«Το παλιό αιγυπτιακό αλιευτικό ακινητοποιήθηκε λόγω μηχανικής βλάβης, μέσα στο σκοτάδι και οι Έλληνες λιμενικοί που βρίσκονταν σε σχετικά μικρή απόσταση, άκουγαν φωνές διαμαρτυρίας των επιβατών πιθανόν προς το πλήρωμα αλλά κι ανησυχία για τους ελαφρείς κλυδωνισμούς στο ακίνητο πλέον σκάφος.
»Παρόμοιες βλάβες φαίνεται, σύμφωνα με μαρτυρίες να είχαν υπάρξει και σε άλλες φάσεις του τετραήμερου ταξιδιού τους αλλά το σκοτάδι, σε συνδυασμό με την απειρία των μεταναστών σχετικά με τα θαλασσινά ταξίδια προκάλεσε μεγάλη ανησυχία.
»Φαίνεται αυτή η αναστάτωση να προκάλεσε μετακίνηση δεκάδων μεταναστών στο υπερφορτωμένο σκάφος, μήκους 25 μέτρων στο οποίο επέβαιναν τουλάχιστον 500 – 600 άτομα χωρίς να υπάρχει προφανώς φορτίο με αλιεύματα κλπ που θα υποβοηθούσε στην ευστάθεια του. Αυτή η επονομαζόμενη μετατόπιση του «ανθρωπινού φορτίου» σε ένα ακίνητο σκάφος με ευάλωτη ισορροπία και ψηλό κέντρο βάρους οδήγησε στην ανατροπή του.
»Από το αλιευτικό ακούσθηκαν ξαφνικά μετλα τις φωνές διαμαρτυρίας, κραυγές πανικού από τους άτυχους ανθρώπους που έπεφταν στο νερό, που εγκλωβίζονταν στο κουφάρι του πλοίου. Οι λιμενικοί μιλούν για έναν πραγματικό εφιάλτη με τις κραυγές απόγνωσης, με τις υπόκωφες φωνές από το αναποδογυρισμένο πλοίο».
Σε αυτή την δραματική περιγραφή και την πρώτη εικόνα για το τραγικό ναυάγιο με τους εκατοντάδες, πιθανόν, νεκρούς στα ανοικτά της Πύλου προχώρησαν, μιλώντας προς το in, υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Ναυτιλίας που γνωρίζουν πολλές παραμέτρους του δραματικού συμβάντος.
Με τους ίδιους να συμπληρώνουν «όπως ανέφεραν οι λιμενικοί που βρίσκονταν επί τόπου, το αλιευτικό θύμιζε αρχικά την εικόνα του ναυαγίου του τσιμεντάδικου «Δύστος» που είχε ανατραπεί και βυθιστεί το 1996, με τραγικό αποτέλεσμα τον θάνατο 20 ανθρώπων.
«Δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν»
Όμως το σκάφος στα ανοικτά της Πύλου βυθίστηκε μέσα σε 15 περίπου λεπτά, παρασέρνοντας στον βυθό το 70-80% των επιβατών του -που δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν και παγιδεύθηκαν από κάτω του κι ακολούθησαν την μοιραία πορεία του προς την άβυσσο σε εκείνο το σημείο της Μεσογείου.
»Εξάλλου πρέπει να συνεκτιμήσει κάποιος ότι με τον ίδιο σχεδόν τρόπο, λόγω σπασμωδικών αντιδράσεων των επιβατών, έχουν σημειωθεί τα περισσότερα ναυάγια στην συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή κι όχι μόνο…».
Πάντως οι ίδιοι αξιωματούχοι σημειώνουν ότι μόνο σε δύο –τρεις περιπτώσεις έχουν εντοπισθεί από τις ελληνικές αρχές σκάφη με τέτοιο αριθμό επιβατών.
Κι όπως καταγράφουν «όλοι είχαν πληρώσει περίπου 4.000 – 5.000 ευρώ ξεκινώντας από την Λιβύη για να πάνε μόνο στην Ιταλία και πουθενά αλλού. Πρόκειται δηλαδή για ένα ταξίδι που μπορεί να απέφερε κέρδη της τάξης των 3.000.000 ευρώ στους δουλεμπόρους με την χρήση ενός σκάφους – φερέτρου αξίας 10.000-15.000 ευρώ».