Εκτενή αναφορά στο δυστύχημα των Τεμπών που έχει βυθίσει τη χώρα στο πένθος, έκανε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου στη διάρκεια της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις τελευταίες δημοσκοπήσεις στις οποίες καταγράφεται, μεταξύ άλλων, μείωση στα ποσοστά του κυβερνώντος κόμματος.
Ο κ. Οικονόμου, τόνισε μετά την τραγωδία στα Τέμπη και με στόχο την πλήρη ενημέρωση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης μίλησε χθες στη Βουλή.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κατηγόρησε τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, με φόντο τα όσα είπε στη συνέντευξη που παραχώρησε στο MEGA, ότι επέλεξε να κινηθεί στις τακτικές του χθες – όπως είπε – προσθέτοντας ότι δεν προχώρησε σε «καμία ανάληψη ευθύνης για την αδράνεια και την κωλυσιεργία της κυβέρνησής του».
Σχετικά με το δυστύχημα στα Τέμπη, σημείωσε πως «ο πρωθυπουργός γνώριζε ότι παραλάβαμε μία υποδομή που θα έπρεπε να είχε παραδοθεί από το 2016, γνώριζε τις προσπάθειες για την ολοκλήρωση της σύμβασης, γνώριζε και αναγνώρισε και τη δική μας ευθύνη. Δεν ξέρει όμως για τις συμπεριφορές και πρακτικές συγκεκριμένων προσώπων, δεν μπορούσε να ξέρει για το χάος που επικρατούσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας».
Στη συνέχεια ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στο σχέδιο της κυβέρνησης για την επανεκκίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου, αρχής γενομένης την 22η Μαρτίου.
Πώς «διαβάζει» η κυβέρνηση την πτώση στα ποσοστά της ΝΔ στις δημοσκοπήσεις
Στη συνέχεια ο κ. Οικονόμου ρωτήθηκε για τις τελευταίες δημοσκοπήσεις και τα ποσοστά που λαμβάνει η ΝΔ καθώς και το γεγονός ότι η πλειοψηφία των αναποφάσιστων θα λάβει τις αποφάσεις για τον ποιον θα ψηφίσει με γνώμονα και το δυστύχημα στα Τέμπη.
«Πάντοτε αξιολογούμε τις δημοσκοπήσεις σαν ένα σημαντικό εργαλείο και τις λαμβάνουμε υπόψη. Αυτό που μας δείχνουν οι δημοσκοπήσεις είναι ότι ο κόσμος δείχνει την αποδοκιμασία του, δείχνει την διάψευση των προσδοκιών του για τον τρόπο με τον οποίο διαχειριστήκαμε τον ΟΣΕ, αποδίδει και σε εμάς τις ευθύνες που μας αναλογούν.
Το γεγονός ότι ο κόσμος μετακινείται κυρίως προς μία ζώνη που δεν έχει αποφασίσει τι θα ψηφίσει επιβεβαιώνει ότι από εμάς είχε μεγαλύτερες προσδοκίες και μεγαλύτερες απαιτήσεις» είπε για να προσθέσει.
«Στο χέρι μας είναι με τις κινήσεις που θα κάνουμε, με τη βούλησή μας να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη , να φανεί όλη η αλήθεια, να αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που υπάρχουν, να κερδίσουμε ξανά την εμπιστοσύνη τους».
Πρόσθεσε δε, ότι «κρατώ ως μία σημαντική εξέλιξη ότι η αξιωματική αντιπολίτευση εμπιστεύεται ξανά τις δημοσκοπήσεις».
«Η κυβέρνηση ανέλαβε διττή δέσμευση»
Ο κ. Οικονόμου στην αρχή της ενημέρωσης τόνισε ότι η« κυβέρνηση από την πρώτη κιόλας στιγμή της τραγωδίας στα Τέμπη ανέλαβε μία διττή δέσμευση: αφενός την ενεργή συνδρομή στην πλήρη διαλεύκανση των αιτιών που προκάλεσαν το δυστύχημα ώστε να αποδοθούν οι δέουσες ευθύνες και να πληροφορηθεί ο ελληνικός λαός ποιοι είναι οι υπεύθυνοι και αφετέρου την ταχεία και ασφαλή επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων».
Ανέφερε ότι χθες ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το δυστύχημα των Τεμπών. Ανάμεσα στα άλλα υπογράμμισε καταθέτοντας και τα σχετικά έγγραφα ότι έχει παραληφθεί τον Νοέμβριο του 2022 κι έκτοτε έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο συγκεκριμένο σημείο δηλαδή στο σταθμό της Λάρισας. Οπότε ήταν υποχρέωση των σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία πάνω στον πίνακα κάτι που δυστυχώς δεν έγινε εκείνο το μοιραίο βράδυ.
Πρόσθεσε ότι ο κ. Γεραπετρίτης παρουσίασε με επίσημα στοιχεία τι ακριβώς παραδόθηκε από τη σύμβαση του 2014 που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016 αλλά πήρε πολλές παρατάσεις.
Αιχμές κατά ΣΥΡΙΖΑ
Απαντώντας στους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ ότι είχε παραδοθεί ένα ποσοστό της τάξης του 70% περίπου του έργου εξήγησε ότι παραδίδω ένα έργο σημαίνει ότι παραδίδω σε χρήση και όχι ότι έχει γίνει πρόβλεψη για να εκταμιευθούν ποσά. «Επομένως είναι παντελώς ανυπόστατος ο ισχυρισμός ότι είχε παραδοθεί το 70% του έργου. Η πραγματικότητα είναι ότι το 2016 είχε παραδοθεί λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου αλλά κι απ’ αυτό που παραδόθηκε το 15% ξανάγινε πάλι από την αρχή γιατί είχε σοβαρά προβλήματα το 2021. ‘Αρα το 2016 παραδόθηκε λειτουργικό μόλις το 18% του έργου, από τον Σεπτέμβριο του 2017 έως και το 2019 δεν υπήρξε καμία απολύτως πράξη. Από το 2021 έως σήμερα ολοκληρώθηκε πρόσθετο έργο με πρωτόκολλα παραλαβής σε ποσοστό 52%. Έτσι σήμερα τυπικά έχει παραδοθεί και λειτουργεί το 70% του έργου. ‘Αρα έως το 2016 παραδόθηκε λειτουργικά το 8%, από το 2016 έως το 2019 μηδέν και από το 2019 έως σήμερα το υπόλοιπο 52% του έργου».
Πρόσθεσε ότι σήμερα οι συμβάσεις για την τεχνολογική αναβάθμιση είναι σε εξέλιξη και προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός έχει επικοινωνία με τη μητρική εταιρεία την Alstom Γαλλίας κι έλαβε διασφαλίσεις για μη-καθυστερήσεις έτσι ώστε από τον Οκτώβριο όλο το δίκτυο Αθήνας – Θεσσαλονίκης να έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Είπε ακόμη ότι πέρα από τη χθεσινή ενημέρωση η κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ με επιστολή της προς τον Πρόεδρο της Βουλής ζήτησε την περασμένη Τρίτη τη σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας προκειμένου να ενημερωθούν τα μέλη της για την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 που αφορά την τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση.
«Και με την κίνηση αυτή δείχνουμε την ξεκάθαρη βούλησή μας να φωτιστούν όλες οι πτυχές σε όλο το βάθος αυτής της υπόθεσης. Και αυτό σε αντίθεση με την αντιπολίτευση που στοιχίστηκε στη γραμμή φταίνε οι πριν και φταίνε και οι επόμενοι».
Για να σταματήσει δε η πολιτική σπέκουλα όπως είπε θέλησε να διευκρινίσει ότι «ο πρωθυπουργός έχει σαφή εικόνα και άριστη γνώση των δομικών προβλημάτων και των αδυναμιών στο κράτος μας αλλά και στη χώρα μας εν γένει. Και είναι προσηλωμένος στην αντιμετώπισή τους, με σχέδιο αλλά και με ισχυρή πολιτική βούληση είτε αυτό αφορά τη θωράκιση της χώρας, είτε αφορά την οικονομία και την αγορά εργασίας, είτε αφορά τις παθογένειες του κράτους και τα προβλήματα της δημόσιας διοίκησης, είτε αφορά τα εισοδήματα των πολιτών, την υγεία και άλλα. Ξέρει τι έγινε. Ξέρει τι μένει να γίνει και πώς θα γίνει.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τους σιδηρόδρομους. Ο πρωθυπουργός γνώριζε ότι παραλάβαμε μια υποδομή που ενώ θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 λειτουργούσε σε ένα ποσοστό μικρότερο από το 30%».Είπε ότι γνώριζε για τις προσπάθειες ξεμπλοκαρίσματος, για το πώς έφθασε το έργο στο 70% αλλά και για τα προβλήματα, και τις αδυναμίες στο σιδηρόδρομο. «Γνώριζε λοιπόν και αναγνώρισε και τη δική μας ευθύνη έμπρακτα χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις. Δεν ξέρει όμως και κανείς πρωθυπουργός δεν ήξερε και δεν θα μπορούσε να ξέρει για τις συμπεριφορές και τις πρακτικές συγκεκριμένων προσώπων. Δεν ήξερε και δεν θα μπορούσε να ξέρει ποιος ήταν βάρδια εκείνο το βράδυ στη Λάρισα, πώς διαμορφώνονται οι βάρδιες, ούτε για το χάος που επικρατούσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας. Δεν ήξερε και δεν θα μπορούσε να ξέρει για υπαλλήλους οι οποίοι δεν τηρούν τους κανονισμούς και φέρονται εκτός πλαισίου».
Υπογράμμισε ότι το μέγεθος της τραγωδίας δεν συνάδει με τις λαϊκιστικές αντιπολιτευτικές προσεγγίσεις του ζητήματος αυτού.
Είπε επίσης ότι όσον αφορά τα αίτια του δυστυχήματος αναδεικνύονται μεταξύ άλλων οι παθογένειες που χαρακτηρίζουν ένα τμήμα του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, τις οποίες η κυβέρνηση προσπαθεί με συνέπεια και αποφασιστικότητα να αντιμετωπίσει.
Αναφέρθηκε στο σημείο αυτό σε 12 κρίσιμους νόμους όπως είπε για τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του κράτους, στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης των παθογενειών του βαθέως κράτους στους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ ψήφισαν όχι.
«Κανένας δεν μπορεί να φθάσει στο μέλλον από το μονοπάτι του χθες. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι πρέπει να κάνεις κάτι καινούργιο αν θες να δεις κάτι καινούργιο», τόνισε ο κ. Οικονόμου.