Πρώτα οι παρεμβάσεις που θα λειτουργούσαν ως άμεση «εγγύηση» της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, στη συνέχεια το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων ώστε να συμπεριληφθεί στη δικογραφία και εισηγήσεις από ευρωπαϊκό κλιμάκιο που θα ταξιδέψει στην Ελλάδα εντός της εβδομάδας, έπειτα η κινητοποίηση κάθε διαθέσιμου κονδυλίου μαζί με διεκδίκηση πρόσθετης κοινοτικής χρηματοδότησης και στο… πολύ βάθος η πιθανότητα σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού τοπίου στη χώρα τα τελευταία 20 χρόνια.
Αυτοί είναι τέσσερις κομβικοί «σταθμοί» στον «οδικό χάρτη» της κυβερνητικής κινητοποίησης μία εβδομάδα μετά την τραγωδία στα Τέμπη, που σύρει πια σε υψηλούς τόνους τον χορό της πολιτικής αντιπαράθεσης. «Επισπεύσατε» είναι η οδηγία του Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως προκύπτει από το μπαράζ συσκέψεων στο Μαξίμου, με την κυβέρνηση να προσδοκά ταχύτητες σε τρία επίπεδα: στην έρευνα της Δικαιοσύνης, στη δουλειά των πραγματογνωμόνων και στις δικές της θεσμικές ενέργειες. Στο πλαίσιο αυτό ο Πρωθυπουργός εξακολουθεί να αφήνει εκτός κάθε συζήτηση περί πολιτικών εξελίξεων.
Κάλπες τον Μάιο;
Στο παρασκήνιο πάντως πληθαίνουν όσοι εκτιμούν ότι ο ίδιος θα προσανατολιστεί σε κάλπες στις 21 Μαΐου ή το νωρίτερο στις 14, παρότι επίσημα δεν έχουν ακούσει τη δική του φωνή περί ακύρωσης του σχεδιασμού για την 9η Απριλίου. Ουδείς αναμένει σχετική κουβέντα για τα επόμενα 24ωρα, διακρίνοντας ότι ο Μητσοτάκης δεν βιάζεται να βάλει στο τραπέζι ζητήματα εκλογικού επαναπρογραμματισμού. Οι πληροφορίες μάλιστα λένε ότι στο γαλάζιο στρατόπεδο… ανανεώθηκε ο «πάγος» σε κάθε πολιτική ατζέντα τουλάχιστον μέχρι το τέλος της εβδομάδας.
Προς το παρόν υπάρχει προβληματισμός ακόμα και σε ό,τι αφορά τη διαχείριση της αύξησης του κατώτατου μισθού που θα ισχύει από την 1η Απριλίου, καθώς αναμενόταν έως τις 10 Μαρτίου η σχετική εισήγηση του υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη. Στο επικείμενο Υπουργικό Συμβούλιο, την Πέμπτη, πρώτο θέμα είναι ο σιδηρόδρομος. Και πιθανότατα θα είναι και το μοναδικό. Ολα δείχνουν δηλαδή ότι δεν θα γίνει συζήτηση για τον κατώτατο μισθό και το πολύ να υποβληθεί η εισήγηση στα… χαμηλά, χωρίς περαιτέρω κουβέντα, εκτός κι αν επιλεγεί αργότερα μια έγκριση διά περιφοράς. Το βέβαιο είναι ότι το Μαξίμου δεν θέλει να κατηγορηθεί για σήματα «αλλαγής σελίδας», αντίθετα παλεύει να πείσει για το μήνυμά του ότι αποκλειστική μέριμνα είναι να αναζητηθούν «όλες οι αλήθειες» για το φριχτό δυστύχημα, το παρελθόν και την επόμενη ημέρα του σιδηροδρόμου.
Πρώτο βήμα είναι οι αυριανές ανακοινώσεις από τον υπουργό Επικρατείας και μεταβατικό υπουργό Υποδομών Γιώργο Γεραπετρίτη, ο οποίος ολοκληρώνοντας σήμερα τις επαφές του σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη θα καταθέσει προτάσεις στον Μητσοτάκη για πρόσθετα μέτρα ασφάλειας. Στην κυβέρνηση θέλουν συνεννοήσεις σε καλό κλίμα με τους σιδηροδρομικούς και δεν προσανατολίζονται σε μακροπρόθεσμη διακοπή δρομολογίων. Αντίθετα, ζητείται ταχεία αποκατάσταση της γραμμής, ενόσω βρίσκονται στα σκαριά παρεμβάσεις τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και στον τομέα των συστημάτων ελέγχου και ασφαλείας.
Σε ό,τι αφορά την πολιτική διαχείριση, εν αναμονή κυλιόμενων μετρήσεων που θα δώσουν πρώτες απαντήσεις για την επίδραση της τραγωδίας στο πολιτικό περιβάλλον, υπάρχει διπλή εντολή από τον Μητσοτάκη προς τη γαλάζια ομάδα κρούσης, δηλαδή προς υπουργούς και βουλευτές οι οποίοι θα σηκώνουν το βάρος της επικοινωνίας των κυβερνητικών θέσεων. Πρώτον, να δίνονται γρήγορες και, αν χρειάζεται, με σκληρή ρητορική απαντήσεις σε fake news, και δεύτερον, να προβάλλονται επιχειρήματα με ντοκουμέντα. Οι πληροφορίες άλλωστε λένε ότι έτσι θα κινηθεί και ο Γεραπετρίτης, ετοιμάζοντας (και) δημοσιοποίηση στοιχείων για παραλείψεις ετών και για τα συστημικά προβλήματα στον σιδηρόδρομο.
Επιστολή στον Ντογιάκο
Από την πλευρά του ο Πρωθυπουργός κρατά εαυτόν στο κάδρο με διαδοχικές παρεμβάσεις. Με επιστολή στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο, η οποία προκάλεσε την «έκρηξη» του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, ζήτησε χθες να προτεραιοποιηθεί η υπόθεση στο «υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο» (δρομολογήθηκε και αναβάθμιση των ερευνών και ξεχωριστή έρευνα για τις καθυστερήσεις στα σιδηροδρομικά έργα), ενώ με τηλεφώνημά του προς την επικεφαλής της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ζήτησε τεχνική υποστήριξη.