Ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που είναι αρμόδιος για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, προειδοποίησε τις ελληνικές αρχές πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τον επικεφαλής του Οργανισμού, που μίλησε στο Euronews μετά το τραγικό δυστύχημα της περασμένης εβδομάδας στα Τέμπη, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.
Ο Josef Doppelbauer, εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ (ERA), δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν αντέδρασε εγκαίρως για να ασφαλίσει το σιδηροδρομικό της σύστημα, παρά την προειδοποίηση. Ακόμη και η τελευταία έκθεσή του το 2022 αποκάλυψε μια ζοφερή εικόνα.
«Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, βλέπαμε πάντα ότι η Ελλάδα συγκαταλεγόταν μεταξύ των ‘κακών μαθητών’», εξήγησε χαρακτηριστικά.
Και αυτό είχε η χώρα μας, όπως είπε, είχε «μάλλον χαμηλές επιδόσεις όσον αφορά την ασφάλεια» – η ασφάλεια μετράται με τον αριθμό των θανατηφόρων ατυχημάτων, σε σχέση με το μήκος του δικτύου και τον αριθμό των χιλιομέτρων για τους επιβάτες.
«Διαπιστώσαμε επίσης ένα ζήτημα με τον εθνικό φορέα διερεύνησης, διότι ποτέ δεν λάβαμε καμία αναφορά έρευνας», σημείωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ.
«Δεν δαπανήθηκαν τα χρήματα της ΕΕ όπως είχε προγραμματιστεί»
Από το 2014, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει στην Ελλάδα 700 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού συστήματος και σχεδιάζει να το χρηματοδοτήσει με άλλα 130 εκατομμύρια ευρώ, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας του μπλοκ, στο πλαίσιο του σχεδίου ανοικοδόμησης μετά την πανδημία.
Παράλληλα, η Ελλάδα υποτίθεται ότι θα έπρεπε να έχει θέσει σε λειτουργία το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS) από το 2020 στο τμήμα του δικτύου όπου συνέβη το δυστύχημα, αλλά ο Doppelbauer λέει ότι αυτό δεν έγινε ποτέ.
«Είναι σίγουρα προβληματικό το γεγονός ότι τα χρήματα δεν δαπανήθηκαν όπως είχε προγραμματιστεί και είναι επίσης προβληματικό το γεγονός ότι η θέση σε λειτουργία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) αναβλήθηκε τώρα για το 2023», δήλωσε ο επικεφαλής των σιδηροδρόμων της ΕΕ.
«Θα είχε αποφευχθεί το ανθρώπινο λάθος, αν…»
Ο Doppelbauer πρόσθεσε ότι το «ανθρώπινο λάθος» θα μπορούσε κάλλιστα να είχε αποφευχθεί, εάν το αυτόματο σύστημα είχε τεθεί σε εφαρμογή όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί.
«Δεν γνωρίζουμε ποια ήταν η πραγματική αιτία του δυστυχήματος, αλλά τέτοια συστήματα υπάρχουν για να μειώνουν τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους και το κάνουν», δήλωσε χαρακτηριστικά.
«Έτσι, αν το σύστημα ήταν σε λειτουργία, η πιθανότητα ανθρώπινου λάθους θα είχε μειωθεί δραστικά», προσέθεσε.
Στην Αθήνα εμπειρογνώμονες της ΕΕ και της ERA
Ο Doppelbauer, μαζί με άλλους εμπειρογνώμονες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα επισκεφθεί την Ελλάδα την Τετάρτη, προκειμένου να παράσχει στη χώρα περαιτέρω στήριξη για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού της συστήματος και τη βελτίωση της ασφάλειας.
Την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, ανακοίνωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχε το πρωί της 6ης Μαρτίου με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Από την πλευρά της Επιτροπής στην επίσκεψη στην Αθήνα θα συμμετάσχει και η Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βάλεαν.