«Κερδισμένοι» εμφανίζονται οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς πετρελαίου στον κόσμο μετά την αιφνιδιαστική απόφαση για μείωση της παραγωγής από τους εκπροσώπους των 13 μελών του ΟΠΕΚ, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, και των δέκα συμμάχων τους (με ηγέτιδα δύναμη τη Ρωσία). Ωστόσο, όπως τονίζεται, εάν οι τιμές του πετρελαίου κινηθούν ακόμη υψηλότερα και φτάσουν τα 90 ή ακόμα και τα 100 δολάρια το βαρέλι, όπως προβλέπουν ορισμένοι αναλυτές, οι εισαγωγείς πετρελαίου θα αρχίσουν να νιώθουν πόνο.
H τιμή των συμβολαίων Brent στο Λονδίνο καθορίζεται στα 85,1 δολάρια ανά βαρέλι, εμφανίζοντας μικρές μεταβολές σε σχέση με την Πέμπτη, ενώ το αμερικανικό αργό West Texas Intermediate κέρδισε 9 σεντς στα 80,79 δολάρια.
Οι αναλυτές, που μόλις είχαν μειώσει τις προβλέψεις για τις τιμές μετά την αναταραχή του τραπεζικού τομέα στα μέσα Μαρτίου, επανήλθαν δριμύτεροι μιλώντας ξανά για 100 δολάρια το βαρέλι. Μια τέτοια εξέλιξη, με τιμές στα 90 και στα 100 δολάρια θα χτυπήσει τις οικονομίες των μεγάλων εισαγωγέων πετρελαίου. Ειδικότερα, μια νέα άνοδος των τιμών της ενέργειας θα μπορούσε να διατηρήσει τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ και την Ευρώπη σε επίμονα υψηλά επίπεδα και να περιπλέξει περαιτέρω τις πολιτικές επιτοκίων των κεντρικών τραπεζών, οι οποίες μόλις έδειξαν ότι το τέλος του κύκλου αύξησης μπορεί να πλησιάζει.
«Μεγάλος χαμένος» η κυβέρνηση Μπάιντεν
Όσον αφορά τα κρατικά δημοσιονομικά, οι μεγάλοι εισαγωγείς πετρελαίου φέρεται να μην πλήττονται εξίσου από τις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου. Συγκεκριμένα, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα δουν υψηλότερες τιμές στη βενζίνη, αλλά δεν θα είναι ο μεγαλύτερος χαμένος, τουλάχιστον οικονομικά, από τις περικοπές του ΟΠΕΚ+. Αντίθετα, ο χαμένος θα είναι η κυβέρνηση Μπάιντεν, η οποία πέρασε σχεδόν ένα χρόνο προσπαθώντας να πείσει τους Αμερικανούς ότι ο Πρόεδρος βοήθησε στη μείωση των τιμών στην αντλία (έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ στις αρχές Ιουνίου, όταν οι τιμές του πετρελαίου ήταν στα 100 δολάρια το βαρέλι).
«Η αγορά πετρελαίου είχε λίγες μέρες για να αφομοιώσει τα νέα και να κάνει εικασίες για τον λόγο. Αυτό οδήγησε στη σταθεροποίηση της τιμής του πετρελαίου προς το παρόν», δήλωσε ο ντριου Γκρος, εκπρόσωπος της AAA. «Αλλά το κόστος του πετρελαίου αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 50% αυτού που πληρώνουμε στην αντλία, οπότε οι οδηγοί μπορεί να μην προλάβουν να πάρουν ανάσα σύντομα», πρόσθεσε.
Η μέση τιμή της βενζίνης στις ΗΠΑ έφτασε τα 3,54 δολάρια ανά γαλόνι αυτήν την εβδομάδα, το υψηλότερο επίπεδο από την Ημέρα των Ευχαριστιών, δήλωσε ο Πάτρικ Ντε Χάαν, επικεφαλής αναλυτής στην εφαρμογή εξοικονόμησης καυσίμου GasBuddy.
Οι χώρες που θα πληγούν
Οι αυξήσεις πιθανότατα θα συνεχιστούν για τις επόμενες δύο εβδομάδες με μια άνοδο περίπου στα 3,65/γαλόνι, πρόσθεσε. Όσον αφορά το παγκόσμιο πλήγμα, οι μεγαλύτεροι χαμένοι θα είναι οι ανεπτυγμένες οικονομίες της Ασίας που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές πετρελαίου, καθώς και οι αναδυόμενες αγορές στη Νότια και Νοτιοανατολική Ασία, οι οποίες δεν βασίζονται μόνο στην εισαγόμενη ενέργεια αλλά έχουν και αδύναμες δημοσιονομικά ισορροπίες. Αυτές είναι οι οικονομίες της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας και οι αναδυόμενες αγορές Ινδίας και Πακιστάν στη νότια Ασία, καθώς και η Αργεντινή, η Τουρκία και η Νότια Αφρική, σύμφωνα με τον Πάβελ Μολτσάνοβ, διευθύνοντα σύμβουλο της ιδιωτικής τράπεζας επενδύσεων Raymond James. «Οι περικοπές του ΟΠΕΚ+ και η επακόλουθη αύξηση των τιμών του πετρελαίου στα 100 δολάρια είναι φόρος εισαγωγής πετρελαίου σε κάθε οικονομία. Δεν είναι οι ΗΠΑ που θα ένιωθαν τον μεγαλύτερο πόνο από το πετρέλαιο 100 δολαρίων, αλλά οι χώρες που δεν έχουν εγχώριους πετρελαϊκούς πόρους, όπως οι: Ιαπωνία, Ινδία, Γερμανία, Γαλλία», δήλωσε χαρακτηριστικά
Σύμφωνα με τον Χένινγκ Γκλοστέιν, διευθυντή του Eurasia Group, η κατανάλωση ρεκόρ της Ινδίας –επί του παρόντος– θα μπορούσε επίσης να επηρεαστεί σε περίπτωση περαιτέρω αύξησης των τιμών, επειδή ακόμη και το φτηνό ρωσικό αργό, το οποίο η Ινδία αγοράζει μαζικά, θα είχε υψηλότερες τιμές εάν οι διεθνείς δείκτες αναφοράς κινηθούν στα 100 δολάρια .
Έμποροι που εμπλέκονται στις ρωσικές συναλλαγές πετρελαίου είπαν στο Reuters αυτή την εβδομάδα ότι μετά την ανακοίνωση των περικοπών του ΟΠΕΚ+, η τιμή της ρωσικής κατηγορίας Urals ξεπέρασε το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι που καθορίστηκε από την G7. «Εάν το πετρέλαιο αυξηθεί περαιτέρω, ακόμη και το φθηνό ρωσικό αργό θα αρχίσει να βλάπτει την ανάπτυξη της Ινδίας», δήλωσε ο Γκλοστέιν στο CNBC.
Τέλος, σύμφωνα με τους αναλυτές, οι χώρες εισαγωγής με αδύναμα νομίσματα και αδύναμα δημοσιονομικά θα αισθανθούν επίσης τον πόνο λόγω του γεγονότος ότι το πετρέλαιο τιμολογείται σε δολάρια ΗΠΑ.
Πηγή: OT