Με τις αποκαλύψεις για ελλιπή εκπαίδευση των σταθμαρχών να έρχονται στο φως μετά την τραγωδία στα Τέμπη, καταγγελίες κάνουν λόγο για διάτρητες εξετάσεις με τους υποψήφιους να γνωρίζουν τα θέματα εκ των προτέρων και τους εξεταστές να είναι ταυτόχρονα και εκπαιδευτές.
Όπως κατήγγειλε ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, οι εξεταζόμενοι σταθμάρχες γνώριζαν τα θέματα από πριν και αυτός είναι ο λόγος που το ποσοστό επιτυχίας των υποψήφιων σταθμαρχών ήταν σχεδόν 100%.
«Καθόμαστε έξι μήνες μαζί και εγώ πάλι σου βάζω τα θέματα; Θα σε απορρίψω; Ποιος έχει απορριφθεί καταρχήν. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης έπρεπε να κριθεί προακτέος ή απορριπτέος; Γιατί βρίσκεται εκεί ποιος τον έκρινε;», διερωτήθηκε ο Γιώργος Αποστολέρης.
«Η τριμελής επιτροπή, ήταν οι ίδιοι που έκαναν και μάθημα. Σαφέστατα. Δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα να λέγεται εκπαίδευση. Αν είναι να πάω και εγώ στο πανεπιστήμιο να τελειώσω γιατρός. Και ας με εξετάσουν και εμένα μία τριμελής επιτροπή οι οποίοι κάθονται δύο λεπτά και με αξιολογούν αφού μου έχουν δώσει τα θέματα και λέω ότι το κόκκαλο αυτό είναι άσπρο», συμπλήρωσε.
Μιλώντας επίσης στον ΣΚΑΪ, ο Ν. Μπορομπόκας, σταθμάρχης – προϊστάμενος του ΚΕΚ Αθηνών ανέφερε επίσης πως οι εξεταζόμενοι γνώριζαν τα θέματα από την αρχή. «Η θεωρία, μετά γίνεται η πρακτική για 4 μήνες. Μετά γίνονται οι γραπτές εξετάσεις. Στις γραπτές εξετάσεις τα θέματα δίνονται την προηγουμένη μέρα από τους εκπαιδευτές», δήλωσε.
Εξεταστής 59χρονου: «Τους ρωτήσαμε και τα γνώριζαν όλα»
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ το ένα μέλος της επιτροπής η οποία εξέτασε και έκρινε ως επαρκή τον 59χρονο, ανέφερε πως στα θεωρητικά τα γνώριζαν όλοι, αλλά σημείωσε ότι υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη.
«Απάντησαν στις ερωτήσεις. Ρωτούσαμε γενικά και για τη σηματοδότηση και για την αρμοδιότητα του σταθμάρχη και την αναγγελία ακόμα και τι αίτημα του μηχανοδηγού όταν πρόκειται να αλλάξει κυκλοφορία, να αλλάξει γραμμή και όλοι ξέρανε. Η εκπαίδευση έγινε σωστά δηλαδή, η θεωρητική. Η πρακτική είναι όμως, ό,τι και να ξέρεις θεωρητικά, η πράξη είναι πολύ διαφορετική και χρειάζεται πολλή εξάσκηση», είπε αρχικά.
«Εγώ ας πούμε όταν ανέλαβα σε τοπικό χειριστήριο έκανα ενάμιση μήνα και εγώ αποφάσισα να το παρατείνω τόσο για να το κατανοήσω ακριβώς. Η θεωρία είναι εύκολο να τη μάθουμε σαν ποίημα. Η πράξη όμως διαφέρει», προσέθεσε.
Παράλληλα διέψευσε τα λεγόμενα πως οι εξεταζόμενοι δεν είχαν εκπαιδευτεί στο σύστημα τηλεδιοίκησης. «Μετά κάνανε δύο ή τρεις μέρες σε κάθε σταθμό της περιφέρειας και περάσανε από το ΚΕΚ. Όλα τα παιδιά περάσανε από την τηλεδιοίκηση είδαν τι είναι. Τα ποσοστά επιτυχίας αγγίζουν το 100% εξεταστές και εκπαιδευτές».
Η έλλειψη 200 ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης
Σύμφωνα το ρεπορτάζ του αστυνομικού συντάκτη, Βασίλη Λαμπρόπουλου, το έγγραφο της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του ΟΣΕ προσδιορίζει τη χρονική διάρκεια την οποία είχε η εκπαίδευση των σταθμαρχών.
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο, η θεωρητική εκπαίδευση των σταθμαρχών έχει διάρκεια 712 ωρών. Η εκπαίδευση γίνεται 6 φορές την εβδομάδα για 8 ώρες την ημέρα.
Μάλιστα στο έγγραφο αναφέρεται επίσης πως η μαθητεία θα διεξαχθεί σε δύο κύκλους. Συγκεκριμένα για το Τμήμα της Αθήνας αναφέρεται πως θα γίνει στο Εκπαιδευτικό Κέντρο του ΟΣΕ στον Ρέντη και στην αίθουσα VIP του Επιβατικού Σταθμού Θεσσαλονίκης για το Τμήμα Θεσσαλονίκης.
Η εκπομπή του MEGA, «Live News» αποκάλυψε πως ο 59χρονος κατηγορούμενος, «βαπτίστηκε» σταθμάρχης μόλις σε 2,5 μήνες, καθώς σύμφωνα με όσα ισχυρίστηκε στην απολογία του η εκπαίδευσή του διήρκησε από την 1η Αυγούστου 2022 έως τις 21 Οκτωβρίου 2022.
«Την 1η Αυγούστου του 2022 ξεκίνησε η θεωρητική μου εκπαίδευση η οποία και είχε διάρκεια έως τις 21 Οκτωβρίου του 2022», είπε χαρακτηριστικά.
Αν υπολογίσει κάποιος τις ημέρες και τις ώρες της θεωρητικής εκπαίδευσης χωρίς τις πιθανές αργίες, τότε βγαίνει ένα γινόμενο σχεδόν 500-600 ωρών αλλά σίγουρα δεν είναι οι 712 ώρες που προβλέπονται από τον κανονισμό. Δηλαδή αν ισχύουν τα όσα είπε ο σταθμάρχης χάνονται περίπου 100-200 ώρες μαθημάτων.