Ο Διονύσης Σαββόπουλος αποτελεί έναν από τους γνωστότερους τραγουδοποιούς στην Ελλάδα με τις μουσικές και τους στίχους του να ακούγονται από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 μέχρι και σήμερα.
Τις τελευταίες ώρες ο τραγουδοποιός έχει έρθει στο προσκήνιο όχι για κάποιο νέο τραγούδι του, αλλά για την τοποθέτησή του σχετικά με τις εκλογές στις 21 Μαΐου.
Ο «Νιόνιος», σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ, εξέφρασε την άποψη ότι «η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου έχει πάρει την απόφασή του», ενώ τάχθηκε υπέρ της Νέας Δημοκρατίας.
«Ελπίζω σε μια αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας», είπε χαρακτηριστικά. Η συγκεκριμένη τοποθέτηση μπορεί να προκάλεσε σάλο, ωστόσο δεν είναι η πρώτη φορά που ο Διονύσης Σαββόπουλος τάχθηκε υπέρ της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη προσωπικά.
«Θόρυβο» έχουν προκαλέσει τα τελευταία χρόνια κι άλλες επιλογές του Διονύση Σαββόπουλου, όπως ο εορτασμός των γενεθλίων του ή των μουσικών οροσήμων του.
Πολιτικό και ερωτικό τραγούδι
Η τοποθέτηση του Διονύση Σαββόπουλου υπέρ της Νέας Δημοκρατίας παραξένεψε πολλούς, καθώς, ως γνωστόν, ο τραγουδοποιός έχει στο ενεργητικό του μια σειρά από πασίγνωστα πολιτικά τραγούδια που έχουν συνδεθεί με την Αριστερά.
Μάλιστα, και ο ίδιος υπήρξε μέλος της νεολαίας της ΕΔΑ, ενώ για τις τότε πολιτικές του πεποιθήσεις είχε βασανιστεί δύο φορές στο «κολαστήριο» της οδού Μπουμπουλίνας από τη διαβόητη Ασφάλεια, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 1967, δηλαδή τους πρώτους μήνες της Χούντας.
Ο ίδιος έχει δηλώσει για εκείνες τις πολύ δύσκολες στιγμές: «Κάποτε βρέθηκα και εγώ στη φυλακή για πολιτικούς λόγους. Άλλοι ταλαιπωρήθηκαν περισσότερο αλλά και για μένα ήταν δύσκολα γιατί με έριξαν σε ένα κελί και δεν πέρναγε η ώρα. Σε κάποια στιγμή βλέπω από τον φεγγίτη του κελιού το υπερυψωμένο δωμάτιο του αξιωματικού υπηρεσίας. Από το ταβάνι κρεμόταν ένα φωτιστικό. Ήταν το ακριβώς ίδιο φωτιστικό που είχαμε στο πατρικό μου σπίτι στο σαλόνι. Μου φάνηκε σαν να ήρθε ένα φως από τα παιδικά μου χρόνια και να με βρήκε στη φυλακή. Ένιωσα μια παρηγοριά. Έχω, μπορώ να πω, γλυκές αναμνήσεις από τη φυλακή. Ακόμα και μέσα στη φυλακή έγραφα τα τραγούδια. Ήταν δύσκολα χρόνια».
Ένα από αυτά τα τραγούδια είναι το «Η Δημοσθένους λέξις», με το πολυτραγουδισμένο στιχάκι:
«Κι αν βγω απ’ αυτή τη φυλακή κανείς δε θα με περιμένει
Οι δρόμοι θα ‘ναι αδειανοί κι η πολιτεία μου πιο ξένη
Τα καφενεία όλα κλειστά κι οι φίλοι μου ξενιτεμένοι
Αέρας θα με παρασέρνει κι αν βγω απ’ αυτή τη φυλακή».
Για να αποφύγει τη λογοκρισία
Ο τίτλος «Η Δημοσθένους λέξις» δεν ήταν ο αρχικός για το συγκεκριμένο τραγούδι. Ο πρώτος τίτλος του περίφημου τραγουδιού ήταν: «Εμβατήριο για μετέωρο φυλακισμένο», αλλά τον άλλαξε για να αποφύγει το «μπλόκο» της λογοκρισίας.
«Ανακάτεψα εκ των υστέρων τον Δημοσθένη για να ξεγελάσω τη λογοκρισία. Τους δούλεψα κανονικά! Δεν με επηρέασε η στενότης ή ο περιορισμός, πετούσα μέσα μου. Πάντα έφερνα εκείνο που συνέβη τότε και το ζούσα στο τώρα. Δεν πήγαινα στο παρελθόν. Έφερνα το παρελθόν στον παρόντα χρόνο», έχει δηλώσει ο Διονύσης Σαββόπουλος.
Στην εμπειρία του στα κελιά της αναφέρεται και το τραγούδι του «Έλσα σε φοβάμαι». Όπου Έλσα, μη φανταστείτε μια δυναμική κοπέλα, αλλά την επίσης διαβόητη Ελληνική Στρατιωτική Αστυνομία ή ΕΛ.Σ.Α.
Ο Σαββόπουλος υπήρξε από τους πρωτεργάτες του πολιτικο-ερωτικού τραγουδιού, ενώ είχε τραγουδήσει μαζί τη Μαρία Φαραντούρη και τον Μάνο Λοΐζο.
Ένα από τα κομμάτια του που συνδυάζουν την πολιτική και τον έρωτα είναι το «Για τον σοσιαλισμό».
Οι στίχοι λένε:
«Μια μύγα και μυγιάζεται, μια μύγα και μυγιάζεται
έχει η φτώχεια και δύναται να εκφράζεται
κόσμος λειψός σαν θάνατος, πανσέληνος προβάλλεται
με των εκρήξεων τη χάρη εννοείς
με κείνη εκεί τη χάρη και τη βία των πρωτοπλάστων
πάνω σ’ έναν ήδη νεκρό, ελευθερώνοντας τον.
Πάμε για ‘κει μ’ έναν πυροβολισμό
η αγάπη δουλεύει για τον σοσιαλισμό».
Άλλα περίφημα πολιτικά τραγούδια του «Νιόνιου» είναι η «Θεία Μάρω» (αφιερωμένο στη Θεία Μάνου του ΚΚΕ), οι «Οι δεκαπέντε (Αμνηστεία ’64)» (αφιερωμένο στους πολιτικούς κρατούμενους) ή το αντιπολεμικό «Βιετνάμ γιε-γιε» και πολλά άλλα.
Στόχος σκληρής κριτικής
Πάντως, ο «Νιόνιος» είχε αρχίσει να απομακρύνεται από την Αριστερά εδώ και πολλά χρόνια, ενώ έγινε στόχος σκληρής κριτικής για επιλογές του σε εορταστικές εκδηλώσεις αφιερωμένες σε αυτόν.
Το 2004 είχε κατακριθεί για τον τρόπο που γιόρτασε τα 40 χρόνια καριέρας του στο Ηρώδειο.
Τότε η νεαρή τραγουδίστρια Καλομοίρα είχε βγει στη σκηνή μέσα από μία τούρτα αλά Μέριλιν Μονρόε με τα «ΝΕΑ» να γράφουν χαρακτηριστικά: «H εθνική μας κατάθλιψη. Στη σκηνή του Ηρωδείου. Με ενορχηστρωτή τον Διονύση Σαββόπουλο και την Καλομοίρα σε κακέκτυπο Μέριλιν, να βγαίνει από τούρτα σαν κουνελάκι σε μπάτσελορ πάρτι και να τραγουδάει «χάπι μπέρθντεϊ μίστερ πρέζιντεντ». Μια σκηνή καθαγιασμού της τηλεοπτικής κακογουστιάς, περασμένης με το ζόρι από το φίλτρο των αναμνήσεων μιας άλλης μουσικής «εποχής», τότε που τα τραγούδια προλάβαιναν και ιστορία να γράψουν και ζωές να συνοδεύσουν».
Το 2018 ο Διονύσης Σαββόπουλος δέχθηκε ακόμα σκληρότερη κριτική αφού κατηγορήθηκε για αποθέωση του σεξισμού στον εορτασμό των γενεθλίων του όταν ξαφνικά στη σκηνή ανέβηκε ένα ζευγάρι χορευτών που ήταν ντυμένοι αστυνομικοί, με την κοπέλα, τη χορεύτρια Εβίτα Χουντάλα να πετάει τη στολή της, υπό τους ήχους του τραγουδιού «You can leave your hat on» του Τζο Κόκερ, που έχει συνδεθεί με το στριπτίζ της Κιμ Μπάσιτζερ στην ταινία «9,5 βδομάδες».
Δεν είναι η πρώτη φορά που μίλησε για τον Μητσοτάκη
Όπως επισημάναμε και παραπάνω, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Διονύσης Σαββόπουλος μίλησε υπέρ της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Το 2019, μετά την επικράτηση της ΝΔ στις εκλογές, είχε δηλώσει και πάλι στον ΣΚΑΪ: «Οι ελπίδες μου όμως είναι στον Μητσοτάκη, είναι πάρα πολύ δύσκολο το έργο του και αξίζει υποστήριξης».
Μάλιστα, είχε προσθέσει ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει αυταπάτες… και ντύνεται και ωραία.
Τα σχόλια για το παρελθόν και το παρόν
Ακόμα και σήμερα το hashtag #Σαββόπουλος είναι στις πρώτες θέσεις των trends στην Ελλάδα, ενώ τα σχόλια δίνουν και παίρνουν.
Κάποια από αυτά δεν σχολιάζουν τόσο τη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας, όσο τις παρακάτω φράσεις του Διονύση Σαββόπουλου στη συνέντευξη στον ΣΚΑΪ: «κάποια από αυτά τα κόμματα της υποτιθέμενης προοδευτικής συνεργασίας διατηρούν ένα παλαιό είδος φοιτητικής ξεγνοιασιάς και μιας υπερβολικής και αδικαιολόγητης αυτοπεποίθησης που μπορεί να αποβεί επικίνδυνη».
Σύμφωνα με τον ίδιο, βρισκόμαστε σε μια εποχή που «μας χρειάζεται μια ωριμότητα» και μια ικανότητα «διαχείρισης», ενώ τόνισε ότι «δεν γνωρίζει καλύτερο από τον Κυριάκο Μητσοτάκη» για τα παραπάνω.
Οι χρήστες των social media επισημαίνουν τη «μετάλλαξη» του ανθρώπου που τραγούδησε το εμβληματικό «Σαν τον καραγκιόζη» και δεν θυμάται τον ίδιο του τον στίχο:
«Κείνο που με τρώει
κείνο που με σώζει
είναι π’ ονειρεύομαι
σαν τον Καραγκιόζη».