Σε… ομηρία βρίσκονται χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων καθώς οι μεταβιβάσεις γίνονται με αργούς ρυθμούς, σύμφωνα με τον Σύλλογο Μεσιτών Αθηνών – Αττικής.
Όπως επισημαίνει ο Σύλλογος Μεσιτών Αθηνών – Αττικής, «δυστυχώς και προς μεγάλη μας αγανάκτηση, η αγοραπωλησία ακινήτων συνεχίζει να είναι μια διαδικασία αργή, επίπονη και γεμάτη εμπόδια.
Το να κάνει κάποιος ένα συμβόλαιο ήταν ήδη μια δύσκολη υπόθεση, τώρα με τα funds τα πράγματα γίναν ακόμα χειρότερα.
Αν έχετε προσπαθήσει να πουλήσετε ακίνητο το οποίο έχει περιέλθει στα χέρια τέτοιων μεγάλων εταιρειών της αλλοδαπής, θα έχετε διαπιστώσει ότι η συνεργασία μαζί τους είναι σχεδόν αδύνατη».
Το να εκδώσουν ένα έγγραφο οφειλών, συνεχίζει ο Σύλλογος Μεσιτών Αθηνών – Αττικής , μια βεβαίωση οποιουδήποτε είδους που θα επισπεύσει τη διαδικασία της αγοραπωλησίας, φαντάζει άθλος, διάρκειας πολλών μηνών, στην καλύτερη περίπτωση.
«Θέλουμε να εφιστήσουμε την προσοχή στην επόμενη κυβέρνηση, όποια και αν είναι αυτή, ότι από τις προτεραιότητες της θα πρέπει να είναι η εξομάλυνση και η επιτάχυνση της μεταβίβασης ακινήτων, ο περιορισμός της γραφειοκρατίας και η επίσπευση της διαδικασίας, έτσι ώστε η αγορά των ακινήτων να εξομαλυνθεί και να ευημερήσει», καταλήγει σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο Σύλλογος Μεσιτών Αθηνών – Αττικής.
Οι καθυστερήσεις
Ουρές και μεγάλες καθυστερήσεις σε μεταβιβάσεις ακινήτων, μεταγραφές υποθήκης και άλλες πράξεις προς καταχώρηση προκαλεί η συνεχιζόμενη δυσλειτουργία αρκετών Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών Γραφείων της χώρας. Είναι αξιοσημείωτο, όπως έχει γράψει ο ΟΤ, ότι μόνο στο μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο Αθηνών, το οποίο εγκαινιάστηκε πριν από εννέα ημέρες, έχουν ήδη συσσωρευτεί 7.000 ακαταχώρητες πράξεις.
Τα προβλήματα που προκύπτουν από την υποστελέχωση των γραφείων έχουν προκαλέσει «έμφραγμα» και σε άλλα γραφεία όπως στο Κορωπί όπου βρίσκονται σε αναμονή περί τις 2.000 πράξεις, στη Θεσσαλονίκη και στο Ηράκλειο Κρήτης. Μεγάλο είναι το πρόβλημα που δημιουργείται και από τη διαφορετική αντιμετώπιση των πρόδηλων σφαλμάτων (π.χ. ένα λάθος γράμμα στο όνομα), τα οποία ξεπερνούν πανελλαδικά τα 700.000 με 800.000.
Το σχέδιο
Σημειώνεται ότι το σχέδιο που έχει ενεργοποιήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προβλέπει:
1. Νέο πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ: Μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE (myAADE.gov.gr), στο σύστημα Περιουσιολογίου (Δήλωση Ε9/ΕΝΦΙΑ), εκδίδονται από σήμερα (1/6) τα νέα πιστοποιητικά ΕΝΦΙΑ. Τα νέα πιστοποιητικά ΕΝΦΙΑ, τα οποία αποτελούν το «κλειδί» για τις μεταβιβάσεις ακινήτων διευκολύνουν τους πολίτες που προχωρούν στην πώληση κάποιου ακινήτου καθώς σε αυτά βεβαιώνεται μόνο ότι το συγκεκριμένο ακίνητο περιλαμβάνεται στη δήλωση ΕΝΦΙΑ (Ε9) και δεν απαιτείται για την έκδοσή τους ο αιτών να έχει καταβάλει ή να έχει νόμιμα απαλλαγεί από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του ΕΝΦΙΑ.
2. Αυτόματη συμπλήρωση Ε9. Πριν από τη μεταβίβαση ενός ακινήτου, και συγκεκριμένα πριν από την υποβολή της δήλωσης φόρου μεταβίβασης ή δωρεάς ή γονικής παροχής ακινήτου, ο φορολογούμενος θα είναι υποχρεωμένος να επικαιροποιεί τα στοιχεία του ακινήτου που μεταβιβάζεται στο Περιουσιολόγιο – Ε9 μέχρι και στο επόμενο, της μεταβίβασης, έτος. Μετά την υπογραφή του συμβολαίου και την ανάρτησή του από τον συμβολαιογράφο, θα δημιουργείται αυτόματα, στην εφαρμογή myProperty, μια ψηφιακή δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) με τις απαιτούμενες εισαγωγές, μεταβολές και διαγραφές στοιχείων ακινήτων.
3. Μεταβίβαση ακινήτου με προσύμφωνο. Στη ψηφιακή εποχή έχουν περάσει και οι δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων όταν πρόκειται για σύνταξη του οριστικού συμβολαίου για τη μεταβίβαση ακινήτου, μετά από προσύμφωνο. Προϋπόθεση είναι το οριστικό συμβόλαιο να μην απέχει πάνω από δύο χρόνια από το προσύμφωνο.
4. Κατάργηση πιστοποιητικού μη οφειλής από δωρεές-κληρονομιές: Το πιστοποιητικό ήταν υποχρεωτικό για τις δηλώσεις φόρου κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής που εκδίδονται μέσω του myPROPERTY, όταν από αυτές δεν προκύπτει φόρος ή αυτός έχει εξοφληθεί. Τη θέση του έχει πάρει η ψηφιακή δήλωση από την πλατφόρμα myPROPERTY, συνοδευόμενη από μια απλή υπεύθυνη δήλωση για τη μη μεταβολή των στοιχείων.
5. Περιορισμός δικαιολογητικών για βεβαίωση ΤΑΠ. Με την προσκόμιση μόνο δύο ή τριών δικαιολογητικών στους δήμους αποκτούν πλέον οι πολίτες τη βεβαίωση περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), που είναι υποχρεωτική για την μεταβίβαση. Η βεβαίωση ΤΑΠ εκδίδεται εντός πέντε ημερών με βάση τα στοιχεία που τηρεί ηλεκτρονικά ο δήμος και με τις νέες ρυθμίσεις θα ισχύει μέχρι το τέλος του έτους έκδοσής της. Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη βεβαίωση ΤΑΠ είναι τα εξής:
Για την περίπτωση ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου:
- Φωτοτυπία τελευταίου λογαριασμού ρεύματος μαζί με το αποδεικτικό εξόφλησής του
- Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας, και
Για την περίπτωση μη ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου:
- Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου / Διηρημένης Ιδιοκτησίας
- Υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη για τη μη χρήση του ακινήτου.
6. Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου. Από την 1η Νοεμβρίου 2023 οι διαδικασίες μεταβίβασης ακινήτου θα διεκπεραιώνονται υποχρεωτικά μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου» της ΑΑΔΕ. Η λειτουργία της πλατφόρμας αυτής έχει σκοπό την υποστήριξη των συμβολαιογράφων, των πωλητών και των αγοραστών στη σύναψη των συμβάσεων, μέσω της απλούστευσης και της ψηφιοποίησης της διαδικασίας συλλογής των 11 δικαιολογητικών που απαιτούνται για τη σύνταξη των σχετικών συμβολαιογραφικών εγγράφων.
Πηγή: OT