Στη δημιουργία ενός «καρτέλ αγοραστών» φυσικού αερίου αναμένεται να προχωρήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία δέχεται ακόμα τα απόνερα μίας από τις χειρότερες ενεργειακές κρίσεις στην ιστορία της. Όπως γράφει το Bloomberg, η πρώτη κίνηση προς την κατεύθυνση αυτή θα γίνει τον επόμενο μήνα καθώς θα ξεκινήσει ο πρώτο ευρωπαϊκός διαγωνισμός για αναζήτηση προμηθευτών.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Επιτροπής, Μάρος Σέφκοβιτς, περίπου 50 προμηθευτές φυσικού αερίου και μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές φυσικού αερίου στην ΕΕ έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στην κοινή προσπάθεια αγοράς φυσικού αερίου του μπλοκ.
Βασικός στόχος της όλης προσπάθειας είναι η διατήρηση των τιμών του φυσικού αερίου σε χαμηλά επίπεδα αγοράζοντας μεγαλύτερες ποσότητες. Παρόλο που οι τιμές του φυσικού αερίου είναι πολύ χαμηλότερες από ό,τι πριν από έναν χρόνο, η ΕΕ χρειάζεται ακόμα να αγοράσει τεράστιες ποσότητες φυσικού αερίου για να ξαναγεμίσει την αποθήκευσή της, με μια τέτοια κίνηση πιθανόν να αυξήσει τις τιμές. Ο Σέφκοβιτς λέει ότι η ΕΕ, μαζί με άλλες τέσσερις γειτονικές χώρες θα χρειαστούν 24 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τα επόμενα τρία χρόνια για να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Σημαντικό ασφάλιστρο
Επιπλέον, η Ευρώπη έχει πληρώσει ένα σημαντικό ασφάλιστρο για το αέριό της σε σύγκριση με τις ΗΠΑ και την Κίνα, και αυτό πρέπει να αλλάξει εάν η περιοχή θέλει να παραμείνει ανταγωνιστική στην παγκόσμια σκηνή.
«Δεν μπορούμε να τροφοδοτήσουμε την οικονομία μας με τόσο τεράστια διαφορά τιμής σε σύγκριση με τις ΗΠΑ ή την Κίνα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Σέφκοβιτς στο Bloomberg.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Απρίλιο, η ΕΕ εγκαινίασε την Πλατφόρμα για την κοινή αγορά φυσικού αερίου, LNG και υδρογόνου.
Η πλατφόρμα προορίζεται στο να συμβάλει στη διασφάλιση της ασφάλειας του εφοδιασμού, ιδίως για την έγκαιρη αναπλήρωση εγκαταστάσεων αποθήκευσης αερίου για τον επόμενο χειμώνα.
Η πλατφόρμα πέτυχε στην αποστολή της, με την ήπειρο να καταφέρνει να γεμίσει τις αποθήκες πολύ πριν από τον χειμώνα.
Ωστόσο, οι Βρυξέλλες δεν έχουν μέχρι στιγμής καταφέρει πολλά όσον αφορά τη μείωση των τιμών, με το κόστος αναπλήρωσης των αποθεμάτων φυσικού αερίου στην Ευρώπη να υπολογίζεται σε πάνω από 50 δισεκατομμύρια ευρώ (51 δισεκατομμύρια δολάρια), 10 φορές περισσότερο από τον ιστορικό μέσο όρο για την πλήρωση δεξαμενών πριν από τον χειμώνα.
Καρτέλ αγοράς πετρελαίου
Πέρυσι, ο πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Ντράγκι, επεξεργάστηκε ένα ριζοσπαστικό σχέδιο για τον περιορισμό της αύξησης της τιμής του πετρελαίου.
Ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας υποστήριξε την ιδέα της δημιουργίας ενός «καρτέλ» καταναλωτών πετρελαίου σε μια συνάντηση με τον Τζο Μπάιντεν προκειμένου να αυξηθεί η διαπραγματευτική τους ισχύς παρόμοια με τον τρόπο που οι μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγοί χώρες ενώθηκαν μέσω του ΟΠΕΚ για να συμφωνήσουν ετήσιες ποσοστώσεις παραγωγής πετρελαίου.
Σύμφωνα με το thinktank Bruegel των Βρυξελλών , η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία–τέσσερις από τις μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ- ξόδεψαν δεκάδες δισεκατομμύρια για να μειώσουν τεχνητά τις τιμές της ενέργειας. Ωστόσο, αυτές οι επιδοτήσεις θεωρούνται λιγότερο από ιδανικές, καθώς βοηθούν στη χρηματοδότηση της Μόσχας, εξαντλούν τα δημόσια οικονομικά και βλάπτουν το περιβάλλον.