Η κυβέρνηση της Βαγδάτης παρουσίασε το Σάββατο ένα φιλόδοξο έργο για την κατασκευή ενός δρόμου και μιας σιδηροδρομικής γραμμής, που θα συνδέει τον Κόλπο με τα τουρκικά σύνορα, δύο έργα που αποσκοπούν στο να καταστήσουν το Ιράκ απαραίτητο πέρασμα για τη ροή εμπορευμάτων μεταξύ της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης.
Το έργο, που εκτιμάται από την ιρακινή κυβέρνηση ότι ανέρχεται σε 17 δισεκατομμύρια δολάρια, βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο: δεν έχουν αρχίσει καν οι πρώτες εργασίες σε αυτό τον διάδρομο μήκους 1.200 χιλιομέτρων, όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters.
Σύμφωνα με την επιθυμία της Βαγδάτης, ο δρόμος και η σιδηροδρομική γραμμή θα πρέπει να κατασκευαστούν σε συνεργασία με χώρες της περιοχής – το Κατάρ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ, το Ομάν, την Ιορδανία, την Τουρκία, το Ιράν και την Σαουδική Αραβία – που προσκλήθηκαν το Σάββατο στην ιρακινή πρωτεύουσα στην παρουσίαση του έργου, που ονομάζεται «Δρόμος της ανάπτυξης».
«Δρόμος της ανάπτυξης»
Ο «Δρόμος της ανάπτυξης» στοχεύει να συνδέσει το λιμάνι Grand Faw στον πλούσιο σε πετρέλαιο νότο του Ιράκ με την Τουρκία, μετατρέποντας τη χώρα σε διαμετακομιστικό κόμβο, μειώνοντας τον χρόνο του ταξιδιού μεταξύ της Ασίας και της Ευρώπης, σε μια προσπάθεια να ανταγωνιστεί τη Διώρυγα του Σουέζ.
«Ο Δρόμος τη Ανάπτυξης δεν είναι απλώς ένας δρόμος για τη μεταφορά εμπορευμάτων ή επιβατών. Ανοίγει την πόρτα στην ανάπτυξη τεράστιων περιοχών του Ιράκ», δήλωσε στο Reuters ο Φαρχάν αλ-Φαρτούσι, γενικός διευθυντής της Γενικής Εταιρείας Λιμένων του Ιράκ.
Η κυβέρνηση του Ιράκ προβλέπει ένα δίκτυο με τρένα υψηλής ταχύτητας, που μεταφέρουν εμπορεύματα και επιβάτες με ταχύτητα έως και 300 χιλιομέτρων την ώρα, συνδέσεις με τοπικούς βιομηχανικούς κόμβους και ένα ενεργειακό στοιχείο που θα μπορούσε να περιλαμβάνει αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου.
«Βλέπουμε σε αυτό το βιώσιμο έργο έναν πυλώνα της οικονομίας που δεν θα βασίζεται πλέον στο πετρέλαιο», δήλωσε ο πρωθυπουργός. Μοχάμεντ Σία αλ Σουντάνι, κατά την έναρξη της συνάντησης. «Είναι μια σύνδεση που θα εξυπηρετήσει τους γείτονες του Ιράκ και την περιοχή και θα συμβάλλει στην οικονομική ολοκλήρωση».
Κάθε χώρα που επιθυμεί «θα μπορεί να υλοποιήσει ένα μέρος του έργου», εξήγησε η Επιτροπή Μεταφορών του ιρακινού κοινοβουλίου, η οποία εκτιμά ότι το έργο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί «μέσα σε τρία έως πέντε χρόνια».
Διασυνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών
«Ο Δρόμος της ανάπτυξης θα τονώσει τη διασυνδεσιμότητα μεταξύ των χωρών της περιοχής», διαβεβαίωσε στην παρέμβασή του ο Τούρκος πρέσβης στη Βαγδάτη, Αλί Ριζά Γκιουνέι, χωρίς να διευκρινίσει σε ποιο βαθμό η χώρα του, βασικός οικονομικός εταίρος του Ιράκ, σκοπεύει να συνεισφέρει οικονομικά.
Κατεστραμμένο από τις δεκαετίες πολέμου και την εκτεταμένη διαφθορά, το Ιράκ, παρόλο που είναι πλούσιο σε υδρογονάνθρακες, έχει τεράστιο πρόβλημα στις υποδομές.
Οι δρόμοι του είναι σε οικτρή κατάσταση. Και οι δρόμοι αυτοί, που συνδέουν τη Βαγδάτη με τον βορρά, διασχίζουν ορισμένες περιοχές όπου πυρήνες του Ισλαμικού Κράτους εξακολουθούν σποραδικά να αναπτύσσουν δράση.