Έξι σχεδόν 24ωρα μετά το πολύνεκρο ναυάγιο στην Πύλο, συνεχίζονται τα ερωτήματα για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες το αλιευτικό κατέληξε να βυθιστεί και μαζί του πάνω από 600 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους.
Μετά το χθεσινό δημοσίευμα του BBC που υποστήριζε ότι το αλιευτικό ήταν σχεδόν ακινητοποιημένο για επτά ώρες, ήρθε σήμερα η διάψευση του Λιμενικού που αναφέρει ότι από την ώρα του εντοπισμού του σκάφους έως την ανατροπή που το πλοιάριο διένυσε συνολικά 30 νμ, ενώ από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε η διαδικασία παροχής τροφοεφοδίων μέχρι την ακινητοποίησή του διήνησε απόσταση περί τα 6νμ.
Ωστόσο ο Guardian επανέρχεται σήμερα με νέο δημοσίευμα στο οποίο αναφέρει ότι μετά από δική του έρευνα επιβεβαιώνεται το ρεπορτάζ του BBC. Ειδικότερα το βρετανικό μέσο αναφέρει ότι αναλύοντας δεδομένα από την υπηρεσία ναυτικών πληροφοριών MariTrace (το BBC είχε χρησιμοποιήσει δεδομένα του Marine Traffic), φαίνεται ότι δύο σκάφη στάθηκαν δίπλα ή έκαναν κύκλους γύρω από το ακινητοποιημένο σκάφος κατά τη διάρκεια αρκετών ωρών, κατά την οποία το Λιμενικό δήλωσε ότι έπλεε προς την Ιταλία.
Νέες αντιφάσεις
Την ίδια στιγμή το News247 επικαλείται τη δικογραφία που συνέταξε το Λιμεναρχείο Καλαμάτας για το ναυάγιο στην Πύλο, στην οποία αναφέρονται δύο στίγματα για τη θέση του αλιευτικού σκάφους καλύπτοντας ένα εύρος 11 ωρών. Το πρώτο χρονικά στίγμα είναι για τη θέση του αλιευτικού σε κίνδυνο (στις 15.00) και το τελευταίο στις 2:00 μετά τα μεσάνυχτα, οπότε αναφέρεται η βύθισή του. Τα δύο αυτά στίγματα υπάρχουν στην υποβλητική του Λιμεναρχείου.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή στη δικογραφία η απόκλιση των δύο στιγμάτων είναι 3,3 νμ και όχι 30νμ όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Λιμενικού, επομένως κάποια από τις δύο αναφορές προφανώς δεν ισχύει.
Υπάρχουν βίντεο από την επιχείρηση του Λιμενικού
Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η αποκάλυψη του in και του Βασίλη Λαμπρόπουλου ότι υπάρχει τελικά υλικό από κάμερες που διέθετε το πλωτό περιπολικό σκάφος του Λιμενικού Σώματος 920 με το όνομα «Υποκελευστής Α’ ΛΣ ΜΟΥΡΜΟΥΡΗΣ Γρηγόριος» που είχε προσεγγίσει το μοιραίο αλιευτικό στα ανοικτά της Πύλου, το οποίο έχει παραδοθεί από τις 15 Ιουνίου, στις δικαστικές αρχές.
Υπενθυμίζουμε ωστόσο ότι αρχικά αξιωματικοί του Λιμενικού είχαν δηλώσει στα ΜΜΕ ότι δεν υπήρχε οποιαδήποτε καταγραφή του δραματικού συμβάντος από το σκάφος του λιμενικού αφού «δεν περίσσευε κανείς λιμενικός στην προσπάθεια της διάσωσης, που να ασχολείται με την βιντεοσκόπηση όσων συνέβαιναν» ενώ αξιωματικοί επισημαίνουν ότι πρόκειται για υπερσύγχρονο σκάφος που έχει ηλεκτρονικό εξοπλισμό και αισθητήρες ισραηλινής κατασκευής όπως και κάμερα στον ιστό πάνω από την γέφυρα.
«Επιπλέον υπάρχει πιθανότητα , παρά το ότι ήταν μεταμεσονύκτιες ώρες και απόλυτο σκοτάδι να υπάρχει μία εικόνα-με την βοήθεια ίσως των προβολέων του πλοίου – από την ανατροπή του αλιευτικού, τον εγκλωβισμό εκατοντάδων ανθρώπων, τις διασώσεις κλπ», αναφέρει ακόμα το ρεπορτάζ.
Το βίντεο της Frontex
Σήμερα μάλιστα η Frontex, αεροσκάφος της οποίας είχε πρώτο εντοπίσει το πλοίο, δημοσίευσε μετά από έξι μέρες πλάνα από τις κάμερες που διέθετε το αεροπλάνο. Ουσιαστικά η Frontex από τις πρώτες ώρες μετά το ναυάγιο είχε αποποιηθεί των ευθυνών της σημειώνοντας ότι ενημέρωσε την ελληνική ακτοφυλακή καθώς το πλοίο βρισκόταν στη δικής της δικαιοδοσία.
Ενώ είναι σε εξέλιξη η έρευνα από τις ανακριτικές αρχές το Λιμενικό επιμένει ότι δεν γινόταν να γίνει κάτι παραπάνω καθώς οι πρόσφυγες αρνούνταν τη βοήθεια. Την ίδια στιγμή πληθαίνουν οι μαρτυρίες που δείχνουν τις άθλιες συνθήκες που επικρατούσαν στο σκάφος ενώ οι επιβάτες είχαν ξεμείνει από νερό και φαγητό και υπήρχαν ήδη κάποιοι που είχαν χάσει τη ζωή τους.
Εξάλλου οι ίδιοι οι πρόσφυγες είχαν δώσει το στίγμα τους για να τους εντοπίσουν και σε συνομιλίες τους με ακτιβιστές εκφράζουν τους φόβους τους ότι θα είναι η τελευταία τους νύχτα.
Ακόμα δεν έχει απαντηθεί γιατί η μόνη παρέμβαση που θα μπορούσε να γίνει θα ήταν μία βίαιη επέμβαση σε ένα σκάφος υπερφορτωμένο με κόσμο σε πανικό – όπως υποστηρίζει ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού – και όχι η κινητοποίηση στο φως της μέρας του ναυαγοσωστικού Aigaion Pelagos, η προσπάθεια να υπάρξει επικοινωνία με τους επιβάτες στη γλώσσα που καταλαβαίνουν, η προσπάθεια να επικρατήσει ψυχραιμία και οι πρόσφυγες να εμπιστευτούν το Λιμενικό ότι θέλει να τους βοηθήσει και να τους μεταφέρει με ασφάλεια στη στεριά – όπου προφανώς θα είχαν δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση ασύλου.