Σημαντική πτώση στη διακίνηση containers καταγράφουν τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης το πρώτο τρίμηνο του 2023, συνεχίζοντας μια ρότα που είχαν χαράξει ήδη από το 2022.
Η μείωση του ρυθμού της διεθνούς οικονομικής ανάπτυξης, ο πληθωρισμός, ο πόλεμος στην Ουκρανία, αλλά και οι αλλαγές που επέφερε στο παγκόσμιο εμπόριο η υποχώρηση της πανδημίας καθώς μειώθηκε η αυξημένη ζήτηση αγαθών που είχε παρουσιαστεί λόγω περιορισμού των δραστηριοτήτων των πολιτών, επηρεάζουν αρνητικά το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο και τη διακίνηση containers.
Ρότερνταμ: Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ, κατέγραψε μείωση της διακίνησης containers το πρώτο τρίμηνο του 2023 κατά 11,6% στα 3,2 εκατ. TEU. Αυτή η πτώση είχε ήδη ξεκινήσει το 2022 λόγω της υποχώρησης των φορτίων από και προς τη Ρωσία. Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία ξεκίνησε στα τέλη Φεβρουαρίου του 2022, ο αντίκτυπος στους όγκους διακίνησης κατά το πρώτο τρίμηνο του περασμένου έτους ήταν ακόμη περιορισμένος. Στο παρελθόν, αυτοί οι όγκοι αντιστοιχούσαν στο 8% της συνολικής διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, αναφέρει το λιμάνι. Η μείωση των εισαγωγών από την Ασία (-14,2% σε TEU) λόγω της χαμηλότερης ζήτησης για φυσικά αγαθά λόγω των συσσωρευμένων αποθεμάτων και του πληθωρισμού αντικατοπτρίστηκε επίσης στα στοιχεία διακίνησης. Ακόμη, όπως σημειώνει το λιμάνι, παρά τη σημαντική βελτίωση στην απόδοση της εφοδιαστικής αλυσίδας, καμία μεταφόρτωση δεν έχει ανακτηθεί ακόμη το πρώτο τρίμηνο, από τους όγκους φορτίων που μετακινήθηκαν σε μικρότερα λιμάνια λόγω της συμφόρησης στο Ρότερνταμ κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ο Allard Castelein, διευθύνων σύμβουλος της Αρχής Λιμένος του Ρότερνταμ, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι όπως ήταν αναμενόμενο, το 2023 ξεκίνησε με μια ελαφρά μείωση της διακίνησης. «Ειδικά στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, αντιμετωπίσαμε πτώση των όγκων λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της εξασθένησης της οικονομίας». Για το υπόλοιπο του έτους, ο επικεφαλής του λιμανιού του Ρότερνταμ αναμένει «περιορισμένη μείωση των όγκων διακίνησης λόγω της αβεβαιότητας που δημιουργούν η τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση και ο υψηλός πληθωρισμός».
Αμβέρσα: Το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, της Αμβέρσας (μαζί με αυτό της Μπριζ), κατέγραψε μείωση στη διακίνηση containers κατά 5,7% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Η οικονομική αβεβαιότητα και ο πληθωρισμός προκάλεσαν παγκόσμια επιβράδυνση της ζήτησης για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και ακύρωση δρομολογίων, ιδιαίτερα εκείνων από την Απω Ανατολή, ανέφερε η λιμενική Αρχή. Ο πόλεμος στην Ουκρανία είχε επίσης αντίκτυπο.
Αμβούργο: Το λιμάνι του Αμβούργου δεν έχει δώσει στοιχεία για την κίνηση το πρώτο τρίμηνο του 2023, ωστόσο η τάση από το 2022 ήταν πτωτική. Να σημειωθεί ότι στο συγκεκριμένο λιμάνι το μεγαλύτερο πρόβλημα που κυριαρχεί αυτή την περίοδο είναι οι αντιδράσεις στη συμφωνία της γερμανικής με την κινεζική κυβέρνηση για τη διάθεση ποσοστού 25% στην COSCO στο τέταρτο τέρμιναλ του λιμανιού, που είναι και το μικρότερο.
Βαλένθια: Το λιμάνι της Βαλένθιας, που είναι το τέταρτο στην Ευρώπη στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, είδε επίσης μείωση κατά 10% στα 1,1 εκατ. Teu σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ωστόσο, ειδικά τον Μάρτιο, φαίνεται ότι η κατάσταση βελτιώθηκε καθώς καταγράφηκε μια αύξηση των διακινούμενων containers κατά 11,5% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2022.
Πειραιάς: Στο πέμπτο σε μέγεθος λιμάνι της Ευρώπης, τον Πειραιά, που ανήκει στην COSCO, οι τάσεις είναι επίσης πτωτικές. Στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ καταγράφεται μείωση 20,1% στη συνολική διακίνηση (από 166.949 σε 133.425 TEUs). Η εν λόγω μείωση προέρχεται κυρίως από τη μείωση κατά 27,8% στη διακίνηση στο εγχώριο φορτίο (από 45.825 σε 33.078 TEUs) και δευτερευόντως από μείωση του φορτίου μεταφόρτωσης κατά 17,2% (από 121.124 σε 100.347 TEUs).
Οσον αφορά τις άλλες δύο προβλήτες που ανήκουν στη ΣΕΠ, θυγατρική της COSCO Shipping Ports, η πτώση στο πρώτο τρίμηνο είναι της τάξεως του 4,3% ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι και εδώ όπως και στη Βαλένθια τον Μάρτιο καταγράφεται άνοδος κατά 12,1%.
Σύμφωνα, τέλος, με το porteco-nomics και άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια όπως της Αλχεθίρας και της Βαρκελώνης καταγράφουν πτώση στη διακίνηση φορτίων, τα περισσότερα όμως αναμένουν ανάκαμψη στη διακίνηση containers το δεύτερο μισό του 2023.