«Σήμα» για μια πολύ καλή ναυλαγορά σε όλες τις βασικές κατηγορίες πλοίων δίνουν οι μέσες τιμές αγοράς ενός μεταχειρισμένου πλοίου, που βρίσκονται πολύ κοντά στο κόστος ναυπήγησης ενός νεότευκτου αν και σε ορισμένες περιπτώσεις το έχουν ήδη ξεπεράσει.
Η έλλειψη κενών θέσεων στα ναυπηγεία για τη ναυπήγηση νέων πλοίων σε συνδυασμό και με την αύξηση της ζήτησης «εδώ και τώρα» χωρητικότητας για την εξυπηρέτηση των αναγκών μεταφοράς φορτίων έχουν εκτινάξει τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων.
Ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons Research εκτιμά ότι το κόστος αγοράς σύγχρονων μεταχειρισμένων πλοίων έφτασε σε υψηλό 13 ετών σε σύγκριση με τις τιμές νεότευκτων. Η αναλογία (λόγος) μεταξύ της τιμής ενός second hand πλοίου και ενός νεότευκτου της ίδιας κατηγορίας και τύπου είναι ένας κλασικός δείκτης της «υγείας» των αγορών και της «όρεξης» για υφιστάμενη μεταφορική ικανότητα, αναφέρουν οι βρετανοί ναυλομεσίτες, καθώς δίνουν μια ιδέα για το πόσο μακριά είναι διατεθειμένοι να φτάσουν οι επενδυτές για να πάρουν στα χέρια τους περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται στο νερό σήμερα σε σύγκριση με την επένδυση σε νεότευκτες μονάδες που θα έρθουν έπειτα από σχεδόν δύο χρόνια.
Με βάση μια διάρκεια ζωής 25 ετών, ένα πλοίο κατασκευής του 2018 (πενταετίας) αξίζει περίπου το 80% της τιμής της νέας κατασκευής, ή λίγο περισσότερο, ενώ επιτρέπει ακόμη και κάποια αξία διάλυσης.
Ωστόσο, εάν οι επενδυτές αισθάνονται ότι οι συνθήκες της αγοράς είναι αρκετά ισχυρές ή ο χρόνος παράδοσης για νεότευκτα είναι πολύ μεγάλος, μπορεί να είναι πρόθυμοι να πληρώσουν «κάτι παραπάνω» για να πάρουν στα χέρια τους ένα μεταχειρισμένο πλοίο που λειτουργεί ήδη, πρόσθεσε ο αναλυτής Trevor Crowe.
Ενα δεξαμενόπλοιο aframax πενταετίας, αξίας 62,5 εκατ. δολ., αντιστοιχεί στο 95% του κόστους κατασκευής που είναι 65 εκατ. δολ., σύμφωνα με την Clarksons Research.
Ελκυστικά
Με τη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων να έχει καλές επιδόσεις, την καλύτερη εδώ και έναν χρόνο, τα πλοία που είναι σε λειτουργία – που είναι ήδη στο νερό – είναι σήμερα ελκυστικά, ενώ η σχετική έλλειψη θέσεων για ναυπήγηση αυξάνει τη ζήτηση των δεξαμενόπλοιων που είναι στο νερό. H αξία ενός πενταετίας πολύ μεγάλου δεξαμενόπλοιου (Very Large Crude Carrier) είναι στο 82% της αξίας ενός νεότευκτου, ενώ για ένα δεξαμενοπλοίου MR είναι στο 92%. Για τα δεξαμενόπλοια τύπου aframax, για τα οποία η ζήτηση ήταν μεγάλη λόγω της ρωσοουκρανικής κρίσης, ο σχετικός δείκτης μεταχειρισμένου προς νεότευκτο ήταν στο 100% στα τέλη Ιανουαρίου, στο υψηλότερο επίπεδο από την οικονομική κρίση του 2008.
Ανάλογη με μικροδιαφορές είναι η εικόνα και στους άλλους ναυτιλιακούς κλάδους. Στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο δείκτης για τα μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία, τα capesize, είναι στο 88%, το υψηλότερο από το 2011.
Οι αγορές Bulker έχουν ανακάμψει από το αδύναμο ξεκίνημα του έτους, τις τελευταίες ημέρες ο μέσος ναύλος στα capes ξεπέρασε τα 20.000 δολ. την ημέρα, το υψηλότερο επίπεδο των πέντε τελευταίων μηνών και υπάρχει σταθερή ζήτηση για εν λειτουργία πλοία, με την τιμή ενός capesize πέντε ετών να αυξάνεται φέτος στα 54,5 εκατ. δολ., το υψηλότερο από το 2010, σύμφωνα με τους Clarksons.
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η αναλογία για μία μονάδα feeder 1.700 teu ανέρχεται στο 78%, και είναι πολύ χαμηλότερα από το πάνω από 160% κατά τη διάρκεια της έκτακτης αγοράς του 2021 και του 2022.
Αλλά το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι ακριβώς κάτω από το όριο του 80% και να υπερβαίνει οτιδήποτε παρατηρήθηκε μεταξύ των ετών 2011 και Φεβρουαρίου 2021. Επίσης καταγράφεται κάποιο ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που υποστηρίζεται προς το παρόν από την έλλειψη άμεσης διαθεσιμότητας για ναυλώσεις, από τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.
Αξίζει, τέλος, να επισημανθεί ότι ο σχετικός δείκτης μεταχειρισμένου προς νεότευκτο, τόσο στα δεξαμενόπλοια όσο και στα χύδην ξηρού φορτίου, εξακολουθεί να είναι πολύ κάτω από τα ιστορικά υψηλά. Για παράδειγμα, στα capesize ο δείκτης έφτασε πάνω από 110% το 2010 και 160% το 2008, λίγο πριν έρθει η μεγάλη κρίση, ενώ ο λόγος στα aframax ήταν 110% στα τέλη του 2005.
Παρ’ όλα αυτά και οι σημερινοί δείκτες τιμών αντικατοπτρίζουν το τρέχον θετικό κλίμα σε πολλούς ναυτιλιακούς κλάδους, τονίζει ο Clarksons.