Για τα πρώτα ευρήματα από την έρευνα που έχει πραγματοποιήσει μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, μίλησε ο πραγματογνώμονας, τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών των θυμάτων, Κώστας Λακαφώσης.
Ο ίδιος υπογράμμισε στην ΕΡΤ ότι: «Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ένα έλλειμμα στην κουλτούρα ασφαλείας ολόκληρου του οργανισμού του σιδηροδρόμου. Σε πολλές λεπτομέρειες αναγκαστικά δεν θα μπω γιατί δεσμεύομαι λίγο από το απόρρητο της προανάκρισης».
Στη συνέχεια πρόσθεσε: «Από δική μας έρευνα προκύπτει ένα συνολικό ζήτημα κι αυτό γιατί δεν υπάρχει μία άμεση λύση. Φαίνεται ότι οι σιδηρόδρομοι εδώ και πάρα πολλά χρόνια στην Ελλάδα λειτουργούσαν με το φιλότιμο και με την εμπειρία κάποιων παλιών όπως λέμε, αλλά ο άλλος κάποια στιγμή θα πάρει σύνταξη, θα φύγει και δεν υπάρχει διαδικασία. Δεν υπάρχει μέθοδος για νέους να έρθουν και να αποκτήσουν την εμπειρία που χρειάζεται. Στις μεταφορές δεν αρκεί το ‘ότι είμαι παλιός και ξέρω’, πρέπει να υπάρχουν διαδικασίες. Γι’ αυτό και μέλος της επιτροπής μας προέρχεται από την Πολεμική Αεροπορία. Γενικά κάνουμε αεροπορικού τύπου διερεύνηση για να βρούμε τέτοια ζητήματα».
«Ριζική αναδιάρθρωση»
«Χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση. Αν προσληφθεί κάποιος σε μια καινούργια δουλειά και πάει πρώτη μέρα στη δουλειά, την πρώτη μέρα θα πάει επιφυλακτικά, να δει τι γίνεται στο νέο εργασιακό περιβάλλον. Αν δει ότι όλοι οι προηγούμενοι είναι τυπικοί, έρχονται στην ώρα τους, καθαρίζουν τα πράγματά τους, προσέχουν τις διαδικασίες, θα πάρει και αυτός σειρά αντίστοιχη», δήλωσε ο κ. Λακαφώσης.
Σε ερώτηση για το τι του έκανε περισσότερο εντύπωση από όλα αυτά που διαπιστώθηκαν στην έρευνα, ο τεχνικός σύμβουλος απάντησε: «Νομίζω αυτό: η συνολική απουσία κουλτούρας ασφαλείας. Δεν είναι ότι ένας άνθρωπος ξέχασε να κάνει μία ενέργεια, είναι ότι υπάρχει μια συνολική έλλειψη κουλτούρας τήρησης διαδικασιών. Δηλαδή λέει κάποια στιγμή ‘εμείς οι παλιοί εκπαιδεύουμε τους νέους από ότι θυμόμασταν από τον πίνακα λειτουργίας’, δεν υπάρχει manual, δεν υπάρχει διαδικασία, δεν υπάρχει εξέταση. Όλα αυτά τα ζητήματα λοιπόν δεν υπάρχουν. Δεν υπάρχει check list. Όταν μπαίνεις στο αεροπλάνο ο πιλότος έχει check list, ενώ στο τρένο ό,τι θυμάται».