όταν το Intercity 62 άλλαξε σιδηροδρομική τροχιά, βρέθηκε στο ρεύμα της καθόδου και ακολουθήσε η φονική σύγκρουση.
Ο σταθμάρχης Λάρισας, που έχει συλληφθεί και έλαβε προθεσμία για να απολογηθεί αύριο, αντιμετωπίζει βαρύτερες κατηγορίες και οι Αρχές ερευνούν κάθε ενέργειά του.
Πληροφορίες του Alpha αναφέρουν ότι ο μηχανοδηγός φέρεται να προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη τα καθοριστικά δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, αλλά δεν πήρε απάντηση.
Ειδικότερα, ο ένας μηχανοδηγός του Intercity 62, φέρεται να είπε: «είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;» αλλά ο σταθμάρχης δεν έδωσε απάντηση.
Ωστόσο, όπως διευκρινίζεται, οι αστυνομικοί δεν έχουν αναλύσει όλο το υλικό από τις ενδοεπικοινωνίες και ίσως δόθηκε αργότερα κάποια απάντηση.
Οι αδικοχαμένοι μηχανοδηγοί συνέχισαν και λίγα λεπτά αργότερα συγκρούστηκαν μετωπικά, με μεγάλη ταχύτητα, με την εμπορική αμαξοστοιχία, που κατευθυνόταν από την Κατερίνη προς Λάρισα.
Τα δύο κρίσιμα ερωτήματα για την τραγωδία στα Τέμπη
Δύο κρίσιμα ερωτήματα αναφορικά με το δυστύχημα με τα τρένα στα Τέμπη θέτει ο Χρήστος Γκλαβόπουλος, Μηχανολόγος – ηλεκτρολόγος μηχανικός και δικαστικός πραγματογνώμονας.
Μιλώντας για τον ρόλο του σταθμάρχη στη Λάρισα είπε πως πριν βγουν συμπεράσματα θα πρέπει πρώτα να απαντηθούν δύο κρίσιμα ερωτήματα: «πρώτον αν είχε ενημερωθεί με έγγραφο και δεύτερον, αν η κονσόλα πραγματικά δείχνει αυτό που πρέπει να δείξει».
«Πρώτον, αυτό το οποίο δεν προκύπτει από έγγραφο και το οποίο θα πρέπει να προκύψει είναι κατά πόσον ο σταθμάρχης Λαρίσης γνώριζε την επερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία. Δεν έχει βγει στη δημοσιότητα αν γνώριζε ότι πραγματικά στέλνει την επιβατική αμαξοστοιχία στην ίδια γραμμή, δεν μπορεί να εξηγηθεί με λογική αυτή η ενέργεια. Δεύτερον βλέποντας την κονσόλα του θα μπορούσε να είχε δει τη διαδικασία προσέγγισης των δύο τρένων ότι πάνε για σύγκρουση. Αυτό που θα πρέπει να ερευνήσουν οι τεχνικοί πραγματογνώμονες είναι κατά πόσον και η ίδια η κονσόλα δείχνει στην πραγματικότητα» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γκλαβόπουλος, μιλώντας στην ΕΡΤ.
Τα «μαύρα» κουτιά και η αλυσίδα των λαθών
Παράλληλα ο κ. Γκλαβόπουλος αναφέρθηκε και σε κρίσιμα δεδομένα τα οποία θα πρέπει να ερευνήσουν οι τεχνικοί πραγματογνώμονες στα μαύρα κουτιά των τρένων και στην αλυσίδα των ανθρωπίνων λαθών.
Όπως εξήγησε «το μαύρο κουτί με τις ενδείξεις ταχογράφου των συνομιλιών είναι ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο εύχομαι να μην έχει καταστραφεί από την έκρηξη. Ο ΟΣΕ σε όσα σιδηροδρομικά ατυχήματα έχουμε εμπλακεί υπό κανονικές συνθήκες η ανακριτική αρχή δίνει εντολή στον ΟΣΕ, βγάλε το ταχογράφου και πες μας τι γράφει.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα ήθελα οι πραγματογνώμονες που θα οριστούν να είναι παρόντες με την εξαγωγή του ταχογράφου αν μπορεί να γίνει και επίσης με την έρευνα και τη μελέτη των καταγραφών ταχογράφου που πρέπει να γίνει από ανεξάρτητους πραγματογνώμονες και όχι από τον ίδιο τον ΟΣΕ, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα της».
Είχε πέντε λεπτά χρόνο να αποτρέψει την τραγωδία
Από την αυτοψία στην κονσόλα αλλαγής των κλειδιών στον σταθμό του ΟΣΕ στην Λάρισα, προκύπτει ότι 59χρονος σταθμάρχης είχε στη διάθεσή του πέντε λεπτά για να αποτρέψει την μοιραία σύγκρουση στα Τέμπη.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους για την ασφαλή λειτουργία των δρομολογίων θα πρέπει να υπάρχουν δυο εργαζόμενοι στη βάρδια.
«Είναι αυτοθυσία, αυτό που έκαναν, ο σταθμάρχης που εργαζόταν μόνος του. Αυτοθυσία, με ένα φόρτο τέτοιο εργασίας που δεν μπορείς δευτερόλεπτο να είσαι εκτός συστήματος, χάθηκες» δήλωσε ο Γιάννης Κολλάτος, πρώην σταθμάρχης Λάρισας.
Οι αστυνομικές αρχές έχουν πάρει όλο το υλικό από τις κάμερες ασφαλείας του Σταθμού στη Λάρισα, όπου έχουν καταγραφεί όλες οι κινήσεις του σταθμάρχη.
Η αποκάλυψη του «Βήματος» για τους σταθμάρχες
Το «ΒΗΜΑ» της Κυριακής αποκαλύπτει πως έως και το 2017 υπήρχαν έξι σταθμάρχες για να ελέγχουν το δίκτυο.
Συγκεκριμένα, υπήρχαν δύο σταθμάρχες στον τομέα της τηλεδιοίκησης, άλλοι δύο στον τομέα της σηματοδότησης, ένας κεντρικός σταθμάρχης ανά βάρδια κι ένας βοηθός.
Αυτό απέτρεπε την πιθανότητα να σημειωθεί λάθος, όπως εκείνο που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών, καθώς υπήρχαν έξι άτομα μαζί με τα ηλεκτρονικά συστήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τον τελευταίο καιρό η Πανελλήνια Ένωσης Σταθμαρχών είχε ζητήσει από τη διοίκηση του ΟΣΕ να υπάρχει κάποιος εμπειρότερος ο οποίος θα τους επιτηρεί. Η διοίκηση του ΟΣΕ είχε απορρίψει το αίτημά τους, σχολιάζοντας πως ουσιαστικά οι υπάλληλοι υπονομούσαν και συκοφαντούσαν το έργο του ΟΣΕ.