Ο πολίτης – καταναλωτής και ψηφίζει και ψωνίζει, με την αποδοχή ή μη του κυβερνητικού έργου να έχει επίδραση στις αγοραστικές του συνήθειες.
Τέσσερις στους δέκα πολίτες – καταναλωτές (ποσοστό 41,7%) πιστεύουν ότι οι ανατιμήσεις στην αγορά είναι ευθύνη της κυβέρνησης, ενώ για το 57,3% οφείλεται στην διεθνή συγκυρία.
Τα ευρήματα της πρωτότυπης αυτής έρευνας, η οποία παρουσιάστηκε πριν λίγο στο συνέδριο Food Retail Summit 2023, ανέλυσαν ο κ. Γιώργος Παπαγεωργακόπουλος, Founding Partner Netrino και η κα Μαρία Κρακλιούμη, Υπεύθυνη Ερευνών Rass A.E.
Το επίπεδο τιμών επηρεάζει άμεσα την κοινωνία και γι’ αυτό γίνεται συχνά αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης ανέφερε ο κ. Παπαγεωργακόπουλος, κι αυτό έχει άμεσες επιπτώσεις στην αγορά.
Αξιοσημείωτο είναι πως σχεδόν 8 στους 10 ερωτώμενους που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν αλλάξει τις καταναλωτικές τους συνήθειες λόγω της ακρίβειας, περιορίζοντας για παράδειγμα την αγορά ρούχων και τροφίμων, τις εξόδους σε καφέ και εστιατόρια, τη θέρμανση, τη μετακίνηση κ.λπ., ενώ το 23,1% απάντησε ότι δεν έχει προχωρήσει σε κάποιο περιορισμό.
Από την ανάλυση αυτών των στοιχείων, με βάση τα στοιχεία της έρευνας του Μαρτίου φέτος, από το 76,2% που έχει προχωρήσει σε αλλαγές στις συνήθειες του οι ψηφοφόροι της Ν.Δ έχουν περιορίσει πολύ λιγότερο τις συνήθειες σε σχέση με τους ψηφοφόρους άλλων κομμάτων.
Συγκεκριμένα το ποσοστό των ψηφοφόρων της Ν.Δ διαμορφώνεται στο 57,4% ενώ στο ΣΥΡΙΖΑ στο 87,9%, στο ΠΑΣΟΚ 85,6% και τα λοιπά κόμματα στο 88,1%.
Οι νεαρότεροι καταναλωτές, ήτοι οι ηλικίες 17-44 ετών, είναι αυτοί που περισσότερο από όλους έχουν ανατρέψει τις συνήθειές τους, ενώ έχει ενδιαφέρον ότι αλλαγές δεν έχουν κάνει μόνο όσοι δηλώνουν κακή ή μέτρια οικονομική κατάσταση αλλά και αυτοί που έχουν πολύ καλή σε ποσοστό 48,6%, δεδομένης της ενεργειακής κρίσης που επηρέασε σημαντικά και αυτή τη κατηγορία.
Δεν έχει αποδώσει το «καλάθι»
Για τη συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων, ποσοστό 69,7% το καλάθι του νοικοκυριού δεν έχει αποδώσει ως μέτρο ανάσχεσης της ακρίβειας, ενώ μόλις το 20,8% εκτιμά ότι έχει αποδώσει, ενώ το 8,2% δήλωσε ότι δεν ήξερε κάτι για το μέτρο.
Σχετικά με όσους πιστεύουν ότι το «καλάθι» έχει αποδώσει, εκείνοι που κινούνται ιδεολογικά στον άξονα της κεντροδεξιάς και δεξιάς «πιστεύουν» περισσότερο στο μέτρο με ποσοστά 42,3% και 29,8% αντίστοιχα. Χαμηλότερα είναι τα ποσοστά σε όσους κινούνται στο φάσμα της κεντροαριστεράς και αριστεράς, με 9,2% και 3,9% αντίστοιχα.
Από τους δύο στους δέκα που εκτιμά ότι το καλάθι του νοικοκυριού έχει ανταποδοτικότητα αφορά σε πολίτες που έχουν καλή και πολύ καλή οικονομική κατάσταση.
Η εκτίμηση των αναλυτών είναι ότι η αποδοχή του κοινού σε σχέση με την πρωτοβουλία δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί σε σχέση με την εικόνα που υφίσταται σήμερα.
Τι θα αντικαταστήσει το «καλάθι»
Από τη πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος μιλώντας νωρίτερα στο ίδιο forum σχολιάζοντας την πρωτοβουλία για το «καλάθι του νοικοκυριού» ανέφερε: «Οι αλυσίδες έχουν επιδείξει αξιοθαύμαστο ζήλο στο να στηρίξουν το καλάθι σε ορισμένες περιπτώσεις, με αποτέλεσμα πέρα από το marketing να έχει και ένα στοιχείο ΕΚΕ δεδομένου ότι έχουν διατηρήσει τις τιμές τους σε πολύ καλά επίπεδα για πολλούς μήνες όπως φαίνεται στις έρευνες αγοράς». Όπως σημείωσε ο ίδιος, «αρχικά η λειτουργία του καλαθιού ήταν για πέντε μήνες αλλά οι τιμές των τροφίμων δεν έχουν μειωθεί έτσι αποφασίστηκε η παράταση μέχρι 30/6. Δεδομένων των επικείμενων εκλογών η νέα κυβέρνηση θα αποφασίσει την παράταση ή όχι του μέτρου».
Όταν λήξει η ισχύς του μέτρου για το «καλάθι του νοικοκυριού» θα αντικατασταθεί με άλλου τύπου μέτρα για να ενισχυθεί η γνώση του καταναλωτή για τις τιμές (market awareness), προκειμένου να κάνει ορθολογικές επιλογές. Τέτοια μέτρα είναι τα ηλεκτρονικά εργαλεία σύγκρισης τιμών, επισήμανε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
«Θα ενθαρρύνουμε και ιδιωτικές πρωτοβουλίες πάνω σ’ αυτά τα εργαλεία», σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι ο καταναλωτής του μέλλοντος θα χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά εργαλεία για να κάνει τις επιλογές του.
Πηγή: ΟΤ