Η αύξηση της τιμής των καυσίμων και τα σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα οδήγησαν πολλούς να στραφούν στην εναλλακτική λύση που ακούει στο όνομα «Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ)». Πρόκειται ουσιαστικά για μια νέα κατηγορία οχημάτων στην οποία υπάγονται τα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters), τα ηλεκτρικά τροχοπέδιλα (e-rollers), οι ηλεκτρικές τροχοσανίδες (e-skateboards), τα αυτοεξισορροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα (hoverboards, segways), τα ηλεκτροκίνητα αμαξίδια ατόμων με αναπηρία (scooters, handbikes ατόμων με αναπηρία). Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν διαμορφώσει ειδικά «πακέτα» για τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών. Εφόσον όμως εμπλακούν σε ατύχημα χωρίς να είναι ασφαλισμένοι, τότε θα πληρώσουν τις ζημιές από την τσέπη τους.
Το θέμα της κυκλοφορίας των συγκεκριμένων οχημάτων στους δρόμους και οι κίνδυνοι που κρύβουν ήρθε εκ νέου στην επικαιρότητα ύστερα από δύο δυστυχήματα που συνέβησαν μέσα σε λίγες ώρες στις Κυκλάδες με κοινό χαρακτηριστικό ότι τα θύματα οδηγούσαν ηλεκτρικό πατίνι. Στην Πάρο, στην περιοχή Αμπελάς, ένας 26χρονος παρασύρθηκε από όχημα που οδηγούσε ένας 60χρονος από την Αλβανία, ο οποίος συνελήφθη, ενώ στη Μύκονο ένας 22χρονος αλλοδαπός οδηγός αυτοκινήτου, ο οποίος επίσης συνελήφθη, παρέσυρε έναν 42χρονο στην επαρχιακή οδό Ορνου – Χώρας Μυκόνου. Τα ακριβή αίτια και οι συνθήκες των τροχαίων δυστυχημάτων ερευνώνται από τις κατά τόπους αστυνομικές αρχές.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, τα ΕΠΗΟ χωρίζονται ουσιαστικά σε δύο κατηγορίες. Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι έως 6 χλμ./ώρα, θεωρούνται πως κυκλοφορούν ως πεζοί και η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών. Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι από 6 έως 25 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα και η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών.
Επίσης τα ΕΠΗΟ με μέγιστη ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ./ώρα υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατοδρόμους όταν υπάρχουν, ενώ διαφορετικά οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος. Ακόμα, σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα απαγορεύεται να κυκλοφορούν. Toυς παραβάτες περιμένουν πρόστιμα από 40 ευρώ έως και 200 ευρώ.
Μέλη της επιστημονικής ομάδας του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς» μιλώντας στα «ΝΕΑ» σημείωσαν μεταξύ άλλων για τα τροχαία ατυχήματα ότι «η καταγραφή τέτοιων συμβάντων είναι αρκετά δύσκολη, καθώς οι συγκρούσεις με ηλεκτρικά πατίνια είναι τις περισσότερες φορές μονομερείς πτώσεις (εμπλέκεται μόνο ένας χρήστης του δρόμου), οπότε αν δεν καταλήξει ο χρήστης στο νοσοκομείο δεν γίνεται γνωστό το συμβάν. Από δημοσιεύματα γνωρίζουμε ότι στην Ελλάδα τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις με ηλεκτρικά πατίνια από το 2019 έως το 2022».
«Δεν είναι ορατά»
Αναφορικά με τους κινδύνους από τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών στους δρόμους της πόλης επισήμαναν ότι «η μεγαλύτερη ανησυχία σχετικά με τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η προσθήκη ενός ακόμα ευάλωτου χρήστη σε ένα ήδη κορεσμένο σύστημα. Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι μικρά και ελαφριά οχήματα που μπορούν να κινηθούν και να ελιχθούν γρήγορα. Για τον λόγο αυτόν μερικές φορές δεν είναι ορατά στους άλλους χρήστες του δρόμου αυξάνοντας τον κίνδυνο. Συγχρόνως, η μέγιστη ταχύτητα των 25 χλμ./ώρα είναι υψηλή όταν τα ηλεκτρικά πατίνια κινούνται ανάμεσα σε πεζούς και χαμηλή όταν κινούνται μεταξύ αυτοκινήτων. Μία ακόμα ανησυχία σχετικά με τα ηλεκτρικά πατίνια είναι το γεγονός πως δεν είναι εξοπλισμένα με καθρέφτες οπισθοπορείας για να παρέχουν στον οδηγό τους καλύτερη ορατότητα. Τέλος, σε περίπτωση σύγκρουσης ενός e-scooter και ενός πεζού, ο πεζός είναι πιθανό να τραυματιστεί πιο σοβαρά από έναν αναβάτη e-scooter, γι’ αυτό δεν ενδείκνυται η χρήση ηλεκτρικών πατινιών σε πεζοδρόμια».