Αντίστροφα μετράει πλέον ο χρόνος για την προμήθεια και κυκλοφορία στους δρόμους της Αθήνας, εντός του 2023, των πρώτων νέων αστικών λεωφορείων, που θα είναι φιλικά προς το περιβάλλον και εξοπλισμένα με σύγχρονες ανέσεις και «έξυπνα» συστήματα εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού. Ο σχετικός διαγωνισμός του υπουργείου Μεταφορών, αφού πέρασε από… σαράντα κύματα ανασχεδιασμού και ανακατανομής του μίγματος των οχημάτων μεταξύ ηλεκτρικών, φυσικού αερίου και υβριδικών, αλλά και προσφυγών που ασκήθηκαν από τις εταιρείες, έφτασε στην τελική ευθεία.
Το πρώτο σκέλος του διαγωνισμού αφορά συνολικά 650 ολοκαίνουργια λεωφορεία, εκ των οποίων τα 350 αναμένεται να παραληφθούν εντός του 2023. Βασική εκκρεμότητα παραμένει η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για να πάρουν οι πρώτες δύο συμβάσεις τον δρόμο της υπογραφής και να αρχίσουν να καταφτάνουν στη χώρα μας τα πρώτα καινούργια λεωφορεία.
Συγκεκριμένα, οι συμβάσεις αυτές αφορούν την προμήθεια 100 αρθρωτών οχημάτων, 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ, τα οποία είναι έτοιμα προς παράδοση. Ανάδοχος είναι η εταιρεία IVECO.
Ηλεκτρικά
Επίσης, περιλαμβάνουν την προμήθεια από την εταιρεία Yutong επιπλέον 250 απλών ηλεκτρικών οχημάτων, 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 123,75 εκατ. ευρώ, τα οποία και θα καταφθάσουν στη χώρα μας εντός εξαμήνου από την υπογραφή της σύμβασης.
Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες για τα δύο εναπομείναντα υπο-έργα (σύνολο 300 λεωφορείων), στα οποία η Industria Italiana Autobus και η Build Your Dreams έχουν υποβάλει μοναδικές προσφορές. Τα έργα αυτά αφορούν, αντίστοιχα, την προμήθεια 200 απλών οχημάτων, 12 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI (59 εκατ. ευρώ) και επιπλέον 100 απλών ηλεκτρικών οχημάτων, 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 45,3 εκατ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωση του πρώτου σκέλους του διαγωνισμού (για το σύνολο των 650 οχημάτων) και εφόσον δεν ανατραπεί για οποιονδήποτε λόγο ο σχεδιασμός, θα ξεκινήσει η προετοιμασία για τη δεύτερη φάση της προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων, που θα συμπληρώσει τον συνολικό στόχο των 1.300 νέων «πράσινων» οχημάτων. Από τα συνολικά 1.300 καινούργια λεωφορεία, τα 1.000 θα ενταχθούν στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας (ΟΑΣΑ) και τα 300 θα κατευθυνθούν προς τη Θεσσαλονίκη (ΟΑΣΘ).