Η ιδέα με τα ρομπότ να έχουν καταλάβει τα πάντα εντοπίζεται κυρίως σε ταινίες και βιβλία επιστημονικής φαντασίας.
Αλλά η ψηφιοποίηση θα μπορούσε να είναι το κλειδί για την επίλυση της κρίσης έλλειψης εργατικού δυναμικού στη Γερμανία, καθώς ο πληθυσμός της γερνάει.
Ρεκόρ 45,9 εκατομμυρίων ανθρώπων απασχολούνταν στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης το τέταρτο τρίμηνο του 2022, σύμφωνα με την Γερμανική Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία.
Ωστόσο, ενώ περισσότεροι άνθρωποι από ποτέ έχουν δουλειά, περισσότερες από τις μισές γερμανικές εταιρείες ανέφεραν ότι δυσκολεύονται να βρουν ειδικευμένους εργάτες για να καλύψουν κενές θέσεις, σύμφωνα με εκθέσεις των Γερμανικών Εμπορικών Επιμελητηρίων από τον Ιανουάριο.
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς ανέδειξε το συγκεκριμένο ζήτημα ως προτεραιότητα όταν αντικατέστησε την Άνγκελα Μέρκελ τον Νοέμβριο του 2021, όπως γράφει το CNBC.
Πώς μοιάζει όμως στην πραγματικότητα η ενίσχυση του εργατικού δυναμικού μέσω ρομπότ και ψηφιοποίησης;
Ενίσχυση της παραγωγικότητας
«Πρέπει να ενισχύσουμε την παραγωγικότητα μέσω της τεχνολογίας», δήλωσε στο CNBC ο Στέφεν Κάμπετερ, διευθύνων σύμβουλος της Συνομοσπονδίας Γερμανικών Ενώσεων Εργοδοτών.
Περίπου το 37% των Γερμανών πιστεύει ότι οι τεχνολογικές αλλαγές θα αυξήσουν την παραγωγικότητα της εργασίας τους το 2018, σύμφωνα με έρευνα της Gallup. Μόλις το 1% δήλωσε ότι θα μειώσουν την παραγωγικότητα, ενώ το 62% έκρινε ότι η τεχνολογία δε θα έχει αντίκτυπο.
Θα κλέψουν τα ρομπότ τις δουλειές μας;
Έρευνα από την εταιρεία ανάλυσης έδειξε επίσης ότι οι Γερμανοί δεν φοβούνται ότι τα ρομπότ θα κλέψουν τις δουλειές τους.
Μόνο το 10% των ερωτηθέντων πίστευε ότι η εφαρμογή περισσότερης τεχνολογίας θα αύξανε τον κίνδυνο να χάσουν τη δουλειά τους, ενώ το 6% είπε ότι θα μείωνε την πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο. Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες είπαν ότι η ανάπτυξη περισσότερης τεχνολογίας δεν θα έφερε αλλαγές.
Δεν θα υπάρξουν μεγάλες απώλειες θέσεων εργασίας ως αποτέλεσμα της ψηφιοποίησης, σύμφωνα με τον Ulrich Walwei, αντιπρόεδρο του γερμανικού Ινστιτούτου Έρευνας για την Απασχόληση.
«Υπάρχει αυτό το φαινόμενο αυτοματισμού που σημαίνει, φυσικά, ότι μπορεί να εξοικονομηθεί εργατικό δυναμικό… Αλλά, από την άλλη πλευρά, δίνει στους καταναλωτές αλλά και στις επιχειρήσεις ευκαιρίες να χρησιμοποιήσουν τους πόρους τους με διαφορετικό τρόπο», είπε.