Νέα ηχητικά ντοκουμέντα βλέπουν το φως της δημοσιότητας από το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη.
Όπως προκύπτει από τις συνομιλίες στο σύστημα ενδοεπικοινωνίας μεταξύ των σταθμαρχείων και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα τη μοιραία νύχτα, ο προφυλακισμένος για την τραγωδία σταθμάρχης, Βασίλης Σαμαράς, εμφανιζόταν σίγουρος ότι είχε «κλειδώσει» το Intercity 62 (επιβατικό) στην γραμμή της ανόδου, ακόμα κι όταν πληροφορήθηκε ότι είχε συγκρουστεί μετωπικά με την εμπορική στην περιοχή του Ευαγγελισμού, κοντά στα Τέμπη.
Δείτε αναλυτικά τους διαλόγους από το μοιραίο βράδυ, που δημοσιεύει το «Πρώτο Θέμα».
«Τώρα σου διώχνω το 62» – Λίγα λεπτά πριν από τη φονική σύγκρουση
Χωρίς τίποτε να προμηνύει την καταστροφή που θα ερχόταν λίγα λεπτά αργότερα, ο σταθμάρχης, Βασίλης Σαμαράς ενημερώνει τη συνάδελφό του στους Νέους Πόρους (ο σταθμός μετά τη Λάρισα) ότι εκείνη τη στιγμή «διώχνει το 62».
Η πρώτη επικοινωνία με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας 3 λεπτά μετά τη φονική σύγκρουση
Στις 23:24, 3 λεπτά μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων, ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων – προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί.
Ρυθμιστής: Αυτοί, λένε, στο 2598 μέχρι τη Λάρισα, τους το είπαν ότι δεν έχουμε ρεύμα. Για ρώτησέ τον, έχει ρεύμα; Γιατί ειδοποίησαν;
Σταθμάρχης: Καλώς. Αυτοί λένε στη Ραψάνη άλλος μου έλεγε τώρα…
23:27 – «Βασίλη υπάρχει κάνα πρόβλημα;»
Στις 23.27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί και πάλι με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την σύγκρουση των δύο τρένων.
Ρυθμιστής: Βασίλη υπάρχει κάνα πρόβλημα
Σταθμάρχης: Για ποιο πράγμα;
Ρυθμιστής: Δεν έχετε ρεύμα εκεί;
Σταθμάρχης: Τώρα με πήρε εμένα ο ρυθμιστής έλξης ότι σαν είδε τέτοιο στη Ραψάλη αλλά εμένα δεν μου είπε κανένας τίποτα, δεν μου είπε… κανένας τίποτα τώρα.
Ρυθμιστής: Ο ΡΟΕ τι σου είπε; Ότι έχουμε πρόβλημα ή δεν έχουμε;
Σταθμάρχης: Αυτός λέει ότι είδε ένα προβληματάκι αλλά δεν ξέρει κι αυτός ακόμα τι γίνεται.
«Πρέπει να έγινε τράκα»
Στις 00.21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον Σαμαρά: Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης…
Έξι λεπτά αργότερα, στις 23.47, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη και εκείνος για πρώτη φορά λέει ότι «πρέπει να έγινε τράκα»
Ρυθμιστής: Τι έχει γίνει;
Σταθμάρχης: Πρέπει να έγινε τράκα
Ρυθμιστής: Τι τράκα; Με ποιον;
Σταθμάρχης: Δεν ξέρω. Από εδώ έφυγε στη γραμμή ανόδου. Τι έγινε, πώς και τι με τα κλειδιά σήμερα, δεν ξέρω τι γίνεται… Όπως έγινε και με το 2597. Τώρα τι έγινε πώς πήγαν εκεί πέρα αυτοί, δεν ξέρω. Ό,τι και να σου πω, θα σου πω ψέματα.
Ρυθμιστής: Εσύ από ανόδου δεν το έδιωξες;
Σταθμάρχης: Από άνοδο. Από άνοδο την έδιωξα από εδώ πέρα. Τώρα πώς γύρισαν τα κλειδιά αυτά, πώς γύρισαν και μπήκε στην κάθοδο…
Ρυθμιστής: Έχει γίνει τράμπα με το εμπορικό;
Σταθμάρχης: Ναι
Ρυθμιστής: Σίγουρο είναι αυτό;
Σταθμάρχης: Ναι.
«Είδες που σου είπα ότι είχα πρόβλημα με τα κλειδιά;»
Στις 23.57, ο ρυθμιστής ρωτά και πάλι τον σταθμάρχη από ποια γραμμή «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία – και εκείνος αρχίζει να λέει ότι όλη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά και τις αλλαγές, ενώ ήταν στη νυχτερινή βάρδια. Είναι προφανές ότι δεν ήθελε να αποδεχθεί το μοιραίο λάθος του, το οποίο οδήγησε το επιβατικό τρένο σε πορεία σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία.
«Ό,τι και νου σου πω θα σου πω ψέματα»
Στις 00.06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον Σαμαρά και με οργή που ελάχιστα κρύβει τον ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέμματα», απαντά εκείνος.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Βασίλη τι έχει συμβεί;
Σταθμάρχης Λάρισας: Έγινε τράκα.
Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Ναι πώς έγινε τράκα;
Σταθμάρχης Λάρισας: Δεν ξέρω. Ό,τι και να σου πω Ελένη… θα σου πω ψέματα.
«Φλασάρει το κλειδί» – Βίντεο ντοκουμέντο λίγα λεπτά πριν τη σύγκρουση των τρένων
Ακόμα ένα συγκλονιστικό βίντεο ντοκουμέντο βλέπει το φως της δημοσιότητας, επιχειρώντας να ρίξει φως στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Το βίντεο που εξασφάλισε το MEGA, είναι από κάμερα ασφαλείας του τρένου του προαστιακού προς Λάρισα, του τρένου δηλαδή που έφυγε πριν έρθει το μοιραίο Intercity από την Αθήνα.
Σε αυτό, ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία.
«Σιωπή ασυρμάτου» από τον σταθμάρχη
Στις 22:48 της μοιραίας νύχτας ο μηχανοδηγός του προαστιακού ρωτά: «Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία;».
Ο μηχανοδηγός δεν παίρνει απάντηση και ξαναρωτάει: «Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία; Για να ενημερώσω την υπηρεσία μου».
Σημειώνεται ότι λίγα μέτρα πιο κάτω από το σημείο που βρισκόταν ο προαστιακός, είναι το μοιραίο κλειδί 118.
Το τρένο αυτό, ο προαστιακός 2597, έχει έρθει με κατεύθυνση τη Λάρισα και φαίνεται να υπάρχει κάποιο πρόβλημα που ο σταθμάρχης για να το αντιμετωπίσει, έχει ζητήσει από τον μηχανοδηγό του 2597 να περιμένει. Το μοιραίο Intercity με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ακολουθούσε.
Συνεχίζοντας να μη λαμβάνει απάντηση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο μηχανοδηγός του προαστιακού ξαναρωτά: «Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας».
Σε αυτό το σημείο ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά: «Φλασάρησε ένα κλειδί», που σημαίνει ότι εντόπισε πρόβλημα στο μοιραίο κλειδί.
Ο μηχανοδηγός του προαστιακού τότε απαντά «καλώς, ευχαριστώ πολύ» και συνεχίζει την πορεία του.
Ο διάλογος αυτός έγινε λίγα λεπτά πριν την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.
Είχε υποψιαστεί τι συμβαίνει ο μηχανοδηγός του μοιραίου τρένου;
Ένα στοιχείο που, αν επιβεβαιωθεί, θα δώσει άλλη τροπή στις έρευνες, φέρνει στο φως της δημοσιότητας ο δημοσιογράφος του «Βήματος» και των «Νέων», Βασίλης Λαμπρόπουλος, και αφορά στην ευθύνη και τις ενέργειες του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας, Γιώργου Κουτσούμπα.
Ο 59χρονος μηχανοδηγός, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, είχε πιθανόν προσπαθήσει να επικοινωνήσει το μοιραίο βράδυ και πριν τη σύγκρουση με δύο – τρεις συναδέλφους του στις εμπορικές αμαξοστοιχίες, γιατί είχε θορυβηθεί και ήθελε να δει αν κινούνταν μαζί με άλλον στην ίδια γραμμή.
Την ίδια ανεπιβεβαίωτη πληροφορία ότι ο έμπειρος μηχανοδηγός του επιβατικού τρένου πήρε τηλέφωνο συνάδελφό του, προκειμένου να μάθει σε ποιο σημείο βρισκόταν το εμπορικό τρένο, μετέφερε χθες και ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Θωμάς Χαχάμης.