Στο Λιλ της Γαλλίας θα χτυπάει από σήμερα και για μία περίπου εβδομάδα η καρδιά της τηλεοπτικής πρωτοπορίας. Το Series Mania, το διεθνές φεστιβάλ αφιερωμένο στις σειρές που προβάλλονται στην μικρή οθόνη σηκώνει σήμερα αυλαία, φιλοδοξώντας για έκτη χρονιά να αναδείξει τις νέες τάσεις που θα κυριαρχήσουν στην τηλεόραση τις επόμενες σεζόν.
Από το 2018, οπότε διοργανώθηκε για πρώτη φορά έως σήμερα, το Series Mania έχει καταφέρει να γίνει το αγαπημένο φεστιβάλ των premium σειρών αλλά κι ένα σημείο αναφοράς για τους διεθνείς δημιουργούς, επιδιώκοντας κάθε φορά να σπάσει τα στεγανά της πρωτοκαθεδρίας των καθιερωμένων τριών – τεσσάρων αγορών που τροφοδοτούν με καινούργιο περιεχόμενο το σύνολο των τηλεοπτικών δικτύων.
Η πιο χαρακτηριστική απόδειξη αυτής της προσπάθειας είναι φέτος η επιλογή της Γενικής Διευθύντριας του φεστιβάλ Λοράνς Χέρσζμπεργκ αλλά και του Καλλιτεχνικού Διευθυντή Φρεντρίκ Λαβίν να στρέψουν το βλέμμα τους σε διαφορετικές αφηγήσεις από χώρες που μέχρι τώρα δεν είχαν αντιπροσώπευση σε τέτοιες διοργανώσεις.
Στην καρδιά αυτής της πρωτοβουλίας βρίσκεται η Ελλάδα, η οποία θα δώσει το δικό της χρώμα με την επίσημη παγκόσμια πρεμιέρα της σειράς «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου που έρχεται τη νέα σεζόν στο Mega. Η παραγωγή του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες σκηνοθέτη αποτελεί την πρώτη ελληνική δουλειά που παρουσιάζεται ποτέ στο Series Mania, και μάλιστα στο Επίσημο Διαγωνιστικό τμήμα του, όπου επιλέγονται μόλις 8 σειρές από ολόκληρο τον κόσμο.
Όπως αναφέρουν οι Χέρσζμπεργκ και Λαβίν στο σημείωμά τους «Το 2023, δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή σε σειρές που προέρχονται από περιοχές εκτός των πιο εδραιωμένων αγγλοσαξονικών/ευρωπαϊκών χωρών.
Από τις 396 σειρές που εστάλησαν από 63 χώρες, κρατήσαμε 54 από αυτές, που αντιπροσωπεύουν 24 διαφορετικές εθνικότητες. Μερικές προέρχονται από περιοχές που δεν ακούμε πολύ συχνά, όπως π.χ Ελλάδα, Πακιστάν, Μπενίν, Ουρουγουάη και Ιράν.
Η επιτυχία αυτών των έργων που βασίζονται σε διαφορετική αφήγηση και αισθητικές συμβάσεις, μας οδηγούν στο να αμφισβητήσουμε τα δικά μας “δυτικά” μέσα αφήγησης και κατανόησης των ιστοριών. Πως πρέπει να αλλάξουμε τα κριτήριά μας και να επιφέρουμε, περιστασιακά, ένα είδος “μεταβίβασης” όταν αντιμετωπίζουμε αυτές τις δημιουργίες που εν μέρει δεν εμπίπτουν στις καθιερωμένες συμβάσεις μας. Αν και η δημιουργικότητα είναι πλέον παγκόσμιο φαινόμενο, πρέπει να αναγνωρίσουμε επίσης μια ορισμένη ομοιομορφία στην αφήγηση λόγω της επιρροής των πλατφορμών ροής, που επιδεινώνουν τον ανταγωνισμό και τις εντάσεις στην αγορά.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η διαφοροποίηση των αφηγήσεων και η ορατότητά τους εμφανίζονται σε όλο και πιο σημαντικά φεστιβάλ όπως το δικό μας, αλλά και στον Τύπος, καθώς έχουν ζωτικό ρόλο να διαδραματίσουν».
Το Series Mania που θα διαρκέσει φέτος έως τις 23 Μαρτίου, χώρεσε στο πρόγραμμά του 54 νέες σειρές και 396 σειρές που έχουν μεταδοθεί σε 76 χώρες. Συνολικά 32 παγκόσμιες πρεμιέρες καινούργιων πρότζεκτ θα πραγματοποιηθούν στη Λιλ μαζί με 10 διεθνείς πρεμιέρες, φέρνοντας τον αέρα από 24 χώρες του κόσμου, ανάμεσά τους και η Ελλάδα όπου μαζί με άλλες πέντε εμφανίζεται στο φεστιβάλ για πρώτη φορά.
Οι 11 συνολικά αίθουσες όπου θα φιλοξενηθούν οι προβολές του φεστιβάλ, τις επόμενες ημέρες θα γεμίσουν από εικόνες, αφηγήσεις και στιγμές από έναν διαφορετικό κόσμο, αυτόν της μυθοπλασίας που κρύβει μέσα του βέβαια και αρκετά μηνύματα.
«Οι τηλεοπτικές σειρές δεν μπορούν να ξεφύγουν από την “vintage” τάση που παρατηρείται στη μόδα και την εσωτερική διακόσμηση. Αυτή η περίοδος, μερικές φορές θεωρείται ως μια χρυσή εποχή, μερικές φορές ως η ρίζα κάθε κακού (απελευθέρωση της οικονομίας, φόβοι για την πυρηνική ενέργεια,επιδημίες…) αλλά συμβαδίζει με την παιδική ηλικία πολλών σύγχρονων σεναριογράφων, κάτι που όλοι ξέρουμε πώς παίζει σημαντικό ρόλο στο έργο κάθε δημιουργού.
Και τόσα πολλά επίκαιρα θέματα εξετάζονται από το προοπτική εκείνων των χρόνων ως μέσο ανάδειξης μιας επιστροφής ορισμένων συντηρητικών στρωμάτων σκέψης, δείχνοντας ότι κοινωνική πρόοδος δεν μπορεί να επιτευχθεί με κανέναν οριστικό τρόπο. Η παραγωγή του Κεμπέκ “Désobéir: le choix de Chatale Daigle” θυμίζει τη δυσκολία της άμβλωσης στη δεκαετία του 1980. Ενώ το “Little Bird”, μια αγγλόφωνη καναδική σειρά, αναφέρεται στην αρπαγή ιθαγενών παιδιών ως μια πιθανή συνέχεια των αναγκαστικών χωρισμών των παιδιών μεταναστών από το Μεξικό στην πρόσφατη εντολή του Τραμπ.
Στη συνέχεια, μια μεξικάνικη σειρά επιστρέφει στην επιδημία του AIDS και στις διακρίσεις εις βάρος των ομοφυλόφιλων που, δυστυχώς, εξακολουθεί να εμφανίζεται σε ορισμένες χώρες», τονίζουν οι Χέρσζμπεργκ και Λαβίν, οι οποίοι δεν ξεχνούν να αναφερθούν και στο «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου.
«Σημαντικά κοινωνικά ερωτήματα, κυρίως ηθικής και περιβαλλοντικής φύσης, κυριαρχούν στα απροκάλυπτα πολιτικά ζητήματα που έθιξε σειρά που είχε προβληθεί τα προηγούμενα χρόνια. Το “Milky Way” αντιμετωπίζει την εφηβική εγκυμοσύνη με φόντο τα συντηρητικά, χιονισμένα βουνά της Ελλάδας και η ισραηλινή σειρά “Bodies at Work” ζωγραφίζει ένα διακριτικό πορτρέτο των παρένθετων μητέρων και των χορηγών τους.
Το κύριο θέμα που θέτει η φετινή διοργάνωση συνεχίζει να είναι το περιβάλλον, και εδώ βλέπουμε μερικά από τα πιο τρελά σενάρια. Στο “Φρούριο”, η Νορβηγία ζει αυτάρκης πίσω από ένα τοίχο καθώς επεξεργάζεται δυτικούς πρόσφυγες, ενώ οι μολυσμένοι βυθοί στο “The Swarm” ενοχλούν τη γέννηση πλασμάτων, προκαλώντας εκτεταμένες δηλητηριάσεις από το νερό», συνεχίζουν οι δύο επικεφαλείς της διοργάνωσης.
«Η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται επίσης από γυναικεία δύναμη, με χειραφετημένους, συχνά ριζοσπαστικούς χαρακτήρες που κατά καιρούς φλερτάρουν με εκδίκηση. Το “The Power” απεικονίζει έναν κόσμο που βρίσκεται κυριολεκτικά στα χέρια των γυναικών, με τη δύναμη που τους επιτρέπουν να εξαφανίσουν όποιον στέκεται εμπόδιο στο δρόμο τους.
Στο “Mentiras pasajeras”, παραγωγή των αδερφών Αλμοδόβαρ, η ηρωίδα δημιουργεί μια παράνομη επιχείρηση πλαστικής χειρουργικής, ένα όχι και τόσο λεπτό κλείσιμο του ματιού στις αφόρητες πιέσεις που δέχονται τα γυναικεία σώματα. Θα πρέπει επίσης να αναφέρουμε το “Funny Woman” και το “Nolly” (με επικεφαλής την Helena Bonham Carter) που απεικονίζουν δύο γυναίκες να (ξανα)κατακτούν τους ρόλους τους σε αγγλικές σαπουνόπερες. Στο “Sous contrôle”, μια γυναίκα διευθύντρια ΜΚΟ εκτοξεύτηκε στο Υπουργείο Εξωτερικών και πρέπει να αντιμετωπίσει τον ανδρικό σοβινισμό του διπλωματικού κόσμου. Ενώ μια άλλη γαλλική σειρά το “Les Randonneuses”, απεικονίζει έξι γυναίκες που ταλαιπωρούνται από καρκίνο να πεζοπορούν μαζί στα βουνά ως διέξοδος για τις σωματικές μάχες που αντιμετωπίζουν», υπογραμμίζουν οι Χέρσζμπεργκ και Λαβίν.
Το φεστιβάλ εγκαινιάζεται επισήμως σήμερα με την προβολή της σειράς «Greek salad» που κάνει εδώ την παγκόσμια πρεμιέρα της. Η εν λόγω παραγωγή της Amazon Prime, έχει στενή σχέση με την Ελλάδα αφού όχι μόνο γυρίστηκε πέρυσι στην Αθήνα, με τους πρωταγωνιστές να ζουν βάση σεναρίου τη δική τους περιπέτεια στη χώρα μας. Το «Greek Salad» αποτελεί την τηλεοπτική συνέχεια της κινηματογραφικής τριλογίας του πολυβραβευμένου Γάλλου σκηνοθέτη Cedric Klapisch.
Στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα, για εμάς ξεχωρίζει το «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου. Μαζί του θα προβληθούν διεκδικώντας τα βραβεία επίσης παραγωγές από διεθνείς τηλεοπτικούς κολοσσούς όπως οι σειρές «Grace of heaven», «Drops of God» το Apple TV, «Mentiras Pasajeras» της Paramount, «Red Skies» από το Ισραήλ, «The Actor» από το Ιράν, «The fortress» από τη Νορβηγία και «The Power» του Amazon Prime.
Την τύχη των υποψηφιοτήτων θα κρίνει η κριτική επιτροπή με πρόεδρο την Αμερικανίδα σεναριογράφο, σκηνοθέτη και παραγωγό Λίζα Τζόι (Westworld),τη Γαλλίδα ηθοποιό Εμανουέλ Μπεάρ, τον Βρετανό παρουσιαστή σεναριογράφου Κρις Τσίμπναλ (Broadchurch), τον γαλλο-βρετανό τραγουδιστη, τραγουδοποιό και ηθοποιό Λου Ντουαγιόν, τον Ινδό σκηνοθέτη Ανουράγκ Κασιάπ (Gangs of Wasseypur) και τον Ισραηλινό ηθοποιό Γεχούντα Λέβι (Βραβείο καλύτερου ηθοποιού Series Mania 2022 για το Fire Dance). Η επιτροπή θα απονείμει το Μεγάλο Βραβείο Καλύτερης Σειράς, το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου, το Βραβείο Καλύτερου Γυναικείου Ρόλου και το Βραβείο Καλύτερου Ανδρικού Ρόλου.