Μία αλλοπρόσαλλη κατάσταση στις διεθνείς και χρηματιστηριακές αγορές του πετρελαίου και των προϊόντων του έχει προκαλέσει ο «τυφώνας Credit».
Από τη μία πλευρά οι τιμές του πετρελαίου Μπρεντ έχουν κατρακυλήσει, από την άλλη μεριά όμως οι χρηματιστηριακές αγορές των προϊόντων του «μαύρου χρυσού» στη Μεσόγειο μένουν σχεδόν ακλόνητες… Και μαζί με αυτές και οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης στο Μπραχάμι, την Κηφισιά, τον Πειραιά, το κέντρο της Αθήνας, τα Τρίκαλα, την Τρίπολη κ.ο.κ.
Το Μπρεντ
Ο «τυφώνας Credit» παρέσυρε στο διάβα του και την αγορά του πετρελαίου Μπρεντ. Από την τιμή των 83,29 δολαρίων το βαρέλι που ήταν στις 7 Μαρτίου χθες βούτηξε στα 72,44 δολάρια το βαρέλι. Μία πτώση της τάξης του 13%.
Οι αναλυτές τόσο στις διεθνείς αγορές όσο και στον ελληνικό κλάδο των πετρελαιοειδών αποδίδουν τη μεγάλη μείωση στις εκτιμήσεις που θέλουν την τραπεζική κρίση να προκαλεί συνθήκες ύφεσης στις οικονομίες του πλανήτη. Και άρα η πτώση προεξοφλεί ουσιαστικά το επερχόμενο «ψαλίδι» της κατανάλωσης των καυσίμων.
Το Platts
Αν και κανείς θα περίμενε πως ανάλογη συμπεριφορά θα επιδείκνυαν και οι επενδυτές των χρηματιστηριακών προϊόντων του αργού πετρελαίου, εντούτοις κάτι τέτοιο προσώρας δεν είναι εμφανές.
Για την ακρίβεια στη Μεσόγειο, όπου τα διυλιστήρια της περιοχής έχουν ως σημείο αναφοράς τις τιμές Platts, διαπιστώνει για το ίδιο προαναφερόμενο χρονικό διάστημα μία ανεπαίσθητη μείωση.
Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με πηγές της αγοράς πετρελαιοειδών, στις 7 Μαρτίου η τιμή Platts για το προϊόν της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 873,50 δολάρια ανά Μετρικό Τόνο, ενώ στις 17 του ίδιου μήνα η αντίστοιχη τιμή μειώθηκε μόλις στα 845,25 δολάρια ανά Μετρικό Τόνο.
Ο ΟΤ επιδίωξε από πηγές της αγοράς να πάρει απαντήσεις για την ανάποδη πορεία σε σχέση με το Μπρεντ, των χρηματιστηριακών αγορών της Μεσογείου. Κι εκείνες, όμως, σηκώνουν τα χέρια ψηλά…
Η ελληνική αγορά πετρελαιοειδών
Τα ελληνικά διυλιστήρια, ως γνωστόν, ακολουθούν για την τιμολόγηση των προϊόντων τους το Platts της Μεσογείου.
Και η αλήθεια, είναι πως από την αντιπαραβολή των τιμών τους με εκείνες της χρηματιστηριακής αγοράς της βενζίνης, προκύπτει ότι την ακολούθησαν κατά γράμμα…
Στις 7 Μαρτίου η αμόλυβδη βενζίνη είχε διαμορφωθεί στα ελληνικά διυλιστήρια στα 0,70679 ευρώ ανά λίτρο και στις 18 Μαρτίου ήταν στα 0,68246 ευρώ ανά λίτρο.
Η αντλία
Στην αντλία βέβαια, έστω και οι προαναφερόμενες μειώσεις των περίπου 0,02 ευρώ ανά λίτρο δεν έχουν ακόμη φτάσει…
«Το κλασικό ελληνικό παράδοξο», θα πει κάποιος με σιγουριά διαβάζοντας το συγκεκριμένο ρεπορτάζ. Στις 7 Μαρτίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, ήταν στα 1,903 ευρώ ανά λίτρο και στις 20 του μηνός στα 1,899 ευρώ ανά λίτρο…
Οι λόγοι
Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς, θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθοριστικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:
1. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη.
Οι φόροι, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.
2. Η ισοτιμία του ευρώ – δολαρίου.
Η διακύμανση της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
3. Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων
Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση…
4. Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου.
Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν την πτώση του Μπρεντ.
Πηγή: ot.gr