Ενας άγραφος κανόνας του εμπορίου λέει πως «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο». Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που η απαίτηση ενός πελάτη αποπνέει ρατσιστική οσμή και προσβάλλει την προσωπικότητα ενός υπαλλήλου;
Στην κοσμοθεωρία της Γεωργίας, ιδιοκτήτριας εστιατορίου στη λεωφόρο Θρακομακεδόνων, η οποία προ ημερών ήρθε αντιμέτωπη με αυτή την υπόθεση εργασίας στην πράξη, το συγκεκριμένο δίλημμα δεν υπάρχει καν.
«Να σας συστήσουμε τον Deep. Ο Deep δεν είναι απλώς διανομέας του Μπερκέτι… είναι ο πιο αξιόλογος άνθρωπος και πια οικογένειά μας. Και εσείς, κυρία μου καλή, που μας ζητήσατε να μη σας στείλουμε μελαψό διανομέα… παρακαλούμε να μην ξαναπαραγγείλετε από εμάς. Δεν σας θέλουμε εμείς για πελάτισσα. Με εκτίμηση. Η ομάδα του Μπερκέτι». Κάτω από τη συγκεκριμένη ανάρτηση σε Facebook και Instagram ξέσπασε «ιερός» πόλεμος.
«Κανένας Eλληνας στο Mπερκέτι! Είναι ρατσιστές έναντι των Eλλήνων. Και μεις δεν σας θέλουμε ρατσιστόμουτρα» έγραψε προφίλ στο Instagram με μηδενικές αναρτήσεις που πιθανότατα στήθηκε για τις επείγουσες ανάγκες του cancel.
«Δεν έχω καμία εμπιστοσύνη σε ντελιβεράδες. Ειδικά αλλοδαπούς. Ο δικός σας ρατσισμός δεν παίζεται τελικά. Λέτε ότι είναι αξιόλογος άνθρωπος. Δηλαδή τι είναι; Πυρηνικός φυσικός;» σχολίασε άλλος, ενώ ταυτόχρονα βροχή έπεφταν και τα σχόλια επιβράβευσης: «Wow!!! Κάποιος έχει κότσια εδώ!!! Respect! Το να υπερασπίζεσαι τους ανθρώπους σου είναι σπουδαιο!» έγραψε η Χρύσα. «Συγχαρητήρια για όλα όσα πρεσβεύετε, μη μασάτε στους φασίστες και τις θρασύδειλες πρακτικές τους!» σχολίασε ο Thanos.
«Σας ευχαριστούμε για τα καλά σας λόγια! Είστε Μπερκέτι! Εσείς και εμείς… πάντα στη σωστή πλευρά… πάντα με τον Deep!» απάντησε η επιχείρηση. «Είμαστε με τον πελάτη. Το αντιρατσιστικό ψητοπωλείο ταΐζει περισσότερο δικαιωματισμό και παρασιτική ιδεολογία παρά ψητό κρέας» τουίταρε χρήστης με hashtag #cancel_berketi.
Κύμα συμπαράστασης
Και ενώ οι μάχες μαίνονταν στα ψηφιακά χαρακώματα – με αντεγκλήσεις για «τουρκομόγγολους» και «μακεδονομάχους» – ήρθε και δεύτερη ανάρτηση από το εστιατόριο.
«Από χθες έχουμε δεχθεί ένα τεράστιο κύμα συμπαράστασης απέναντι σε εμάς και τον υπάλληλό μας. Εχουμε δεχθεί όμως και έναν οχετό ρατσιστικών μηνυμάτων. Οργανωμένοι και μη… έχουν μπει στις αξιολογήσεις μας στο Google και από 4.8 το έκαναν 4.0. Ο κόπος μας 1,5 χρόνο τώρα… έρμαιο στοχευμένης δυσφήμησης. Μαντέψτε όμως! Πάλι την ίδια ανάρτηση θα κάναμε, ξανά και ξανά! Το Μπερκέτι μας παραμένει εξαιρετικό και πάλι! Το μόνο που θέλαμε να προβάλουμε ήταν η αγάπη για τον συνάνθρωπο. “Θα τον σώσει η ομορφιά, τον κόσμο ξανά”». Οι χρήστες ανέλαβαν προσωπικά να αποκαταστήσουν την αδικία – «κάνουμε ριπόρτ στα hate reviews, είμαστε μαζί σας ξανά και ξανά» έγραψε η Ελένη, «θα σας ανεβάσουμε πάλι» υποσχέθηκε η Κατερίνα – με την ψηφιακή σταυροφορία ανύψωσης των αστεριών να στέφεται με επιτυχία, αφού το εστιατόριο σκοράρει πλέον στο 4,9, ψηλότερα και από την αρχική του κατάταξη.
Πρωτόγνωρο
«Οι πονηριές πληρώνονται, κυρία μου. Πήγες να κάνεις δωρεάν διαφήμιση με “αντιρατσιστικό” φερετζέ και την πάτησες» σχολίασε χρήστης κατηγορώντας την επιχείρηση για στημένη ανάρτηση με απώτερο σκοπό την προβολή.
Επιχείρημα που δεν μπορεί να σταθεί όμως, για δύο λόγους. Ο πρώτος κρύβεται στα ψηφιακά ίχνη που λένε πάντα την αλήθεια. Σε ανύποπτο χρόνο, τον Ιανουάριο, σε γιορτινή φωτογραφία του μαγαζιού στο Instagram, μαζί με όλο το προσωπικό ποζάρει χαμογελαστός και ο Deep.
«Η ομάδα μας! Η οικογένειά μας!! Γιώργο, Αλέξη, Γεωργία, Μαργαρίτα, Καίτη, Λίντα, Ματθαίε, Ντιπ, Δημήτρη, Σίμο… Σας ευχαριστούμε!» γράφει το συνοδευτικό κείμενο.
Και ο δεύτερος το γεγονός ότι «ΤΑ ΝΕΑ» επικοινώνησαν με τον έτερο συνιδιοκτήτη ο οποίος δεν ήθελε να κάνει ούτε μισή δήλωση για να μη δώσει περαιτέρω διάσταση στο πρωτόγνωρο για εκείνους συμβάν.
Φανερά στενοχωρημένος για τον πόλεμο που δέχτηκαν από μερίδα κόσμου και παρακολουθώντας τους κόπους μιας οικογενειακής επιχείρησης να κατρακυλούν σε χρόνο ρεκόρ, όντας σοκαρισμένος τόσο ο ίδιος όσο και η υπόλοιπη ομάδα από τη χυδαιότητα των μηνυμάτων που έλαβαν, επαναλάμβανε ξανά και ξανά «κάναμε το αυτονόητο», ευχαριστώντας μας για την κατανόηση.