Όσο περνούν οι μέρες αποκρυσταλλώνεται τι συνέβη τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου όταν και συγκρούστηκαν μετωπικά τα τρένα στα Τέμπη με αποτέλεσμα τον θάνατο 57 ανθρώπων.
Εργαζόμενοι και ειδικοί επισημαίνουν ότι το τραγικό δυστύχημα δεν ήταν αποτέλεσμα μόνο ανθρώπινου λάθους και ότι θα μπορούσε να αποτραπεί εάν υπήρχαν τα κατάλληλα συστήματα ασφαλείας.
Ωστόσο, ακόμα και κάτω από τις υπάρχουσες συνθήκες, το δυστύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, ωστόσο ο χρόνος αντίδρασης ήταν μικρός, όπως επισημαίνει η εφημερίδα «Τα ΝΕΑ». Μόλις τρία λεπτά…
Στο σημερινό ρεπορτάζ της η εφημερίδα αναφέρεται στην κλήση απελπισίας του οδηγού του Intercity 62. Ο έμπειρος μηχανοδηγός είχε αντιληφθεί ότι κάτι πάει λάθος και κάλεσε με αγωνία από το κινητό του τηλέφωνο φίλο του μηχανοδηγό για να τον ρωτήσει εάν ήταν στο εμπορικό τρένο που κατέβαινε από τη Θεσσαλονίκη. Η απάντηση που πήρε, όμως, ήταν αρνητική.
Ήδη, όπως πληροφορούνται «ΤΑ ΝΕΑ», ο αρμόδιος εισαγγελέας έχει δώσει εντολή να «ανοίξουν» τα κινητά τηλέφωνα όλων των εμπλεκομένων στο δυστύχημα, προκειμένου να διαπιστωθούν οι κλήσεις που έγιναν στο κρίσιμο διάστημα πριν και μετά την πολύνεκρη σύγκρουση.
Τα τρία κρίσιμα λεπτά
Μόλις 3 ήταν τα κρίσιμα λεπτά μετά την αναχώρηση του Intercity 62 από τον σταθμό της Λάρισας, στις 11:04 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, όπου θα μπορούσαν να γίνουν αστραπιαίες διορθωτικές κινήσεις για την αποτροπή της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη.
Τις ενέργειες αυτές θα μπορούσε να κάνει ο σταθμάρχης της Λάρισας, εάν για διάστημα 180 δευτερολέπτων μετά την αναχώρηση του τρένου (έως τις 11.07 μ.μ.), παρακολουθούσε τον πίνακα χειρισμού σηματοδότησης που είχε μπροστά του.
Ωστόσο, όπως ανέφεραν στα «ΝΕΑ» έγκυρες πηγές, ο σταθμάρχης δεν γνώριζε να χρησιμοποιεί τον συγκεκριμένο πίνακα, ούτε να «χαράζει» δρομολόγια. Εάν μπορούσε να «χαράξει» δρομολόγια το «κλειδί» θα ήταν στην άνοδο και η σήμανση θα είχε χρώμα «πράσινο». Eτσι, ο σταθμάρχης είπε στον μηχανοδηγό να περάσει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και να συνεχίσει μέχρι και το φωτόσημο εισόδου των Νέων Πόρων.
Επίσης, μέσω του συγκεκριμένου πίνακα, λένε οι ειδικοί, στο διάστημα των 3 λεπτών, ο σταθμάρχης θα έβλεπε τη λανθασμένη πορεία του τρένου σε απόσταση έως και 5,5 χιλιομέτρων μετά τον σταθμό της Λάρισας. Διαπιστώνοντας το λάθος του, ότι, δηλαδή, το Intercity 62 είχε μπει στην τροχιά καθόδου από τη Θεσσαλονίκη, θα μπορούσε μέσω των ραδιοεπικοινωνιών να δώσει εντολή να σταματήσουν και τα δύο τρένα – επιβατικό και εμπορικό – που κινούνταν αντίθετα στην ίδια γραμμή, αποτρέποντας τη θανατηφόρα σύγκρουσή τους.
«Ο σταθμάρχης δεν ήξερε τι έβλεπε από την απειρία του»
Μετά την τραγωδία στα Τέμπη, πολλοί είναι εκείνοι που έχουν επισημάνει ότι δεν έπρεπε να υπάρχει ένας μόνο σταθμάρχης στη βάρδια στον «δύσκολο» και «ιδιαίτερο» σταθμό της Λάρισας.
Ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών, Νίκος Τσουρίδης, μίλησε στο «Κοινωνία Ώρα MEGA» για τις αποκαλύψεις σχετικά με την απειρία του σταθμάρχη.
«Τα βίντεο τα είδα σήμερα το πρωί από την εκπομπή σας. Η παλινδρόμηση που έκανε η αμαξοστοιχία είναι γιατί είχε μπει σε λάθος γραμμή. Άκουσα τον σταθμάρχη, που ήταν τελείως άπειρος και δεν έπρεπε να είναι εκεί πέρα, να λέει ότι «φλασάρει το κλειδί». Αυτό τι σημαίνει, ότι δεν λειτουργούν οι αιχμές, δεν είναι σίγουρος ότι οι αιχμές δουλεύουν κανονικά και μπορεί να τις πάει δεξιά ή αριστερά. Αυτή η αλλαγή γίνεται ηλεκτρονικά μέσα από τον πίνακα του σταθμού. Εάν υπάρχει βλάβη, πάει κάποιος και το σταθεροποιεί ή στέλνει τον κλειδούχο με το σύστημα ασφάλειας, πάει και το αποσυνδέει και το γυρίζει χειροκίνητα», είπε αρχικά ο κ. Τσουρίδης.
«Ήταν σε σύγχυση»
«Αυτός ήταν σε σύγχυση ο άνθρωπος, ήταν στον σταθμό έβλεπε την κονσόλα και δεν ήξερε τι του γινόταν με την απειρία του. Είχε τύχει και το άλλο το συμβάν νωρίτερα και είχε πελαγώσει. Ό,τι και να έβλεπε εκείνη τη στιγμή στον πίνακα, νόμιζε ότι καλώς το έχει κάνει. Δεν λειτουργούσε το μυαλό του. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν θα έπρεπε να έχει πατήσει το πόδι του καθόλου στον σταθμό αυτόν, για να κάνει οποιαδήποτε υπηρεσία υπευθύνου.
Οι παλιοί σταθμάρχες που είχαμε συνεργαστεί, δεν πάταγαν το πόδι τους στην Λάρισα εάν δεν είχαν προϋπηρεσία 4-5 χρόνια, για να αναλάβουμε καθήκοντα υπευθύνου. Στις βάρδιες πρέπει να είναι οπωσδήποτε δύο. Παλιά θυμάμαι ήταν στις βάρδιες ο κεντρικός σταθμάρχης, ο σταθμάρχης κυκλοφορίας, ο βοηθός και ένας βοηθός ακόμη και από πάνω ο επιθεωρητής. Κανονικά η βάρδια είναι 2-10 δεν ξέρω εάν τους έγραφαν υπερωρίες και έπρεπε να είναι μέχρι τις 11 η ώρα», συμπλήρωσε ο κ. Τσουρίδης, σχετικά με την κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο σταθμάρχης.
Για το κλειδί που «φλάσαρε»
Αναφορικά με το βίντεο που πρόβαλλε το MEGA για το περιστατικό με το κλειδί που «φλάσαρε», που έγινε 20 λεπτά πριν το φρικτό δυστύχημα, ο κ. Τσουρίδης εξήγησε ότι «ήταν ανάποδα το κλειδί. Γι΄αυτό ο προϊστάμενος του λέει «πες μου για να ενημερώσω», εννοεί τους Ιταλούς, την Hellenic Train. Το προσωπικό που είναι στις αμαξοστοιχίες είναι σε άλλη εταιρεία και ο σταθμάρχης σε άλλη εταιρεία (στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Οι εταιρείες μεταξύ τους δεν τα πάνε και καλά. Έχουν καταλάβει οι άλλοι ότι έχει κάνει κάτι στραβά και του μιλάνε. Αυτός λέει ότι του φλάσαρε το κλειδί. Το φλασάρει είναι για τις ενδείξεις πάνω, αν αναβοσβήνει και δεν είναι σίγουρος εάν έχουν ασφαλίσει ή όχι οι αιχμές».
Το βίντεο – ντοκουμέντο του MEGA
Πώς σχολίασε τη φράση «έγινε μία τράκα»
Στη συνέχεια ο κ. Τσουρίδης σχολίασε τη φράση «έγινε μία τράκα».
«Οι μηχανοδηγοί πρέπει να είναι ψύχραιμοι, γι’ αυτό και περνάνε και ψυχομετρικές εξετάσεις. Να σας πω για τη δουλειά του ρυθμιστή. Μέχρι το 2020, υπήρχε στην Καρόλου στον 3ο όροφο, ένα γραφείο, ο ρυθμιστής. Εκεί ήταν ένας σταθμάρχης, ο προϊστάμενος των μηχανοδηγών και έλεγχαν επί 24ώρου βάσεως, 365 μέρες τον χρόνο, την κυκλοφορία. Αυτό σταμάτησε να λειτουργεί, υπολειτουργεί γιατί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέσυρε τους μηχανοδηγούς, τους προϊσταμένους που ήταν εκεί πέρα, θα έκανε δικό της συντονιστικό κέντρο στη Συγγρού και από εκεί και πέρα δεν ξέρω τι έγινε. Επιβάλλεται το συγκεκριμένο γραφείο να επαναλειτουργήσει πάση θυσία», σημείωσε.
Η τηλεδιοίκηση θα εξάλειφε όλα τα λάθη
«Υπήρχαν τηλέφωνα και ραδιοτηλέφωνα που απευθείας μιλούσαμε με όλους τους σταθμούς. Είχαμε έναν πίνακα στον τοιχίο και γράφαμε κάθε λεπτομέρεια από τα δρομολόγια. Δεν υπήρχε ηλεκτρονικό σύστημα, ξέραμε όμως ανά πάσα ώρα και στιγμή και το παρακολουθούσαμε. Η τηλεδιοίκηση θα εξάλειφε όλα τα λάθη», είπε ο κ. Τσουρίδης.