Η επισημοποίηση της διανομής της τελευταίας ταινίας του Γούντι Αλεν, «Coup de Chance» (μεταφράζεται ως «Χτύπημα της τύχης»), στις γαλλικές αίθουσες από τη Metropolitan FilmExport, που είναι μία από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες διανομής στη Γαλλία, ανήκει στις πιο θετικές κινηματογραφικές ειδήσεις των τελευταίων ημερών.

Με την υστερία που έχουν προκαλέσει σε όλο τον κόσμο κινήματα υπέρ των γυναικείων δικαιωμάτων όπως το #MeToo, η επανεμφάνιση εδώ και αρκετό καιρό στο προσκήνιο των καταγγελιών σχετικών με την ενδεχόμενη κακοποίηση της θετής κόρης του Γ. Αλεν Ντίλαν είχε ως αποτέλεσμα ο 87χρονος αμερικανός σκηνοθέτης, ηθοποιός και σεναριογράφος να χάσει πολλούς υποστηρικτές του στην Αμερική. Μάλιστα, ηθοποιοί όπως ο Κόλιν Φερθ, η Ρεμπέκα Χολ, η Γκρέτα Γκέργουικ και ο Τιμοτέ Σαλαμέ είναι μερικοί από εκείνους που δήλωσαν ότι μετάνιωσαν που συνεργάστηκαν μαζί του, παρότι στο παρελθόν έπιναν νερό στο όνομά του.

Πρόβλημα στις ΗΠΑ

Ο Αλεν δεν έχει καταδικαστεί ποτέ αλλά παρ’ όλα αυτά στη συντηρητική Αμερική αντιμετωπίζει πλέον πρόβλημα στη συνεργασία του με μεγάλους σταρ. Η ειρωνεία εδώ είναι ότι λόγω του χαμηλού προϋπολογισμού των ταινιών του, στο παρελθόν αμερικανοί σταρ μεγάλου βεληνεκούς δέχονταν να παίξουν στις ταινίες του είτε χωρίς αμοιβή ή για «ψίχουλα».

Τους αρκούσε που απλώς θα συνεργάζονταν μαζί του και είναι αμέτρητα τα ονόματα των ηθοποιών που έχουν βρεθεί στις 49 προηγούμενες ταινίες του Αλεν. Αρκεί να αναφέρουμε τους Μέριλ Στριπ, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Εμα Στόουν, Κόλιν Φάρελ, Χιου Τζάκμαν, Κέιτ Γουίνσλετ, Αλεκ Μπόλντουιν, Τζίνα Ρόουλαντς, Τζιν Χάκμαν, Μπάρμπαρα Χέρσεϊ, Ρόμπιν Γουίλιαμς, Γιούαν Μακγκρέγκορ, Μπίλι Κρίσταλ, Οουεν Γουίλσον και Χοακίν Φίνιξ.

Πολλοί από τους ηθοποιούς που έχουν βρεθεί σε ταινίες του Αλεν έφτασαν ως τις υποψηφιότητες του Οσκαρ για τους ρόλους που υποδύθηκαν και ουκ ολίγοι έχουν κερδίσει το βραβείο. Μεταξύ άλλων έχουν κερδίσει η Κέιτ Μπλάνσετ («Θλιμμένη Τζασμίν), ο Μάικλ Κέιν («Η Χάνα και οι αδελφές της») και η Νταϊάν Γουίστ («Η Χάνα και οι αδελφές της», «Σφαίρες πάνω από το Μπρόντγουεϊ»).

Είναι προφανές ότι στη Γαλλία, παρότι το κίνημα του #MeToo (και τα παρόμοιά του) έχει παγκόσμια απήχηση, πολλοί δεν σκέφτονται όπως στην Αμερική. Η Βαλερί Λεμερσιέ, ο Νιλς Σνάιντερ, η Λου Ντε Λαζ, η Ελσα Ζιλμπερστάιν και ο Μελβίλ Πουπό είναι μερικοί από τους γάλλους ηθοποιούς που δεν είχαν πρόβλημα να παίξουν στο «Coup de Chance», ενώ ένας άλλος Γάλλος, ο Λουί Γκαρέλ, βρισκόταν στη διανομή της αμέσως προηγούμενης ταινίας του Αλεν, «Το φεστιβάλ του Ρίφκιν», (όπου επίσης έπαιζε η Αμερικανίδα Τζίνα Γκέρσον και ο Αυστριακός Κρίστοφ Βαλτς).

Πέρα από το γεγονός ότι πρόκειται για ταινία του Γούντι Αλεν, το «Coup de Chance» κινεί λίγο παραπάνω την περιέργεια διότι είναι η πρώτη δημιουργία του σκηνοθέτη γυρισμένη στη γαλλική γλώσσα.

Η στήριξη των Γάλλων

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι εδώ και δεκαετίες ο Γούντι Αλεν δεν έχει πάψει να δηλώνει ότι η Γαλλία είναι η χώρα που τον έχει βοηθήσει πάρα πολύ στην καριέρα του, διότι εκεί οι ταινίες του σημείωναν πάντα επιτυχία σε αντίθεση με την Αμερική όπου τα έσοδά τους στις αίθουσες, από τη δεκαετία του 1980 και μετά, ήταν πάντα απογοητευτικά.

«Δεν έρχονται στην αίθουσα, απλά δεν έρχονται» έχει δηλώσει ο Γ. Αλεν στον υπογράφοντα του κειμένου αυτού για την ανταπόκριση του αμερικανικού κοινού απέναντι στις ταινίες του.

Πραγματικά η εισπρακτική κίνηση όλων των ταινιών του σκηνοθέτη στη Γαλλία είναι κάτι παραπάνω από αξιοθαύμαστη, ενώ η μεγαλύτερη εμπορική αποτυχία του σε αυτή τη χώρα ήταν η αμέσως προηγούμενή του, «Το φεστιβάλ του Ρίφκιν», που έπεσε κάτω από τα 100.000 εισιτήρια.

Ωστόσο, σύμφωνα με το «Variety», με τον αρκετά υψηλό προϋπολογισμό (της τάξης των 20 εκατομμυρίων δολαρίων) που φημολογείται ότι είχε το «Coup de Chance» μετατράπηκε σε «ένα πολύ ακριβό απόκτημα, ακόμα και για τους γάλλους διανομείς που δεν θέλησαν να ρισκάρουν πάνω του».

Το ενδιαφέρον με την εταιρεία διανομής Metropolitan FilmExport είναι ότι παρότι κινείται στον ανεξάρτητο χώρο όπου όμως είναι κυρίαρχη, δεν είχε ποτέ στο παρελθόν διανείμει ταινία του Γούντι Αλεν στη Γαλλία, καθότι εστιάζει κυρίως σε μεγάλου προϋπολογισμού αμερικανικές ταινίες όπως το franchise «Αγώνες πείνας».

Το Φεστιβάλ των Καννών

Σε λίγες μέρες πάντως θα γνωρίζουμε αν το «Coup de Chance» θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του στο προσεχές φεστιβάλ των Καννών, το οποίο έχει φιλοξενήσει πολλές ταινίες του Αλεν στο παρελθόν, όπως το «Match point», το «Hollywood ending» και το «Vicky Cristina Barcelona». Ενδεχομένως από εκεί να κριθεί ποια θα είναι η ημερομηνία εξόδου του «Coup de Chance» στις γαλλικές αίθουσες.

Τέλος και το σημαντικότερο όλων είναι ότι σε αντίθεση με τις φήμες που κυκλοφορούν για το ότι το «Coup de Chance» θα είναι η τελευταία ταινία του Γ. Αλεν, ο ίδιος σύμφωνα με ανακοίνωσή του δεν σκοπεύει να αποσυρθεί από την κινηματογραφική σκηνοθεσία.

Ευτυχώς.