Τέσσερις στους δέκα νέους αναφέρουν ότι αυτό που τους κάνει να θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο επιχειρείν είναι η ανεξαρτησία που προσφέρει η δική τους επιχείρηση, δηλαδή σχεδόν οι μισοί νέοι ηλικίας από 15 έως 30 ετών στην Ευρωπαϊκή Ενωση και στην Ελλάδα, όμως τελικά λίγοι είναι όσοι έχουν προχωρήσει σε αυτό το εγχείρημα.
Παρά τον ενθουσιασμό για το ενδεχόμενο αυτοαπασχόλησης στη δική τους «δουλειά», μόλις το 9% όσων συμμετείχαν σε έρευνα του Ευρωβαρόμετρου τον περασμένο Οκτώβριο στις χώρες της ΕΕ-27 έχουν ξεκινήσει μια δική τους επιχείρηση και μόνο το 14% έχει πραγματοποιήσει κάποια βήματα για επιχειρηματική δραστηριοποίηση το επόμενο διάστημα.
Στην Ελλάδα το ποσοστό των νέων που προτιμούν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση φτάνει το 55%, με τους τέσσερις στους δέκα να αναφέρουν ότι αυτό που τους κάνει να θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο επιχειρείν είναι η ανεξαρτησία που προσφέρει το να είσαι αφεντικό του εαυτού σου και το 39% να εκτιμά ότι θα έχει καλύτερες αποδοχές εφόσον η επιχείρηση πάει καλά.
Ωστόσο, μόλις 11 στους 100 νέους στη χώρα μας που συμμετείχαν στην έρευνα της ΕΕ δηλώνουν έτοιμοι να φτιάξουν τη δική τους επιχείρηση και 15% ότι έχουν ξεκινήσει να τη «δημιουργούν» έχοντας κάνει τα πρώτα βήματα για την ίδρυσή της, με συντριπτικό το ποσοστό – 57% – εκείνων που θέλουν αλλά δεν έχουν κάνει καμία ενέργεια.
Ωστόσο, η Ελλάδα είναι ανάμεσα στις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά νέων που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στα επιχειρηματικά, με μόλις το 12% να απαντά ότι δεν ενδιαφέρεται.
Οι τομείς
Μάλιστα, αναφορικά με τους τομείς στους οποίους δείχνουν να ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν οι Ελληνες, το μεγαλύτερο ποσοστό – 14% – ενδιαφέρεται για τους τομείς της πληροφορικής, του ηλεκτρονικού εμπορίου και των social media και των τεχνών, τo 13% για υπηρεσίες στον τομέα του τουρισμού, το 11% για το εμπόριο, το 10% για την εκπαίδευση, το μάρκετινγκ και τις δημόσιες σχέσεις, ενώ 6% για υπηρεσίες του χρηματοοικονομικού τομέα, ενώ μόλις στο 5% είναι όσοι ενδιαφέρονται για επιχειρήσεις στον αγροτοδιατροφικό τομέα και τον βιοτεχνικό τομέα και 4% για αυτόν του real estate ή της ενέργειας.
Ο τομέας της πληροφορικής αποτελεί τον πλέον δημοφιλή και στις 27 χώρες της ΕΕ, με ποσοστό 13%, ενώ ο αγροτικός τομέας συγκεντρώνει μόλις το 4% στις προτιμήσεις των νέων. Οσο για τους σημαντικότερους λόγους που κάνουν τους νέους να στρέφονται στο να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση, σχεδόν ο ένας στους δύο δηλώνει ότι έτσι θα ακολουθήσει τα όνειρά του, το 28% για να δημιουργήσει τη δική του θέση εργασίας και το 1/4 για να κάνει πράξη τις ιδέες του.
Το μέντορινγκ
Ωστόσο το επιχειρείν για τους νέους, όσο δυναμικοί και αν είναι, δεν αποτελεί εύκολη υπόθεση σε καμία χώρα της ΕΕ και αυτό γιατί στη συνθήκη αυτή οδηγούν εμπόδια όπως η έλλειψη κεφαλαίων ή πόρων, οι οικονομικοί κίνδυνοι και οι ανεπαρκείς γνώσεις και επιχειρηματικές δεξιότητες για να γίνουν επιχειρηματίες οι νέοι.
Είναι ενδεικτικό ότι για τη χρηματοδότηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου οι νέοι βασίζονται κυρίως στις προσωπικές τους οικονομίες, με το ποσοστό στην Ελλάδα να είναι στο 42%, όταν οι χρηματοδοτήσεις από τράπεζες αφορούν το 1/3 των επιχειρηματικών προσπαθειών των νέων και η βοήθεια από την οικογένεια ή φίλους το 27%. Οσο για τη βοήθεια που θα ήθελαν οι περισσότεροι στην Ελλάδα, σχεδόν οι τρεις στους δέκα θα ήθελαν οικονομική ενίσχυση μέσω κάποιας επιδότησης-επιχορήγησης και μέντορινγκ από κάποιον έμπειρο επιχειρηματία.