Μετά από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, έχουν αρχίσει να πληθαίνουν οι καταγγελίες που γίνονται για το σιδηροδρομικό δίκτυο. Βέβαια, γίνονται και άλλες καταγγελίες που αφορούν την ασφάλεια τωνΜεταφορών στην χώρα μας, με χαρακτηριστική την καταγγελία για μη λειτουργία του συστήματος εξαερισμού στον σταθμό Ομόνοιας, τα τελευταία 8 χρόνια, που έφερε στο φως η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ με δημοσίευμα της.
Κατόπιν της καταγγελίας αυτής, η ΣΤΑΣΥ αναφέρει πως υπάρχει εφοδιασμένο πυροσβεστικό δίκτυο για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης φωτιάς. Υποστηρίζει επίσης πως το σύστημα αερισμού λειτουργεί με επάρκεια, και πως το σύστημα κλιματισμού είναι σε διαδικασία συντήρησης ώστε να είναι διαθέσιμο πριν το καλοκαίρι. Επίσης αναφέρει πως υπάρχουν έξοδοι διαφυγής που ελέγχονται και ηλεκτρονικά αλλά και χειροκίνητα, και πως ήδη 160 εργαζόμενοι είναι εκπαιδευμένοι σε θέματα ασφάλειας και το 2023 θα ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους άλλοι 80.
Όλη η απάντηση της ΣΤΑΣΥ
«Σε συνέχεια των δημόσιων αναφορών, σχετικά με τη λειτουργία του δικτύου της Γραμμής 1 και ειδικότερα του τμήματος Μοναστηράκι – Αττική και με στόχο την υπεύθυνη ενημέρωση του επιβατικού κοινό, η ΣΤΑΣΥ επισημαίνει τα ακόλουθα: Σε ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης.
Αυτόνομα συστήματα αερισμού είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στην υπόγεια σήραγγα, ενώ στα σημεία διασύνδεσης με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό η λειτουργία του συστήματος είναι σε φάση περαιτέρω ενίσχυσης.
Στον σταθμό ΟΜΟΝΟΙΑ είναι εγκατεστημένο σύστημα αερισμού και κλιματισμού. Το σύστημα αερισμού είναι σε λειτουργία και επαρκές για την απαγωγή, εάν απαιτηθεί, καπνού από τις αποβάθρες. Το σύστημα κλιματισμού είναι σε διαδικασία συντήρησης, ώστε να είναι διαθέσιμο πριν το καλοκαίρι.
Κατά μήκος του υπόγειου τμήματος υπάρχει επαρκής φωτισμός με φωτιστικά τοποθετημένα, τόσο στο μέσο, όσο και στα πλευρικά τοιχώματα. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και διακοπής λειτουργίας τους, ενεργοποιείται αυτόματα εφεδρικός φωτισμός ασφαλείας. Επιπλέον, κατά μήκος του υπόγειου τμήματος μεταξύ των σταθμών ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ – ΑΤΤΙΚΗ υπάρχουν έξοδοι διαφυγής ανά 250μ. περίπου, με την απαιτούμενη σήμανση, για να κατευθύνει το επιβατικό κοινό προς αυτές. Οι έξοδοι διαφυγής απελευθερώνονται και χειροκίνητα από το εκπαιδευμένο προσωπικό της ΣΤΑ.ΣΥ, είναι όμως και τηλεχειριζόμενες από το Κέντρο Ελέγχου. Επιπλέον, οι σχάρες των εξόδων διαφυγής βοηθούν και στον αερισμό της σήραγγας.
Το 2022 για τη γραμμή 1 εκπαιδεύτηκαν σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς 140 εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες και 20 οδηγοί Συρμών και εντός του 2023 αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 80 ακόμη ηλεκτροδηγών. Επιπλέον, έχει προγραμματιστεί η επανεκπαίδευση των οδηγών συρμών σε θέματα υγείας και ασφάλειας επί της εργασίας».
Η καταγγελία για τον σταθμό Ομόνοιας
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ, ο πρόεδρος Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, Πάνος Κοντογιάννης, αναφέρει ότι πρόκειται για κενό ασφαλείας που εντοπίστηκε πρώτη φορά το 2015 και 8 χρόνια μετά παραμένει άλυτο.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, καταγγελία εργαζομένου από το 2018, που αφορούσε τη μη λειτουργία του εξαερισμού στο τμήμα της σήραγγας Μοναστηράκι – Ομόνοια, οδήγησε τον Μάρτιο του 2018 τον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών να ορίσει, στο πλαίσιο επείγουσας παραγγελίας, δύο πραγματογνώμονες για να διερευνηθεί κατά πόσο τηρούνται όσα προβλέπει ο νόμος αναφορικά με την ασφάλεια στο τμήμα της γραμμής του ΗΣΑΠ από τον σταθμό Μοναστηράκι ως τον σταθμό Αττική.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, το περιεχόμενο του συγκεκριμένου πορίσματος – το οποίο τέθηκε, όπως αναφέρει η εφημερίδα, υπόψιν της διοίκησης – παραμένει άγνωστο στους ίδιους, καθώς επίσης και το κατά πόσο αποκαταστάθηκε το πρόβλημα που είχε εντοπιστεί πριν από 5 χρόνια. Ακόμη, σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Κοντογιάννης στα ΝΕΑ, λόγω των χημικών σε πρόσφατη συγκέντρωση, ανακάλυψαν ότι από το 2015 έως το 2023 δεν έχει ακόμα φτιαχτεί η βλάβη
Σύμφωνα με τον Δημήτρη Γουρτή, μέλος της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, «ο κίνδυνος είναι πως αν ξεσπάσει φωτιά μέσα στο τούνελ, ο καπνός δεν θα μπορεί να διοχετευθεί προς τα έξω και ακόμα και αν εργαζόμενοι και επιβάτες γλιτώσουν από τη φωτιά, θα πεθάνουν από ασφυξία. Και καθώς δεν υπάρχουν και φωτιζόμενες ενδείξεις για την έξοδο κινδύνου, δεν θα ξέρουν από πού να φύγουν».