Από την πρώτη στιγμή της εθνικής τραγωδίας στα Τέμπη, οι πάντες – συμπεριλαμβανομένων των κυβερνώντων – απέδωσαν την σύγκρουση των δύο τρένων σε ανθρώπινο λάθος.
Πράγματι, ο σταθμάρχης της Λάρισας που είχε βάρδια το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου έχει ήδη προφυλακιστεί, γιατί από δικό του λάθος οι δύο αμαξοστοιχίες έτρεχαν με υψηλότατες ταχύτητες στην ίδια γραμμή επί 12 λεπτά, όπως αποδείχτηκε.
Ωστόσο, αμέσως μετά και ενόσω το δράμα των ανθρώπων ήταν σε εξέλιξη, με οικογένειες να αναζητούν τα παιδιά τους και τα νοσοκομεία να γεμίζουν νεκρούς και ανθρώπινα μέλη από τον τόπο της τραγωδίας, άρχισαν να έρχονται στο φως της δημοσιότητας οι σοκαριστικές λεπτομέρειες για τις πραγματικές ευθύνες πίσω από το «ανθρώπινο λάθος».
Ο σταθμάρχης είχε μόλις πέντε ημέρες στο σημαντικό αυτό σιδηροδρομικό κόμβο της Λάρισας, ενώ έφτασε σε αυτή τη θέση λόγω κινητικότητας, μετάταξης δηλαδή, αφού πρώτα εκπαιδεύτηκε, γιατί απλούστατα ο άνθρωπος αυτός ήταν ένας αχθοφόρος του ΟΣΕ.
Και μετά, άρχισε το πινγκ πονγκ των ευθυνών, για το ποιος τον έστειλε εκεί – λες και ενδιαφέρει τις οικογένειες τόσων νέων παιδιών που χάθηκαν ποιανού κόμματος ρουσφέτι ήταν ή δεν ήταν ο σταθμάρχης…
Αυτό που ενδιαφέρει ολόκληρη την Ελλάδα είναι ένα απαξιωμένο εδώ και δεκαετίες σιδηροδρομικό δίκτυο και το γεγονός ότι, εν έτει 2023, όπως λένε καθημερινά στις κουβέντες τους οι πολίτες, ενώ μπορείς να δεις από το κινητό σου αν το… σουβλάκι που παρήγγειλες «έστριψε» τη γωνία του σπιτιού σου, οι σταθμάρχες αλλάζουν «κλειδιά» και άρα την κατεύθυνση που ακολουθούν τα τρένα με το χέρι!
«Να αποδοθούν ευθύνες για τα Τέμπη»
Η αγανάκτηση και η ανάγκη του κόσμου να απαντηθούν όλα τα ερωτήματα γύρω από την τραγωδία των Τεμπών, με την απόδοση ευθυνών σε όλους, απεικονίζεται στην πρώτη δημοσκόπηση μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Συγκεκριμένα, στη δημοσκόπηση της Marc, που διεξήχθη από τις 4 ως τις 7 Μαρτίου, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα «πού οφείλεται το σιδηροδρομικό δυστύχημα» στα Τέμπη.
Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις, μόλις το 12,1% το αποδίδει στο ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη ή στην «κακιά στιγμή», ενώ το συντριπτικό ποσοστό της τάξης, του 87%, λέει υπάρχουν και άλλες ευθύνες, που πρέπει να αναζητηθούν και να αποδοθούν.
Μάλιστα, χαρακτηριστικό είναι ότι στο ερώτημα ποια είναι η μεγαλύτερη ανησυχία των πολιτών αυτή την περίοδο, το δυστύχημα στα Τέμπη είναι πρώτο με 86%.
Είναι τόση η αγωνία και ο θυμός του κόσμου να μάθει τι ακριβώς έγινε και να αποδοθούν οι ευθύνες, που το δυστύχημα υπερκέρασε ακόμη και τα προσωπικά τους προβλήματα, τα οποία, παγίως, δηλώνουν ότι είναι η ακρίβεια και οι ανατιμήσεις.
Διαχρονικές αλλά να αποδοθούν
Η κυβέρνηση της ΝΔ και προσωπικά ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανέλαβαν τις όποιες ευθύνες τους αναλογούν για το δυστύχημα, ενώ είχαμε και μία σπάνια στιγμή – παραιτήθηκε ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος έφυγε από την «πόρτα» για τα Τέμπη, για να γυρίσει από το «παράθυρο» των εκλογών.
Ωστόσο, πρέπει κάποια στιγμή το πολιτικό σύστημα να αντιληφθεί ότι το «μπαλάκι» των ευθυνών δεν αφορά τον κόσμο.
Ναι, οι ευθύνες για τα χάλια των ελληνικών σιδηροδρόμων είναι διαχρονικές και διαχέονται και στα τρία κόμματα, σε αρκετούς πρωθυπουργούς και ακόμα περισσότερους υπουργούς Μεταφορών.
Ο «κόμπος έφτασε στο χτένι», όμως.
Μία ολόκληρη χώρα, με μπροστάρη τη νεολαία που πενθεί συνομιλήκους της, απαιτεί να διορθωθούν, επιτέλους, τα λάθη, να υλοποιηθούν υποσχέσεις για έργα που αφορούν πρωτίστως την ασφάλεια και να αποδοθούν οι ευθύνες – από το «ανθρώπινο λάθος» μέχρι τα λάθη των πολιτικών, των εταιρειών και των εργολάβων.