Κι ενώ το μόνο που απομένει είναι η απόφαση του δικαστηρίου για το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, σχέδιο που έχει καταθέσει η ΟΝΕΧ Shipyards, οι γιάρδες της συγκεκριμένης μονάδας έχουν μπει σε τροχιά λειτουργίας και το μέλλον φαντάζει μάλλον ευοίωνο. Πριν από λίγες μέρες, μάλιστα, ολοκληρώθηκε η εσωτερική διαδικασία της US International Development Finance Corporation για το δάνειο προς την ιδιοκτήτρια εταιρεία για τη χρηματοδότηση του Σχεδίου Εξυγιάνσεως των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Το τελικό ποσό ήταν αυξημένο, από τα 102 εκατ. δολάρια που είχαν αρχικά προγραμματιστεί, στα 125 εκατ. δολάρια.
Ωστόσο, το θετικό κλίμα επισκιάζεται από συνδικαλιστικές κόντρες και συγκρούσεις. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, μόλις πριν από μία εβδομάδα καταγράφηκαν επεισόδια μεταξύ συνδικαλιστών και εργαζομένων.Οπως καταγγέλλει το Σωματείο Εργαζομένων Ναυπηγείων Ελευσίνας (ΣΕΝΕ), μέλη του Συνδικάτου Μετάλλου επιτέθηκαν σε εργαζόμενους των Ναυπηγείων, τραυματίζοντας μάλιστα έναν από αυτούς, με αποτέλεσμα να καταλήξει στο νοσοκομείο. Το Συνδικάτο Μετάλλου είχε προκηρύξει απεργία στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με αιτήματα «τη διασφάλιση της υγείας και της ασφάλειας στους χώρους δουλειάς, την εφαρμογή της Τοπικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΤΣΣΕ), τους μισθούς και το δικαίωμα στην εργασία», μια κινητοποίηση με την οποία, ωστόσο, διαφωνούσαν οι εργαζόμενοι της μονάδας.
Το πρωί της 17ης Μαΐου συγκεντρώθηκαν έξω από την πύλη των Ναυπηγείων Ελευσίνας εργαζόμενοι από τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, στο πλαίσιο της κινητοποίησης, και μετά τις πρώτες αντιπαραθέσεις και αψιμαχίες φαίνεται να ακολούθησαν συμπλοκές μεταξύ των εργαζομένων και προς στιγμή απειλήθηκαν εκτεταμένα επεισόδια, αλλά με την παρέμβαση των ψυχραιμοτέρων αποσοβήθηκε γενικότερη σύρραξη.
«Ηρθαν ξένα στοιχεία»
Μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο αντιπρόεδρος του ΣΕΝΕ Δημήτρης Κόλλιας, σημειώνει χαρακτηριστικά πως τα συγκεκριμένα επεισόδια ήταν καθοδηγούμενα, από άτομα που δεν έχουν καμία σχέση με τα Ναυπηγεία: «Εμείς είμαστε ένα συνδικάτο εργοστασιακό και κάποιοι – το ΠΑΜΕ συγκεκριμένα που αποτελεί μία μειοψηφία δύο εδρών – έρχονται και θέλουν να επιβάλουν το πώς θα δουλέψουμε».
Οπως λέει, «ήρθαν ξένα στοιχεία, μπράβοι της νύχτας, που δεν είχαν καμία σχέση με τη λειτουργία των Ναυπηγείων και χτυπούσαν με κράνη, σιδερένιες αγκράφες. Ηταν δυνάμεις καταστολής. Το δικαίωμα του λέγειν το έχουμε όλοι, αλλά το να βαράμε όχι. Ετσι καταργείται η δημοκρατία και έρχεται η χούντα».
Παράλληλα, ο Δημήτρης Κόλλιας αναφέρεται και στην καταγγελία από το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας Δυτικής Αττικής (ΕΚΕΔΑ) στην αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας για τη μη καταβολή του δώρου Χριστουγέννων του 2022 και του δώρου Πάσχα του 2023 στους εργαζόμενους των Ναυπηγείων Ελευσίνας, παρά το γεγονός ότι 97,8% αυτών δέχθηκαν το σχέδιο εξυγίανσης και αποφάσισαν ότι δεν θα διεκδικήσουν ούτε περαιτέρω μισθούς, ούτε δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα, έως ότου εκδοθεί η δικαστική απόφαση. «Αυτό το έκανε άλλη παράταξη, η ΠΑΣΚΕ του Παναγόπουλου. Κάποιοι που συνδέονται με οικονομικά συμφέροντα θέλουν να επιβάλουν την άποψή τους, αλλά βρίσκονται στη γωνία από τους εργαζόμενους», περιγράφει ο αντιπρόεδρος του ΣΕΝΕ και προσθέτει ότι «η απαξίωση τελείωσε, το ναυπηγείο σφύζει από δουλειά και προχωρούν απρόσκοπτα οι επισκευές πλοίων και οι συντηρήσεις των εγκαταστάσεων».
«Βαλτοί από τα ναυπηγεία προκάλεσαν»
Μια εντελώς διαφορετική εικόνα παρουσιάζει, όμως, το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας, με τον πρόεδρό του Σωτήρη Πουλικόγιαννη να επισημαίνει στα «ΝΕΑ» πως τη συγκεκριμένη ημέρα είχε προαναγγελθείσα 24ωρη απεργία σε όλες τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις με πολύ συγκεκριμένα αιτήματα, «όπως εντατικοποίηση των μέτρων για τους ελέγχους υγιεινής και ασφάλειας, να κηρυχθεί υποχρεωτική η συλλογική μας σύμβαση που έχει υπογραφεί με την εργοδοτική ένωση εδώ και καιρό και δεν έχει κηρυχθεί ακόμη υποχρεωτική, να μην υπάρχει κανένας εργαζόμενος χωρίς ΣΣΕ». «Επίσης, επειδή έχουν εμφανιστεί διάφορα “δουλεμπορικά γραφεία” που φέρνουν εργαζόμενους από το εξωτερικό, χωρίς να παρέχουν ούτε τα στοιχειώδη, ζητάμε να εφαρμοστεί ίση αμοιβή και ίση εργασία. Βέβαια, εκεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας προέκυψε το θέμα ότι υπήρχαν ήδη κάποιοι εργαζόμενοι χωρίς ασφάλιση», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το αίτημα για την ασφάλιση ικανοποιήθηκε και την επόμενη ημέρα ασφαλίστηκαν, με τον ίδιο τρόπο και με τα ίδια ημερομίσθια που ασφαλίζονται όλοι οι εργαζόμενοι. «Σε ό,τι αφορά μεμονωμένα περιστατικά, εμείς καταγγείλαμε ότι ενώ είχαμε συγκεντρώσεις έξω από τους χώρους εργασίας και ομιλίες, εκεί το Σωματείο καλούσε από το πρωί τους μόνιμους να συγκεντρωθούν στην πύλη και να μας απωθήσουν, λέγοντας ότι δεν έχουμε δικαίωμα οι απεργοί να κάνουμε συγκέντρωση έξω από το ναυπηγείο. Ομως, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι διαπίστωσαν ότι κανείς δεν παρεμποδίστηκε, όλοι οι μόνιμοι μπήκαν για δουλειά και αφού έγινε έτσι, κάποιοι από αυτούς – οι οποίοι μόνο ως βαλτοί μπορούν να χαρακτηριστούν – αντί να πάνε για δουλειά βγήκαν ξανά έξω, πήγαν στη συγκέντρωση και άρχισαν να βρίζουν και να προκαλούν. Οπως είναι λογικό, σε τέτοιες περιπτώσεις κάποιοι από το πλήθος θα αντιδράσουν. Εγινε ένα περιστατικό, ναι, αλλά οι ψυχραιμότεροι μπήκαμε στη μέση και τους χωρίσαμε αυτούς που πήγαν να τσακωθούν», υποστηρίζει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας.
Συνεχίζοντας, δε, κάνει λόγο για… ανίερη συμμαχία μεταξύ μερίδας εργαζομένων και εργοδοσίας: «Αυτό που έχει προκύψει, όμως, είναι ότι το Σωματείο των εργαζομένων, κατ’ εντολή της νέας εργοδοσίας, απαιτεί να μη γίνονται καθόλου απεργίες και συγκεντρώσεις στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Δηλαδή, ένα καθαρά συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα αμφισβητείται. Αυτό γίνεται επειδή η νέα εργοδοσία, μαζί με την κυβέρνηση, προχωρά στη διαμόρφωση ενός καθεστώτος ειδικής οικονομικής ζώνης, όπου οι εργαζόμενοι δεν θα έχουν ούτε τα στοιχειώδη δικαιώματα που προβλέπει η εργατική νομοθεσία».
ΟΝΕΧ: Αριστη η συνεργασία με τους εργαζόμενους
«ΤΑ ΝΕΑ» επικοινώνησαν με την ΟΝΕΧ, η οποία τονίζει πως η συνεργασία της με τους εργαζόμενους είναι άριστη, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως όποια προβλήματα έχουν δημιουργηθεί στο παρελθόν είναι κυρίως από συνδικαλιστικές οργανώσεις εκτός των Ναυπηγείων. «Το Σωματείο Εργαζομένων και η εταιρεία είναι σε αγαστή συνεργασία και τα πράγματα προχωρούν πολύ γρήγορα στο κομμάτι της ανακατασκευής του ναυπηγείου, της αναβάθμισής του. Υπάρχει μια σταθερή ροή των πλοίων προς επισκευή, έχουν γίνει και κάποιες θετικές ανακοινώσεις που δείχνουν το τι έρχεται για το ναυπηγείο, όπως η συνεργασία με τη Νότια Κορέα για το κομμάτι της έρευνας και της ανάπτυξης για την αλλαγή των καυσίμων των πλοίων ή η συνεργασία με τη Fincantieri για τη διεκδίκηση του προγράμματος κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού. Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση αναγέννησης. Πολύ σύντομα το τελευταίο και τυπικό βήμα για να κλείσει η διαδικασία μεταβίβασης, το δικαστικό, θα γίνει επίσης», αναφέρει η εταιρεία.