Μειώνουν ταχύτητα στα πλοία τους οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (Liners) που μεταφέρουν εκατοντάδες εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια κάθε χρόνο, όσο βλέπουν να μειώνονται και τα κέρδη τους.
Οι Liners προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες που δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, αύξησαν τη μέση ταχύτητα των πλοίων τους έως και 4% λόγω της έντονης ζήτησης και της εκτεταμένης συμφόρησης των λιμανιών. Παράλληλα η αυξημένη ζήτηση φορτίων είχε ως αποτέλεσμα μεγάλη άνοδο των ναύλων των containers και τεράστια κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Σήμερα, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική και το πρώτο τρίμηνο του 2023 η μέση ταχύτητα πλεύσης έχει επιβραδυνθεί στους 13,8 κόμβους, μειωμένη κατά 4% ετησίως και θα μπορούσε να μειωθεί μέχρι και κατά 10% πριν από το 2025, εκτιμά η ναυτιλιακή οργάνωση Bimco. Παράλληλα τα κέρδη των Liners μειώνονται αισθητά, όπως και ο όγκος των μεταφερόμενων φορτίων.
Οταν τα πλοία προσαρμόζουν την ταχύτητά τους επηρεάζεται η μεταφορική ικανότητα και η μειωμένη ταχύτητα είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος διαχείρισης της προσφοράς χωρητικότητας, πριν το μέτρο της απόσυρσης πλοίων προκειμένου να στηριχθούν οι ναύλοι και τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών
Η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, η Maersk, ανακοίνωσε χθες πτώση 56% στα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων στα 3,97 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα μεταφερόμενα φορτία μειώθηκαν 9,4% το τρίμηνο και οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 37% και είναι κοντά στο Break-even, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Vincent Clerc.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk μιλώντας χθες στο Bloomberg TV σημείωσε μεταξύ άλλων ότι ο κλάδος πρέπει να πειθαρχήσει ως προς τη χωρητικότητα, προκειμένου να αποφευχθεί μια πιο σοβαρή ύφεση και οι εταιρείες θα πρέπει να ακινητοποιήσουν περισσότερα πλοία φέτος.
Η εταιρεία με έδρα την Κοπεγχάγη, όπως και οι άλλοι Liners, αντιμετωπίζει μια τέλεια καταιγίδα φθίνουσας καταναλωτικής ζήτησης, μειωμένων ναύλων, μειωμένου όγκου ναύλων και αυξημένων παγκόσμιων αποθεμάτων, αναφέρει το Bloomberg.
Η οικονομική απόδοση που απολαύσαμε τα τελευταία δύο χρόνια ήταν σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα των εξαιρετικών συνθηκών λόγω Covid και των προβλημάτων που είδαμε στην αλυσίδα εφοδιασμού, πρόσθεσε ο κ. Clerc, στο Bloomberg TV. Καθώς βλέπουμε αυτή την ομαλοποίηση, θα δούμε μια ομαλοποίηση των τιμών και μια εξομάλυνση των εσόδων ως συνέπεια, συμπλήρωσε.
Η εταιρεία, η οποία μεταφέρει σχεδόν το ένα πέμπτο των εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, είπε ότι ο όγκος των εμπορευμάτων της μειώθηκε κατά 9,4% το τρίμηνο, ενώ οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 37% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Εχουμε ήδη δει τη χωρητικότητα να μειώνεται για να προσαρμοστεί στη χαμηλότερη ζήτηση είπε στο Bloomberg, ενώ υπενθύμισε ότι πολλά νεότευκτα πλοία που θα τεθούν σε λειτουργία το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και το 2024, εξέλιξη που αποτελεί νέα πρόκληση για τον κλάδο.
Η πρόβλεψη
Η Maersk επανέλαβε την πρόβλεψή της ότι ο παγκόσμιος όγκος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ενδέχεται να συρρικνωθεί έως και 2,5% φέτος. Πάντως η μέση ταχύτητα πλεύσης παρά την πτώση παραμένει ακόμη σε σχετικά υψηλά επίπεδα υπογραμμίζει η Bimco ενώ προσθέτει ότι τα μεγαλύτερα πλοία που εξυπηρετούν το διηπειρωτικό εμπόριο συνέχισαν επίσης να πλέουν ταχύτερα από τα μικρότερα πλοία του ενδοπεριφερειακού εμπορίου.
Το 2019, σύμφωνα με την Bimco, τα μεγαλύτερα πλοία έπλευσαν κατά μέσο όρο 2,6 κόμβους ταχύτερα από τα μικρότερα πλοία. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022, αυτή η διαφορά ταχύτητας μειώθηκε στο 1,8 και περαιτέρω στο 1,6 κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023. Οι χαμηλότερες ταχύτητες πλεύσης (slow steaming) μειώνουν επίσης την κατανάλωση πετρελαίου και τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου. Ετσι ο νέος κανονισμός για τον Δείκτη Εντασης Ανθρακα (CII) και οι συνολικοί στόχοι εκπομπών αερίων θερμοκηπίου ενδέχεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω μειώσεις στην ταχύτητα πλεύσης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Το slow steaming εισήχθη για πρώτη φορά στον απόηχο της οικονομικής κρίσης το 2008, μειώνοντας την ταχύτητα πλεύσης στις κύριες γραμμές έως και 20%.