Ξεκινούν σήμερα, επισήμως οι εργασίες της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που θα εξετάσει τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, στην πλειοψηφία τους νέους, βυθίζοντας στο πένθος και την οργή την χώρα.
Πολλοί – μέσω και των μαζικών κινητοποιήσεων– λένε ότι επρόκειτο για προδιαγεγραμμένο έγκλημα, απαιτώντας να μην περιοριστούν, ούτε να κρυφτούν οι ευθύνες πίσω από το λάθος του σταθμάρχη. Οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο εξάλλου εδώ και χρόνια καταγγέλλουν τις ελλείψεις προσωπικού, τη μη λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης, τα κενά σε συστήματα ασφάλειας και κρίσιμες υποδομές, όπως η σήμανση.
Με τη σύμφωνη γνώμη τόσο της ανακρίτριας όσο και του εισαγγελέα ο 59χρονος σταθμάρχης που είχε βάρδια στη Λάρισα το βράδυ της σύγκρουσης των τρένων, κρίθηκε προφυλακιστέος με την έρευνα των Αρχών για τις ευθύνες να συνεχίζεται.
Νέα δεδομένα και πρόσωπα στο κάδρο των ερευνών
Στο μικροσκόπιο έχουν μπει βίντεο, υπηρεσιακά έγγραφα, ηχητικά ντοκουμέντα και πολλά άλλα στοιχεία. Σύμφωνα με τα όσα μεταδίδονται υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης στη βάρδια μέχρι τις 11 το βράδυ, αλλά έφυγε μισή ώρα νωρίτερα, στερώντας την πιθανότητα ένα δεύτερο μάτι να αντιληφθεί το λάθος.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, που επικαλείται ανακριτικές πηγές, θα κληθούν και άλλα πρόσωπα στο πλαίσιο της διερεύνησης ευθυνών. Όπως αναφέρει, ο 59χρονος, έφτασε στις 9:30 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, στο σταθμαρχείο Λάρισας και ξεκίνησε την βάρδια του στις 10 το βράδυ. Πριν από τις 11 το βράδυ, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έφυγε από το πόστο του ο απογευματινός σταθμάρχης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα κληθεί και εκείνος να δώσει κατάθεση.
Σύμφωνα με το MEGA, ωστόσο η βάρδια του απογευματινού σταθμάρχη, έληγε στις 10.00 το βράδυ. Εκείνος έμεινε μέχρι τις 10.30, υπέγραψε με τον 59χρονο προφυλακισθέντα το πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής, και μετά αποχώρησε.
Λόγω της τεράστιας έλλειψης προσωπικού, δεν υπάρχει εδώ και καιρό δεύτερος σταθμάρχης, αλλά ένας κλειδούχος ο οποίος, εάν χρειαστεί πηγαίνει και χειροκίνητα να κινήσει το κλειδί.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή εξάλλου, λίγο πριν το δυστύχημα, καταγράφηκε ότι υπάρχει μεγάλη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, πολύ μεγαλύτερη από αυτή που θα κατανάλωνε μόνη της η εμπορική αμαξοστοιχία. Κάτι που δεν ελήφθη υπόψη.
Θα κληθεί και ο προϊστάμενος που καρατομήθηκε – Τι υποστηρίζει
Ο προϊστάμενος του σταθμάρχη που φέρεται να ζήτησε αναρρωτική άδεια ενός μήνα μετά το πολύνεκρο δυστύχημα έχει λάβει κλήση να καταθέσει και είναι θέμα χρόνου να γίνει.
Τόσο ο σταθμάρχης όσο και ο επιθεωρητής Νικόλαος Δημητρίου με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τέθηκαν σε αργία. Οπως μετέδωσε ο ΣΚΑΪ ο ίδιος ο επιθεωρητής σε κατάθεση που έδωσε αυτοβούλως στην ανακρίτρια Λάρισας ισχυρίστηκε ότι εκείνο το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης, είχε τοποθετήσει όχι μόνο τον 59χρονο σταθμάρχη ο οποίος ήταν άπειρος στο συγκεκριμένο πόστο αλλά συνολικά τρεις σταθμάρχες στο σταθμαρχείο της Λάρισας.
Ωστόσο, όπως ανέφερε, οι δύο αποχώρησαν χωρίς να του ζητήσουν τη άδεια με αποτέλεσμα να μείνει μόνος του ο 59χρονος σταθμάρχης.
«Ζητώ να καταθέσω για το δυστύχημα. Είχαμε σωρεία λαθών λίγες ώρες πριν την μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών τα οποία αν είχαν προβλεφθεί δεν θα μιλούσαμε σήμερα για εθνική τραγωδία. Είχα βάλει 3 σταθμάρχες το μοιραίο βράδυ. Όμως ο ένας έφυγε πριν τη λήξη της βάρδιας του» δήλωσε ο επιθεωρητής.
Ποιοι θα κληθούν για κατάθεση
Σύμφωνα με το MEGA, για κατάθεση θα κληθούν μεταξύ άλλων:
- Στελέχη του υπουργείου Υποδομών,
- Μέλη των ρυθμιστικών αρχών και Επιτροπών,
- Εκπρόσωποι ανάδοχων εταιρειών,
- Στελέχη του ΟΣΕ,
- Πολιτικά πρόσωπα.
Το μαύρο κουτί
Ρόλο – κλειδί στην έρευνα για τη συμπεριφορά και τις κινήσεις τόσο του 59χρονου κατηγορουμένου, όσο και του δεύτερου σταθμάρχη που η βάρδια του ολοκληρώθηκε λίγα λεπτά πριν την τραγωδία, εκτιμάται ότι θα παίξουν τα ευρήματα από τις κάμερες ασφαλείας του σταθμαρχείου, αλλά και το καταγραφικό των συνομιλιών των σταθμαρχών με τους υπόλοιπους υπαλλήλους.
Στο μικροσκόπιο των άρχων μπαίνει επίσης το «μαύρο κουτί» από την επιβατική αμαξοστοιχία. Θα επιχειρηθεί ανάκτηση στοιχείων για την κίνηση και την ταχύτητα που είχε αναπτύξει και θα αναζητηθούν οι ακριβείς αιτίες της μεγάλης έκρηξης και φωτιάς που ακολούθησε, η οποία σχεδόν “έλιωσε” τα πρώτα βαγόνια. Εικάζεται ότι οφείλεται στις μεγάλες ποσότητες λαδιού που υπάρχουν στις μηχανές των τρένων.
Η επιτροπή
Την ίδια ώρα, «πιάνουν δουλειά» τα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων. Σύμφωνα με τον Βασίλη Προφυλλίδη, καθηγητή Συγκοινωνιακής Πολιτικής και μέλος της εν λόγω Επιτροπής, θα διερευνηθεί «οτιδήποτε έχει μερίδιο συμμετοχής στην τραγωδία».
«Δεν μπορώ να μπω στην ουσία της υπόθεσης γιατί τώρα αρχίζουμε και την διερευνούμε. Η ιδιότητα μου όμως ως πανεπιστημιακός καθηγητής, μου επιβάλει να διερευνήσουμε κάθε λεπτομέρεια ώστε να διακριβωθεί πλήρως το τι συνέβη και να αποτυπωθούν και αποκαλυφθούν τα αίτια που μας οδήγησαν σε αυτή την τραγωδία. Οτιδήποτε έχει μερίδιο συμμετοχής στην τραγωδία», ανέφερε αρχικά.
«Ενώ ξοδεύονται τα κονδύλια που ξοδεύονται, έχουμε έναν σιδηρόδρομο το 2023, που είχαν οι άλλες χώρες το 1960. Δεν είχε φωτεινή σηματοδότηση, δεν είχε κεντρικό έλεγχο της ασφάλειας, το ETCS, σύμφωνα με το οποίο εάν για οποιονδήποτε λόγο ένας συρμός δεν πειθαρχήσει στον κανονισμό ασφαλείας – όρια ταχύτητας κτλ – ακινητοποιείται αυτόματα. Οτιδήποτε έχει συμβάλει στο να γίνει αυτή η τραγωδία θα διερευνηθεί», συμπλήρωσε ο κ. Προφυλλίδης.
Τι θα αναζητήσει η επιτροπή
Η Επιτροπή θα αναζητήσει (MEGA):
- Γιατί δόθηκαν 7 παρατάσεις απ΄το 2016 έως τον Δεκέμβριο του 2022 για την ανάταξη και επαναλειτουργία του συστήματος ασφαλείας,
- Γιατί το έργο «πάγωσε» από 2017-2019,
- Γιατί ζητήθηκε αύξηση στη σύμβαση κατά 13 εκ. ευρώ (αρχική σύμβαση στα 42 εκ. και μετά ζητήθηκαν 54 εκ.).
- Έλεγχος σε βάθος για δωροδοκία και χρηματισμό ατόμων.