Αρχισαν τα όργανα για τις ναυτιλιακές εταιρείες που συμμετέχουν στη μεταφορά πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο (ship-to-ship) χωρίς την απαραίτητη άδεια από την αρμόδια Αρχή. Η ισπανική κυβέρνηση επέβαλε πρόστιμο 120.000 ευρώ (129.000 δολάρια) στους πλοιοκτήτες ενός βιετναμέζικου δεξαμενόπλοιου, του «Elephant», για μια μη εξουσιοδοτημένη μεταφορά πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο, η οποία βρέθηκε στο επίκεντρο μιας έρευνας που πραγματοποιούνταν στο πλαίσιο των ρωσικών κυρώσεων. Το υπουργείο Μεταφορών της χώρας δήλωσε, όπως αναφέρει το Tradewinds, ότι έχει ήδη εισπράξει το πρόστιμο, αφού ο ιδιοκτήτης του πλοίου κλήθηκε να καταθέσει τα χρήματα ως εγγύηση πριν επιτραπεί στο δεξαμενόπλοιο να αποπλεύσει από το λιμάνι του Φερόλ στη Βόρεια Ισπανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση για την Πρόληψη της Ρύπανσης από Πλοία (Marpol), οι εταιρείες διαχείρισης δεξαμενοπλοίων θα πρέπει να ενημερώνουν ένα κράτος τουλάχιστον 48 ώρες πριν από μια προγραμματισμένη STS μεταφορά στα χωρικά του ύδατα ή στην ΑΟΖ του, η οποία εκτείνεται σε απόσταση 200 ναυτικών μιλίων (370 χλμ.) από την ακτή.
Η προηγούμενη κοινοποίηση αυτών των εργασιών STS αποσκοπεί στην αποφυγή κάθε κινδύνου που μπορεί να απειλήσει το θαλάσσιο περιβάλλον, δεδομένου ότι μια τυχαία ή σκόπιμη απόρριψη υδρογονανθράκων στη θάλασσα αποτελεί σημαντική πηγή μόλυνσης, αναφέρει το ισπανικό υπουργείο σε ανακοίνωσή του.
Στην περίπτωση του δεξαμενόπλοιου «Elephant» οι Αρχές διαπίστωσαν ότι μετέφερε το φορτίο του σε ένα πλοίο της Maersk Product Tanker, το «Maersk Magellan», χωρητικότητας 51.600 dwt (κατασκευής 2010).
Το «Elephant» είχε παραλάβει νωρίτερα το πετρέλαιο από ένα άλλο δεξαμενόπλοιο που έφερε τη ρωσική σημαία μέχρι την 1η Ιουλίου του περασμένου έτους.
Στη συνέχεια, το «Maersk Magellan» εμποδίστηκε να εκφορτώσει στην Ταραγόνα της Ισπανίας, στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ να απαγορεύει την εκφόρτωση φορτίων πετρελαίου που προέρχονται από συνεχείς μεταφορές από πλοίο σε πλοίο για να παρακαμφθεί η ευρωπαϊκή απαγόρευση να προσεγγίζουν τα πλοία με ρωσική σημαία τα λιμάνια της.
Οι ισπανικές Αρχές δήλωσαν ότι η προσπάθεια εκφόρτωσης ενός φορτίου στην ΕΕ που κάποτε είχε φορτωθεί σε δεξαμενόπλοιο που έφερε ρωσική σημαία μετά την εισβολή στην Ουκρανία αποτελούσε παραβίαση των κυρώσεων.
Να σημειωθεί πάντως ότι το «Elephant» μετά την καταβολή του προστίμου επέστρεψε στην «ενεργό δράση» μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο στην Κίνα νωρίτερα αυτόν τον μήνα, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων και φορτίων της Kpler.
Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο στα ανοικτά της Θέουτα στη θάλασσα του Αλμποράν αυξήθηκαν απότομα μετά την απαγόρευση από την ΕΕ της εισαγωγής ρωσικού αργού από τον Δεκέμβριο και πετρελαιοειδών μετά τον Φεβρουάριο.
Απόκρυψη της προέλευσης
Οι αναλυτές λένε ότι ένας λόγος για τις μεταφορές STS ήταν η απόκρυψη της προέλευσης του πετρελαίου. Τα Aframaxes που φόρτωναν σε ρωσικά λιμάνια έχουν επίσης μεταφέρει πετρέλαιο σε μεγαλύτερα VLCC για να μειώσουν το κόστος μεταφοράς για το μακρύ ταξίδι προς τις ασιατικές αγορές που επέφερε το εμπάργκο πετρελαίου της ΕΕ.
Μια ομάδα κρατών, μεταξύ των οποίων οι ευρωπαϊκές χώρες Ισπανία και Δανία, ζήτησαν αυστηρότερη ρύθμιση των δραστηριοτήτων STS λόγω των ανησυχιών για την παραβίαση των κυρώσεων και των φόβων για διαρροές κατά τη διάρκεια των μεταφορών που αφορούν ηλικιωμένα δεξαμενόπλοια που συνδέονται με τον «σκιώδη στόλο» των πλοίων της Ρωσίας.
Το τελευταίο διάστημα έχουν ξεκινήσει και οι συζητήσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης για το 11ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Μία από τις προτεινόμενες δράσεις είναι, σύμφωνα με διεθνή μέσα, ένα πλοίο να μην μπορεί να έχει πρόσβαση σε λιμένες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αν προηγουμένως μετέφερε απαγορευμένο φορτίο, παραβιάζοντας την ευρωπαϊκή απαγόρευση στο ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου, μέσω STS μεταφορών ή απενεργοποιώντας το AIS για να αποκρύψει την τοποθεσία του. Πρόκειται για ένα μέτρο η εφαρμογή του οποίου θα συναντήσει δυσκολίες.
Οπως αναφέρει το Reuters, ναυτιλιακά έθνη, όπως η Μάλτα, ζήτησαν διευκρινίσεις σχετικά με τον περιορισμό της πρόσβασης σε λιμάνια για πλοία που θεωρείται ότι παραβιάζουν τα μέτρα κατά του εμπορίου ρωσικού πετρελαίου. Σημειώνεται ότι οποιαδήποτε μέτρα πρέπει να έχουν τη στήριξη όλων των κρατών-μελών της ΕΕ για να εγκριθούν.