Το Α’ Κοιμητήριο είναι μια υπαίθρια γλυπτοθήκη που αναφέρεται μάλιστα σε όλους τους τουριστικούς οδηγούς. Περίπου 700 γλυπτά μπορεί κάποιος να θαυμάσει κάνοντας βόλτα στο υπαίθριο αυτό «μουσείο».
Δημιουργήθηκε μετά από το Βασιλικό Διάταγμα «Περί των νεκροταφείων και του ενταφιασμού των νεκρών» και αποτέλεσε τον πρώτο χώρο ταφής της νεοσύστατης πρωτεύουσας του Ελληνικού κράτους.
Ένα νεκροταφείο μουσείο με πάνω από 1000 έργα
Πρόκειται για το σημείο όπου τάφηκαν οι σημαντικότεροι Έλληνες του προηγούμενου αιώνα: Αγωνιστές της Επανάστασης του ’21, κάτοικοι της πόλης από την εποχή του Όθωνα, πολιτικοί και ευεργέτες, ηθοποιοί και τραγουδιστές, συγγραφείς και λογοτέχνες.
Οι τεχνίτες που δημιούργησαν τους τάφους ήταν κυρίως Τηνιακοί, ενώ ως επί το πλείστον, και μετά από παραγγελία των εύπορων πελατών τους, χρησιμοποιούσαν σε αποκλειστικότητα το πεντελικό μάρμαρο για την κατασκευή τους.
Αγγίζοντας σήμερα, περίπου, τα 1.000 έργα, στο σύνολό τους έχουν φιλοτεχνηθεί από 108 γλύπτες ανάμεσα στους οποίους σπουδαίοι καλλιτέχνες του 19ου και 20ου αιώνα, τα οποία κανείς μπορεί να παρατηρήσει εντελώς δωρεάν!
Τάφοι και επιγραφές με χιούμορ
Ανάμεσα σε αυτό το περιβάλλον μπορεί κάποιος να βρει και μνήματα με πιο περίεργες και εκκεντρικές επιγραφές, οι οποίες κρύβουν χιούμορ.
Στον τάφο του θεατρικού συγγραφέα και δημοσιογράφου Τίμου Μωραϊτίνη, θα δούμε τη φράση «Επιτέλους εστεγάσθην». Πρόκειται για ένα μήνυμα που αφορά στο πρόβλημα της υγείας του τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Σύμφωνα με πηγές ήταν και η επιθυμία του να γραφτεί κάτι τέτοιο στον τάφο του μιας και ο ίδιος είχε πολύ χιούμορ και αυτοσαρκασμό.
Χιουμοριστικές και οι επιγραφές στους τάφους του Ντίνου Ηλιόπουλου όπου διαβάζουμε τη φράση « με συγχωρείτε κυρία μου που δεν μπορώ να σηκωθώ» αλλά και του Ζάχου Χατζηφωτίου, που υπάρχει το μήνυμα « Έζησα όπως ήθελα, χαίρεται». Μάλιστα ο τελευταίος είχε δημιουργήσει την προτομή του πριν φύγει από τη ζωή.
Μια επίσκεψη εδώ, λοιπόν, αν και ακούγεται πολύ μακάβρια, αποτελεί σίγουρα μοναδική και εντυπωσιακή εμπειρία, καθώς το νεκροταφείο δίνει την εικόνα κατάφυτου κήπου γεμάτου με πεύκα και κυπαρίσσια, ανάμεσα στα οποία ξεπροβάλλουν ιδιαίτερα έργα της γλυπτικής τέχνης.