Με τα κινητά τηλέφωνα να μην «πιάνουν σήμα» ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας και τους Έλληνες χρήστες να πληρώνουν το ακριβότερο Ίντερνετ στην Ευρώπη για πραγματικές ταχύτητες που υπολείπονται σημαντικά των ονομαστικών, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) επιχειρεί να επιβάλει «ρήτρα αναπροσαρμογής» στα τιμολόγια εκατομμυρίων συνδρομητών σταθερής – κινητής τηλεφωνίας και Ίντερνετ, κατά το πρότυπο των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας!

Μάλιστα, η επιχείρηση επιβολής του νέου «χαρατσιού» στους καταναλωτές, εξελίσσεται εν τω μέσω του καλοκαιριού, καθώς οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι πιέζουν να αποκτήσουν τη δυνατότητα «τιμαριθμικής αναπροσαρμογής» για τις υφιστάμενες συμβάσεις τους με τους καταναλωτές (τα γνωστά μας συμβόλαια), στο πλαίσιο της αλλαγής του Γενικού Κανονισμού Γενικών Αδειών που προωθεί ΕΕΤΤ.

Το σχετικό αίτημα των τηλεπικοινωνιακών παρόχων προς την ΕΕΤΤ έχει διατυπωθεί εδώ και καιρό, με τη Ρυθμιστική Αρχή να δείχνει πλέον έτοιμη να το ικανοποιήσει σε περίπου δύο μήνες!

Τι προβλέπει

Με βάση το σχετικό κείμενο που έθεσε η ΕΕΤΤ σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 13 Ιουλίου, το νέο χαράτσι:

*Θα έχει ως βάση υπολογισμού τον πληθωρισμό του προηγούμενου ημερολογιακού έτους, που θα ανακοινώνεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ως Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ). Σημειώνεται, ότι για το 2022 ο ετήσιος μέσος όρος του μηνιαίου ΔΤΚ για τις Επικοινωνίες σημείωσε αρνητική μεταβολή 2,44%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μέσο όρο μηνιαίου ΔΤΚ Επικοινωνιών για το 2021, δηλαδή, υπήρξε αποπληθωρισμός, ενώ το σύνολο των υπηρεσιών και αγαθών του ΔΤΚ για το 2022 παρουσίασε αύξηση, δηλαδή πληθωρισμό, της τάξης του 9,65%.

*Θα εφαρμόζεται μία φορά ανά ημερολογιακό έτος, μετά την οριστικοποίηση του ετήσιου πληθωρισμού του προηγούμενου ημερολογιακού έτους.

*Για τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί πριν την θεσμοθέτηση της «ρήτρας αναπροσαρμογής», θα επιτραπεί η τροποποίησή τους ή θα δοθεί η δυνατότητα αζήμιας καταγγελίας των σχετικών συμβάσεων.

*Θα απαγορεύεται η ενεργοποίηση της ρήτρας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής πριν την πάροδο τριών μηνών από την σύναψη του συμβολαίου.

Βάσει της επιχειρηματολογίας που προβάλλουν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και μεταφέρει η ΕΕΤΤ στη διαβούλευση, «ο τομέας των ηλεκτρονικών επικοινωνιών παρουσιάζει ιδιαίτερα ανελαστική λειτουργία προσαρμογής στις απότομες αυξομειώσεις τους κόστους λειτουργίας του, όπως διαμορφώνεται από το αυξημένο ενεργειακό κόστος και τον υψηλό πληθωρισμό υπηρεσιών, υλικών και πρώτων υλών».

Ποιος ο λόγος

Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, «ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών, καλείται να αντιμετωπίσει τις πιέσεις που συνεπάγονται οι έντονες πληθωριστικές τάσεις, κυρίως λόγω της ανοδικής πορείας του ενεργειακού κόστους και των σημαντικών αυξήσεων των τιμών πρώτων υλών και υπηρεσιών, που είναι απαραίτητες για τη συντήρηση, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη κρίσιμων υποδομών, όπως είναι οι επενδύσεις για την επέκταση του δικτύου κινητής τηλεφωνίας (5G) και των δικτύων Νέας Γενιάς (FTTH)».

Οι κυριότερες κατηγορίες με αυξημένο κόστος, τις οποίες προβάλει η ΕΕΤΤ για λογαριασμό των εταιρειών, επιδιώκοντας μέρος τους να καλύπτεται από τους καταναλωτές(!) μέσω του νέου «χαρατσιού», είναι:

*Κόστος ρευματοδότησης δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των κεραιών (σταθμών βάσης) των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, των κόμβων των δικτύων σταθερής τηλεφωνίας, των συνεγκαταστάσεων, των Data centers, καθώς και των κτιρίων – γραφείων των παρόχων. Αύξηση από 21% έως 43%.

*Κόστος προμήθειας του εξοπλισμού τελικών χρηστών σταθερής τηλεφωνίας. Αύξηση έως 19%.

*Κόστος ανάπτυξης δικτύου, σε υπηρεσίες εγκατάστασης οπτικών ινών και εξοπλισμών σε σταθμούς βάσης, όπως επίσης σε χρεώσεις από συνεργαζόμενες εταιρείες υπηρεσιών πληροφορικής. Αύξηση έως 6%.

*Κόστος παροχής υπηρεσιών από συνδεόμενες εταιρείες, όπως ενδεικτικά η εταιρεία διαχείρισης των κτιρίων – γραφείων των παρόχων (υπηρεσίες συντήρησης, ασφάλειας κλπ.). Αύξηση έως 5%.

*Κόστος των μισθώσεων των σταθμών βάσης, καθώς και κόστος του καυσίμου για τη λειτουργία των γεννητριών παραγωγής ρεύματος. Αύξηση έως 3%.

*Έξοδα προβολής και διαφήμισης, κυρίως της διαφήμισης μέσω τηλεόρασης. Αύξηση έως 5%.

*Τόκοι και έξοδα δανεισμού. Αύξηση έως 13%.

Μάλιστα η ΕΕΤΤ επικαλείται αντίστοιχα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών (Αυστρία, Βέλγιο, Βρετανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Πορτογαλία), υποστηρίζοντας ότι εφαρμόζεται ή πρόκειται να τεθεί σε ισχύ, μηχανισμός τιμαριθμικής αναπροσαρμογής συνδεδεμένος με τον δείκτη τιμών καταναλωτή.

Τι λένε νομικοί κύκλοι

Πάντως, νομικές πηγές, χαρακτηρίζουν «πρόκληση την επιχειρούμενη επιβολή τιμαριθμικής αναπροσαρμογής στα τιμολόγια των τηλεπικοινωνιών», επισημαίνοντας ότι «δεν μπορεί να συσχετιστεί με τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ εάν εφαρμοστεί κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε πλήρη εξουδετέρωση του ανταγωνισμού». Η ΕΕΤΤ -προσθέτουν- πριν την θεσμοθέτηση του νέου τέλους, «θα έπρεπε να μεριμνήσει για τη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών στους καταναλωτές (εκτεταμένη αδυναμία επικοινωνιών μέσω κινητών τηλεφώνων λόγω έλλειψης κεραιών-υποδομών, Ίντερνετ που …σέρνεται, ακριβά τιμολόγια σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε κ.λ.π), καθώς και για την εξάλειψη του φαινομένου των εναρμονισμένων πρακτικών που ακολουθούν οι σημερινοί πάροχοι». Άλλωστε, προσθέτουν, οι Έλληνες συνδρομητές είναι οι μοναδικοί στην Ευρώπη που πληρώνουν το «τέλος κινητής τηλεφωνίας» ακόμα και στις συνδέσεις Ίντερνετ (φόρος στο διαδίκτυο), ενώ πάνω σε αυτόν τον φόρο επιβάλλεται και ο ΦΠΑ (διπλή φορολόγηση).