Είμαστε ακόμα στην αρχή, όμως έστω κι έτσι κάποια συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν: από την άτυπη έναρξη της προεκλογικής εκστρατείας, δηλαδή την ημέρα που ανακοινώθηκε πως οι εκλογές της απλής αναλογικής θα γίνουν στις 21 Μαΐου, ξεκίνησε και ένας άτυπος πόλεμος επικοινωνίας μεταξύ των κομμάτων.
Και από τον τρόπο που τα κόμματα επικοινωνούν, από τα πρώτα δείγματα μιας καμπάνιας, εξάγονται και πολιτικά συμπεράσματα.
TikTok και μεταρρυθμιστικά ανοίγματα
Στη ΝΔ, γνωρίζοντας ενδεχομένως το έλλειμα που παρουσιάζει το κόμμα στις νεότερες ηλικίες, έχουν πέσει με τα μούτρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -και συγκεκριμένα στο TikTok.
O προσωπικός λογαριασμός του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει γεμίσει από βίντεο στα οποία ο ίδιος περιγράφει τις μεταρρυθμίσεις που έφερε η κυβέρνησή του, αλλά και πιο χαλαρές στιγμές, όπως αυτές με τον σκύλο του, τον Πίνατ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αδεσπότων.
Στο TikTok προβάλλεται κυρίως και περιεχόμενο που αφορά την στεγαστική πολιτική για τις νεότερες ηλικίες, με συνεργάτες του πρωθυπουργού να την παρουσιάζουν με μορφή ερωταπαντήσεων.
Επίσημα, η ΝΔ θέτει το δίλημμα «εμπρός-πίσω», ταυτίζοντας την πολιτική του κόμματός της (και την αυτοδυναμία) με την επόμενη μέρα και τον ΣΥΡΙΖΑ με την προηγούμενη. Η Πειραιώς ενσωματώνει και τις «συγγνώμες» Μητσοτάκη για όσα δεν πρόλαβαν να γίνουν, σε μια προσπάθεια να δείξουν και την σχετική ενσυναίσθηση -απαραίτητη ειδικά μετά την τραγωδία στα Τέμπη. Στο σύνθημα «σταθερά, τολμηρά, μπροστά» γίνεται άνοιγμα και σε ένα πιο κεντρώο ακροατήριο, με την προοπτική ακόμα πιο γενναίων μεταρρυθμίσεων.
Με «Δικαιοσύνη παντού» και Ανδρέα
Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν το πρώτο κόμμα που άνοιξε την βεντάλια των πολιτικών σποτ, με την σειρά του «broδέρου» και το σύνθημα-ομπρέλα «Δικαιοσύνη παντού», στο οποίο περιλαμβάνονται και τα προγραμματικά σημεία που η Κουμουνδούρου ξεδιπλώνει αυτές τις μέρες και δημόσια -στοχεύοντας κυρίως στις δύο πιο προνομιακές ομάδες για την αξιωματική αντιπολίτευση: τους νεότερους ψηφοφόρους και όσους επηρεάζονται περισσότερο από τις κοινωνικές ανισότητες.
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δίνεται έμφαση στο ίδιο το πρόσωπο του προέδρου. Βιντεάκια από τις περιοδείες του Αλέξη Τσίπρα και τις συνομιλίες του με πολίτες έχουν κοπεί και ανέβει στις σχετικές πλατφόρμες -σε ένα από αυτά, που δείχνει και το περαιτέρω άνοιγμα που επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ στον χώρο του ΠΑΣΟΚ, ακούγεται μια γυναίκα να φωνάζει «σ’ αγαπάμε όπως αγαπούσαμε τον Ανδρέα».
Αποδεικνύοντας πως στην αξιωματική αντιπολίτευση εξακολουθούν να θεωρούν την επικοινωνιακή δεινότητα του Τσίπρα ως ατού σ΄αυτήν την προεκλογική καμπάνια.
«Απόφαση Αλλαγής» και σποτ σε συνέχειες
«Κάνε τον θυμό σου απόφαση αλλαγής», προτρέπει το πρώτο σποτάκι του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ τους θεατές, σε μια προσπάθεια το κόμμα να έρθει σε επαφή με μια γενιά ψηφοφόρων που δεν έχει ακόμα καταφέρει να προσεγγίσει και η οποία μετά τα Τέμπη εμφανίζεται στις δημοσκοπήσεις απογοητευμένη από το υφιστάμενο πολιτικό σύστημα.
Αυτή η επιλογή γίνεται στο πλαίσιο της διακριτής νοοτροπίας που θεωρείται πως υπάρχει ανάμεσα στην πλευρά του ΠΑΣΟΚ και στον δικομματισμό ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ -και στην οποία στηρίζεται επί της ουσίας και ο διμέτωπος πάνω στον οποίο κινείται προεκλογικά όλη η στρατηγική της Χαριλάου Τρικούπη, από το πρόγραμμα μέχρι τις προϋποθέσεις για τις μετεκλογικές συνεργασίες.
Το άλλο σημείο που επιχειρεί να εκμεταλλευθεί επικοινωνιακά το ΠΑΣΟΚ είναι η θέση του Νίκου Ανδρουλάκη για το πρόσωπο του πρωθυπουργού, η οποία συζητιέται πολύ -υπάρχει έρευνα που την δείχνει να κερδίζει υποστηρικτές έως και στο 38% του εκλογικού σώματος. Με ένα μικρό teaser, από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ αναρωτιούνται «ποιον έχει στο μυαλό του ο Ανδρουλάκης;».
Γνωρίζοντας ωστόσο πως ονόματα πρωθυπουργών δεν θα δοθούν στην δημοσιότητα προεκλογικά (ο ίδιος ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έχει ξεκαθαρίσει ότι ο πρωθυπουργός θα προκύψει μετά από συζήτηση και ως κοινής αποδοχής ανάμεσα στις δυνάμεις που θα απαρτίζουν την όποια συγκυβέρνηση), πιο πιθανό είναι το μικρό teaser να δίνει μια γεύση από το ευρύτερο πλαίσιο ψηφοφόρων που προσπαθεί να προσεγγίσει το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.
«Αυτοί είστε» – «Αυτοί είμαστε»
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας το έκανε σύνθημα που έγινε viral: «Αυτοί είστε».
Ετσι το πρώτο σποτ του ΚΚΕ αλλάζει το πρόσωπο και κάνει την φράση «Αυτοί είμαστε!» -για να αναδείξει όχι μόνο την διαφορετικότητα του ΚΚΕ, αλλά και τον δίαυλο επικοινωνίας που έχει ανοίξει με τους νέους.
Η διάκριση «αυτοί είστε»-«αυτοί είμαστε», κρύβει κάτι από την παραδοσιακή, αριστερή ρητορική (και το θρυλικό «which side are you on?»), που είναι συμβατή μεν με το προφίλ του ΚΚΕ, παράλληλα όμως είναι ψηφιακά εξελιγμένη.