Ξεχάστε τον Έλον Μασκ. Ο πιο σημαντικός άνθρωπος στον παγκόσμιο καπιταλισμό ονομάζεται Yu Qun Zeng, ο Robin Zeng για τους φίλους από τη Δύση.
Σύμφωνα με την ιταλική Corriere Della Sera «σύντομα θα κάνει τη διαφορά στη ζωή μας, αλλά λίγα είναι γνωστά για αυτόν. Είναι 55 ετών, κατοικεί (επίσημα) στο Χονγκ Κονγκ, έχει διδακτορικό στη Φυσική από την Κινεζική Ακαδημία Επιστημών, εκτιμάται ότι η περιουσία του αξίζει μεταξύ τριάντα και σαράντα δισεκατομμυρίων δολαρίων (37ος στον κόσμο) και είναι ο ιδρυτής, εκτελεστικός πρόεδρος και κύριος μέτοχος της Contemporary Amperex Technology Ltd (Catl).
Η εταιρεία του ελέγχει πάνω από το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρικών μπαταριών και είναι ο κύριος προμηθευτής των αποκαλούμενων «γιγάντων του καπιταλισμού» του 20ού αιώνα όπως η Ford ή η BMW, αλλά και… πρωταθλητών του 21ου αιώνα όπως η Tesla.
Όλα αυτά ακούγονται εξαιρετικά σημαντικά. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), οι παγκόσμιες δαπάνες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έφτασαν σχεδόν τα 500 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι.
Αυτή ήταν μια αύξηση 50% σε σχέση με το 2021. Φέτος σίγουρα θα έχει ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη.
Ενώ πολλοί ονειρεύονται τα βιοκαύσιμα, τους τελευταίους μήνες του 2022 το μερίδιο των εγγεγραμμένων αυτοκινήτων που λειτουργούν μόνο με ηλεκτρικές μπαταρίες στην Ευρώπη (για να μην αναφέρουμε τα υβριδικά) ξεπέρασε κατά πολύ εκείνο του ντίζελ.
Σήμερα το ντίζελ καταστρέφεται από τα σκάνδαλα της Volkswagen, η οποία πρόβαλλε τις δοκιμές για τις εκπομπές ρύπων για να κρύψει την «αρχαιότητα» του μοντέλου της ενόψει των κλιματικών προκλήσεων.
Τα αυτοκίνητα με μπαταρία λιθίου αντιπροσωπεύουν σήμερα την πλειοψηφία των μοντέλων που πωλούνται στην Ευρώπη, αλλά η Ευρώπη δεν είναι τίποτα: τα μισά από τα σχεδόν τριάντα εκατομμύρια μοντέλα που κυκλοφορούν σήμερα βρίσκονται στην Κίνα.
Ό,τι κι αν λένε οι ευρωπαϊκές οδηγίες, σε λίγα χρόνια τα νέα αυτοκίνητα που λειτουργούν μόνο με βενζίνη ή ντίζελ θα είναι σπάνια.
Βρισκόμαστε μπροστά σε μια επανάσταση που δεν είναι μόνο τεχνολογική ή βιομηχανικού μοντέλου. Επηρεάζει επίσης τις εμπορικές ροές της Ευρώπης και αμφισβητεί τη μοίρα μας ως προηγμένης κοινωνίας.
Ωστόσο, είμαστε στα πρόθυρα να υποταχθούμε στον μυστηριώδη, αλλά υπέρλαμπρό Robin Zeng. Ένας επιχειρηματίας με διδακτορικό στη φυσική του οποίου το κινεζικό όνομα εμφανίζεται μόνο στον Ιστό όταν αναζητά αναφορές διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας. Ένας άντρας που ίδρυσε την πρώτη του εταιρεία μπαταριών λιθίου σε πολύ νεαρή ηλικία, την πούλησε σε μια ιαπωνική πολυεθνική ηλεκτρονικών και στη συνέχεια ξεκίνησε ένα spin-off που είναι πλέον ο παγκόσμιος πρωταθλητής της τεχνολογίας αυτή τη στιγμή.
Στο παρελθόν, η Ευρώπη είχε τεράστιο πλεόνασμα, πουλώντας αυτοκίνητα για πέντε ή έξι δισεκατομμύρια ευρώ το τρίμηνο στους Κινέζους (συμπεριλαμβανομένων των ιταλικών εξαρτημάτων για γερμανικά αυτοκίνητα) χωρίς να εισάγει σχεδόν τίποτα.
Σήμερα η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι κερδοφόρα, αλλά η Κίνα εξάγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία στην ΕΕ με περίπου δεκαπλάσια αξία από ό,τι συμβαίνει στην αντίθετη κατεύθυνση.
Όσον αφορά τη νέα τεχνολογία που επιβάλλεται, σε έναν τομέα που κάποτε κυριαρχούσε η Ευρώπη, βρισκόμαστε σαφώς σε εμπορικό έλλειμμα. Παραμένουμε πλεονασματικοί μόνο στις φθίνουσες τεχνολογίες. Εν τω μεταξύ η Κίνα έχει περάσει από τις εξαγωγές αυτοκινήτων στον κόσμο για 15 δισεκατομμύρια δολάρια το τρίμηνο το 2021 στις εξαγωγές 70 δισεκατομμυρίων σήμερα.
Ο ρόλος της Ουγγαρίας στην ευρωπαϊκή αγορά
Όσο για εμάς τους Ευρωπαίους – έχουμε τόσο αργήσει που δεν καταλαβαίνουμε καν τι συμβαίνει γύρω μας. Δεν είναι μόνο ότι έξι από τους δέκα κορυφαίους κατασκευαστές ηλεκτρικών μπαταριών είναι Κινέζοι, τρεις είναι Νοτιοκορεάτες και ένας είναι Ιάπωνας. Ακόμη πιο σημαντικός είναι ο τρόπος που κινούνται στην Ευρώπη.
Τα τελευταία χρόνια, τέσσερις από αυτούς τους παραγωγούς έχουν ανακοινώσει πάνω από έντεκα δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις «πράσινων πεδίων» (που σημαίνει, εργοστάσια από το… τίποτα) σε μία μόνο χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης: την θεωρούμενη ανελεύθερη, φιλορωσική Ουγγαρία του Βίκτορ Όρμπαν, που εργάζεται για να κάνει την Ουγγαρία τον πόλο των ηλεκτρικών μπαταριών στην Ευρώπη, από τον οποίο θα εξαρτώνται μεγάλοι όμιλοι όπως η Volkswagen, η BMW ή η Daimler.
Είναι αυτονόητο ότι οι επενδύσεις οδηγούνται την Catl των 7,3 δισεκατομμυρίων του… Robin Zang.
Μέσα σε τρία ή τέσσερα χρόνια, η Ουγγαρία του Όρμπαν έχει προσελκύσει περισσότερες τεχνολογικές επενδύσεις από το εξωτερικό από όσες είχε ποτέ στην ιστορία της μια χώρα όπως η Ιταλία.
Αλλά η Ιταλία είναι μόνο μια ιδιαίτερα εντυπωσιακή περίπτωση έλλειψης οράματος που βασανίζει ολόκληρη τη Δυτική Ευρώπη. Και οι μπαταρίες είναι ένα παράδειγμα γενικότερης τεχνολογικής-βιομηχανικής καθυστέρησης σε αυτή τη γωνιά του κόσμου.
Το θέμα είναι να ξέρεις πώς να επενδύσεις έστω κα με λιγότερη διόραση από εκείνη του Robin Zang».