Σε πρώτο πλάνο βάζουν ολοένα και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες τη μεθανόλη ως εναλλακτικό καύσιμο, ζυγίζοντας τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για χρήση στη ναυτιλία. Σε μια εποχή, μάλιστα, που ο ΙΜΟ έχει θέσει στο τραπέζι πιο φιλόδοξους στόχους, όπως είναι οι καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων ρύπων έως το 2050.
Ηδη ο ναυτιλιακός κολοσσός AP Moller – Maersk εξασφάλισε καύσιμα για το παρθενικό ταξίδι του πρώτου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με δυνατότητα μεθανόλης παγκοσμίως. Ειδικότερα, η Maersk υπέγραψε συμφωνία με τον ολλανδό παραγωγό OCI Global για την παράδοση πράσινης μεθανόλης. Οπως επισημαίνεται σχετικά, το ταξίδι 21.500 χλμ. από το Ουλσάν της Νότιας Κορέας στην Κοπεγχάγη της Δανίας θα προσφέρει μια «άνευ προηγουμένου εμπειρία» στους ναυτικούς της εταιρείας που χειρίζονται τους νέους κινητήρες και χρησιμοποιούν μεθανόλη ως καύσιμο, καθώς η εταιρεία προετοιμάζεται για την παράδοση ενός στόλου νέων, μεγάλων ποντοπόρων πλοίων με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης από το 2024.
Σε δηλώσεις του, ο Morten Bo Christiansen, επικεφαλής Ενεργειακής Μετάβασης AP Moller – Maersk, είπε: «Η αγορά πράσινης μεθανόλης είναι ακόμα στα σπάργανα και ειλικρινά δεν περιμέναμε να εξασφαλίσουμε το παρθενικό ταξίδι με πράσινη μεθανόλη για αυτό το πλοίο. Ετσι, είμαστε πολύ περήφανοι που πετύχαμε αυτό το σημαντικό ορόσημο. Αναμένουμε ένα ποικίλο πράσινο μείγμα καυσίμων για το μέλλον, με τη βιομεθανόλη από απόβλητα βιομάζας να είναι διαθέσιμη τώρα».
Αξίζει να σημειωθεί πως η Maersk έχει παραγγείλει δεκαεννιά πλοία που έχουν τη δυνατότητα να καίνε μεθανόλη και στόχος είναι το 25% του θαλάσσιου φορτίου της εταιρείας να γίνεται με πράσινα καύσιμα έως το 2030. Επίσης, δώδεκα πλοία χωρητικότητας 16.000 TEU και έξι χωρητικότητας 17.000 TEU πρόκειται να κατασκευαστούν από τη Hyundai Heavy Industries και να παραδοθούν από το 2024 και μετά.
Δεκάδες παραγγελίες
Στο μεταξύ, και άλλες εταιρείες που διαχειρίζονται containerships στρέφονται στα εναλλακτικά καύσιμα, και δη στη μεθανόλη. Η CMA έχει παραγγείλει τουλάχιστον δεκαοκτώ πλοία με καύσιμα μεθανόλης. Τα συμβόλαια για έξι πλοία χωρητικότητας 15.000 TEU από την China State Shipbuilding Corporation (CSSC) υπεγράφησαν τον περασμένο Ιούνιο, με προγραμματισμένη παράδοση για το 2025, ενώ τον περασμένο Απρίλιο έκλεισε η συμφωνία για άλλα δώδεκα πλοία του ίδιου τύπου, ως μέρος μιας συμφωνίας – ρεκόρ ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Από την πλευρά της η COSCO Shipping Holdings παρήγγειλε δώδεκα πλοία χωρητικότητας 24.000 TEU με μεθανόλη τον περασμένο Οκτώβριο, αξίας σχεδόν 2,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία θα παραδοθούν μεταξύ του τρίτου τριμήνου του 2026 και του τρίτου τριμήνου του 2028. Πριν από λίγες ημέρες, ο κινεζικός γίγαντας πρόσθεσε τέσσερα ακόμη πλοία χωρητικότητας 16.000 TEU που θα κατασκευαστούν στο Yangzhou.
Την ίδια ώρα, εννέα πλοία διπλού καυσίμου χωρητικότητας 9.000 TEU θα παραδοθούν στην HMM μεταξύ των ετών 2025 και 2026. Θα ναυπηγηθούν από τη Hyundai Samho Heavy Industries (HSHI).
Tα λιμάνια
Στην Κίνα, η COSCO, η CMA CGM και η Shanghai International Port Group (SIPG) υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης (MoU) τον Απρίλιο για την προμήθεια και την παράδοση καυσίμου μεθανόλης σε μεγάλα λιμάνια της χώρας. Παράλληλα, τον Μάρτιο, η Maersk υπέγραψε ένα μνημόνιο συνεργασίας με την Αρχή της Σαγκάης για τη δυνατότητα ανεφοδιασμού πράσινης μεθανόλης για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από το 2024.
Πρόσφατα το λιμάνι Αμβέρσας – Μπριζ γιόρτασε τον πρώτο ανεφοδιασμό πλοίου με μεθανόλη, ένα σημαντικό ορόσημο για τον λιμένα, με φόντο την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάρτηση του λιμένα στα social media, ο ανεφοδιασμός του πλοίου έλαβε χώρα την 1η Ιουνίου, οπότε και η φορτηγίδα «Tamariva» τροφοδότησε πλοίο της Proman Stena Bulk.
Στην ίδια ρότα έχουν μπει λιμάνια στη Σιγκαπούρη, την Αυστραλία, τη Σουηδία και την Αίγυπτο, καθώς η μεθανόλη φαίνεται ότι αποτελεί κορυφαίο ναυτιλιακό καύσιμο εντός του 2023, γεγονός που αποτυπώνεται στον μεγάλο αριθμό παραγγελιών.
Στα πλεονεκτήματα της μεθανόλης συγκαταλέγεται το γεγονός ότι οι κανονισμοί για τη χρήση της είναι ήδη διαθέσιμοι, επιτρέποντας στους πλοιοκτήτες να κάνουν σχέδια για νέα πλοία, ενώ οι κινητήρες έχουν σχετικά απλές απαιτήσεις σχεδιασμού. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η διαθεσιμότητά της παραμένει ακόμη μια πρόκληση.