Υπογραφές για την υλοποίηση ενός πολύ φιλόδοξου σχεδίου ύψους 1,6 δισ. δολαρίων έβαλαν ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν και ο Ιρανός ομόλογός του Εμπραχίμ Ραϊσί, επισημαίνοντας ότι συμφωνήθηκε η χρηματοδότηση και η κατασκευή μιας σιδηροδρομικής γραμμής ως κομμάτι ενός διεθνούς διαδρόμου μεταφορών Βορρά-Νότου, ο οποίος θα μπορούσε να ανταγωνιστεί μέχρι και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Συγκεκριμένα, η γραμμή Rasht-Astara θεωρείται πολύ σημαντική στον διάδρομο που προορίζεται να συνδέει την Ινδία, το Ιράν, τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και άλλες χώρες μέσω σιδηροδρόμων και θαλάσσιων γραμμών – μια διαδρομή που ποντάρει πολλά η Μόσχα. «Η μοναδική αρτηρία μεταφορών Βορρά-Νότου, μέρος της οποίας θα γίνει ο σιδηρόδρομος Rasht-Astar, θα βοηθήσει στη σημαντική διαφοροποίηση των παγκόσμιων ροών κυκλοφορίας», είπε ο Πούτιν.
162 χιλιόμετρα
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο σιδηρόδρομος μήκους 162 χιλιομέτρων (100 μίλια) κατά μήκος της ακτής της Κασπίας Θάλασσας θα βοηθήσει στη σύνδεση των ρωσικών λιμανιών στη Βαλτική Θάλασσα με τα ιρανικά λιμάνια στον Ινδικό Ωκεανό και στον Κόλπο.
«Χωρίς αμφιβολία, αυτή η συμφωνία είναι ένα σημαντικό και στρατηγικό βήμα προς την κατεύθυνση της συνεργασίας μεταξύ Τεχεράνης και Μόσχας», τόνισε από την πλευρά του ο Ραϊσί.
Η Ρωσία και το Ιράν έχουν πιεστεί να ενισχύσουν τους πολιτικούς και οικονομικούς δεσμούς τους με φόντο τις δυτικές οικονομικές κυρώσεις που έχουν επιβληθεί και στις δύο χώρες.
Από την Ισλαμική Επανάσταση του 1979 που εκδίωξε από την εξουσία τον υποστηριζόμενο από τις ΗΠΑ Σάχη Μοχάμαντ Ρεζά Παχλαβί, το Ιράν έχει εξοστρακιστεί από τη Δύση και η οικονομία του ακρωτηριάστηκε από μυριάδες κυρώσεις. Η Δύση επέβαλε επίσης άλλους περιορισμούς σχετικά με το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, ενώ η Ρωσία βάλλεται λόγω των ενεργειών της στην Ουκρανία.
Αυτή η κίνηση έρχεται καθώς οι εντάσεις αυξάνονται στον Περσικό Κόλπο με τις κατασχέσεις πετρελαιοφόρων από το Ιράν. Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, το Ιράν κατέλαβε ένα τρίτο δεξαμενόπλοιο, ενώ η Ουάσιγκτον εξετάζει το ενδεχόμενο να ενισχύσει τη ναυτική της παρουσία στην περιοχή του Κόλπου.
Πηγή: ΟΤ