Πολλές φορές αναρωτιούνται μερικοί γιατί τα τρένα δεν έχουν ζώνη ασφαλείας. Το ζήτημα αυτό επανέρχεται με μεγάλη ένταση κάθε φορά που συμβαίνει ένα δυστύχημα πάνω σε ράγες, όπως το τραγικό δυστύχημα που συνέβη προ ημερών στα Τέμπη βυθίζοντας στην θλίψη όλο τον ελληνικό λαό.
Με τέτοια δυστυχήματα να συμβαίνουν και να κοστίζουν την ζωή πολλών πολιτών πώς είναι δυνατόν να μην υπάρχουν ζώνες. Ιδιαίτερα την ώρα που στα αυτοκίνητα, αλλά και στα αεροπλάνα, η ζώνη ασφαλείας είναι υποχρεωτική ως ένα μέτρο που εμποδίζει οποιοδήποτε είδους ατύχημα.
Τέμπη: Η απολογία του σταθμάρχη για το δυστύχημα
Τι λένε οι αναλυτές
Η συντριπτική πλειονότητα των ερευνών έχουν καταλήξει ότι σε περίπτωση σύγκρουσης, οι ζώνες δεν θα προστάτευαν τους επιβάτες, αλλά θα μπορούσαν να κοστίσουν περισσότερες ζωές. Μία από τις έρευνες που δημοσιευθεί διήρκεσαν πέντε χρόνια και μελέτησαν έξι σιδηροδρομικά ατυχήματα που σημειώθηκαν μεταξύ 1996 και 2004. Στην αρχή, οι αναλυτές έκαναν μία προσομοίωση σύγκρουσης τρένου με ανδρείκελα που έβαζαν ζώνες που αγκαλιάζουν τη μέση, με αποτέλεσμα τα ανδρείκελα αυτά να περιστραφούν με τέτοια ισχύ που υπήρξε τραυματισμός στον αυχένα.
Όταν δοκιμάστηκε η ζώνη των τριών σημείων, τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά, καθώς κατάφεραν να συγκρατήσουν τους επιβάτες στη θέση τους. Αντιθέτως, η ενσωμάτωση τέτοιους είδους ζωνών απαιτεί αλλαγές στον σχεδιασμό των καθισμάτων ώστε να καταστούν πιο άκαμπτα. Ένα άκαμπτο κάθισμα, ωστόσο, μπορεί να αποδειχθεί θανατηφόρο σε περίπτωση που προσκρούσει σε αυτό ένας επιβάτης ο οποίος δεν κάνει χρήση της ζώνης ασφαλείας.
Ακόμα, όμως, και αν όλοι φορούσαν ζώνες ασφαλείας, η έρευνα έδειξε ότι οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές θα ήταν μεγαλύτερες. Ειδικότερα, στα έξι ατυχήματα που εξετάστηκαν από το Συμβούλιο Ασφάλειας και Προτύπων Σιδηροδρόμων της Βρετανίας, τη ζωή τους έχασαν συνολικά 11 άνθρωποι. Το σύστημα έδειξε ότι αν φορούσαν ζώνες όλοι οι επιβάτες, ο αριθμός των νεκρών θα έφτανε τους 88, δηλαδή θα ήταν οκτώ φορές μεγαλύτερος.
Ποιες είναι οι αιτίες που δεν υπάρχουν ζώνες ασφαλείας
Με βάση τις παραπάνω έρευνες, αν υπήρχαν ζώνες ασφαλείας, οι επιβάτες θα συγκρατούνταν στη θέση τους, όμως η συγκράτηση αυτή θα μείωνε τον χώρο επιβίωσης. Οπότε οι ζώνες δεν παρέχουν δίκτυ ασφαλείας στους επιβάτες, αλλά είναι πιθανό να αποτελέσουν αιτία θανάτου.
Ακόμη, μία αιτία της έλλειψης ζωνών ασφαλείας στα τρένα είναι ότι αυτά, λόγω της μεγάλης μάζας τους επιβραδύνουν πολύ πιο αργά απ’ ό,τι τα υπόλοιπα οδικά μέσα, και ως εκ τούτου, σε περίπτωση ενός φρεναρίσματος εκτάκτου ανάγκης, οι επιβάτες δεν θα μετακινηθούν από τη θέση τους με μεγάλη ορμή.
Τέλος, οι ειδικοί συμφωνούν ότι υπάρχουν άλλοι τρόποι για τη βελτίωση της ασφάλειας στα τρένα, όπως είναι η αντικατάσταση των ελαττωματικών γραμμών, η ενσωμάτωση του συστήματος Θετικού Ελέγχου Αμαξοστοιχίας (PTC) που επιβραδύνει τα τρένα αν πηγαίνουν πολύ γρήγορα, αλλά και των συστημάτων σηματοτοδότησης-τηλεδιοίκησης.