Παρά το γεγονός ότι το υποβρύχιο συνετρίβη εκ των έσω, η τεράστια επιχείρηση έρευνας που ξεκίνησε στα νερά του Ατλαντικού συνεχίζεται. Έχουν δημιουργηθεί πολλές απορίες σχετικά με το τι ακριβώς συνέβη με αποτέλεσμα το επόμενο διάστημα οι έρευνες να επικεντρωθούν στα αίτια που οδήγησαν στην ενδόρρηξη του υποβρυχίου.
Ως προς τις σορούς, ο υποναύαρχος Μάουγκερ έχει δηλώσει ότι δεν μπορεί να επιβεβαιώσει αν η αμερικανική ακτοφυλακή θα μπορέσει να εντοπίσει τις σορούς των θυμάτων. «Πρόκειται για ένα απίστευτα αμείλικτο περιβάλλον» δήλωσε.
Τα επόμενα βήματα
Δεν είναι σαφές σε αυτό το στάδιο ποια υπηρεσία θα ηγηθεί της έρευνας, καθώς δεν υπάρχει πρωτόκολλο για τέτοια περιστατικά. Ο υποναύαρχος Μάουγκερ δήλωσε ότι είναι ιδιαίτερα περίπλοκο επειδή το περιστατικό έλαβε χώρα σε ένα απομακρυσμένο μέρος του ωκεανού, με τη συμμετοχή ανθρώπων διαφορετικών εθνικοτήτων.
Όμως, έχοντας διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην επιχείρηση μέχρι στιγμής, η αμερικανική ακτοφυλακή είναι πιθανό να συνεχίσει να έχει σημαντικό ρόλο. Δήλωσε ότι θα συνεχίσει να ερευνά το σημείο του πεδίου των συντριμμιών, ενώ πολλά σκάφη, ιατρικό προσωπικό και τεχνικοί παραμένουν στην περιοχή. Οι ομάδες θα αρχίσουν να αποσυνδέονται μέσα στις επόμενες 24 ώρες.
Τα τηλεχειριζόμενα οχήματα (ROV) που επιχειρούν στον πυθμένα της θάλασσας γύρω από τον Τιτανικό θα παραμείνουν εκεί προς το παρόν. «Δεν έχω κάποιο χρονοδιάγραμμα για το πότε σκοπεύουμε να σταματήσουμε τις απομακρυσμένες επιχειρήσεις στον πυθμένα αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο υποναύαρχος Μάουγκερ.
Τι μέλλει γενέσθαι με τα συντρίμμια του υποβρυχίου
Αρκετά σημαντικό είναι να συγκεντρωθούν όσο το δυνατόν περισσότερα συντρίμμια, συμπεριλαμβανομένων των μερών από το ανθρακονήματα από τα οποία ήταν κατασκευασμένο μέρος του σκάφους, προκειμένου οι αρχές να σχηματίσουν μία πλήρη εικόνα για το αν υπήρξε κάποια ρωγμή στο κοίτος του υποβρυχίου.
Ακόμη, οι προσπάθειες συνεχίζονται για τη χαρτογράφηση της περιοχής στην οποία βρέθηκαν τμήματα του Τιτάνα. Ο Paul Hankin, ειδικός σε υποθαλάσσια θέματα, εξήγησε ότι η έρευνα μέχρι στιγμής έχει βρει πέντε σημαντικά κομμάτια συντριμμιών που επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για το χαμένο υποβρύχιο. Τα κομμάτια αυτά περιλαμβάνουν τον κώνο της μύτης, καθώς και τα μπροστινά και πρυμναία ακραία καμπανάκια του κύτους πίεσης.
Με ποιον τρόπο θα διερευνηθεί το περιστατικό
Ο υποναύαρχος Μάουγκερ, δήλωσε ότι οι κυβερνήσεις των χωρών που εμπλέκονται στο περιστατικό έχουν συναντηθεί για να συζητήσουν πώς θα μπορούσε να διαμορφωθεί μια έρευνα. Οι εμπλεκόμενοι σε οποιαδήποτε έρευνα θα επιδιώξουν να επιβεβαιώσουν, ότι η ενδόρρηξη ήταν αυτή που προκάλεσε το θάνατο των επιβατών.
Ακόμη, ο ναύαρχος πρόσθεσε ότι, ενώ το πεδίο εφαρμογής του ήταν εκτός των αρμοδιοτήτων του, ευρύτερα ζητήματα σχετικά με τους κανονισμούς και τα πρότυπα τέτοιων υποβρύχιων αποστολών ήταν πιθανό να αποτελέσουν το επίκεντρο μιας μελλοντικής αναθεώρησης.
Μια άλλη πιθανή πηγή πληροφοριών σχετικά με το τι ακριβώς συνέβη στον Τιτάνα θα μπορούσαν να είναι τα υδρόφωνα – υποβρύχια μικρόφωνα που χρησιμοποιούνται για την ανίχνευση παράνομων δοκιμών ατομικών όπλων.
Αυτά βοήθησαν να διαπιστωθεί ότι το αργεντίνικο υποβρύχιο Σαν Χουάν είχε καταρρεύσει μετά την εξαφάνισή του στα ανοικτά των ακτών της χώρας το 2017. Τα υδρόφωνα μπορεί κάλλιστα να έχουν πιάσει το τέλος του ωκεανογραφικού Τιτάνα και θα μπορούσαν να μας δώσουν ακριβή χρονική στιγμή για το πότε συνέβη η τραγωδία.
Aυτό που είναι βέβαιο για τους ειδικούς είναι ότι το υποβρύχιο στο βάθος που ήταν διαλύθηκε ακαριαία. Στην ουσία εξαϋλώθηκε προς τα μέσα από την τεράστια υδροστατική πίεση η οποία ισούται, όπως λένε οι ειδικοί, με το βάρος του Πύργου του Άιφελ.
«Δεν άντεξε την πίεση και συνεθλίβη»
Ο Κώστας Θωκταρίδης μίλησε στο ΣΚΑΙ, σχετικά με την σύνθλιψη του υποβρυχίου. Ο πρώην Κυβερνήτης του βαθυσκάφους, «Θέτιδος», ανέφερε ότι «Ο λόγος που έγινε το ατύχημα ήταν λόγω σύνθλιψης. Μία διαδικασία που προκαλείται όταν το κύτος του βαθυσκάφους δεν αντέχει την τεράστια υδροστατική πίεση, που σε αυτή την περίπτωση είναι ως 371 φορές μεγαλύτερη από την ατμοσφαιρική πίεση. Αυτό κατέστρεψε το σκάφος, όπως ακριβώς συμβαίνει με ένα κουτάκι αναψυκτικού που το πατάμε με το πόδι μας.»
Ακόμη, ο ίδιος ανέφερε ότι «Ο Κυβερνήτης ενημέρωσε πως έκανε απόρριψη βάρους, πράγμα που ακυρώνει την κατάδυση. Στην κάτω πλευρά του βαθυσκάφους έχει μολύβια τα οποία μπορεί να ελευθερώσει ο κυβερνήτης εσωτερικά.»
Πώς απελευθερώνεται το βάρος
Συνέχισε λέγοντας «Ο Κυβερνήτης έχει την δυνατότητα με μία αντλία να απελευθερώσει το βάρος. Επειδή φεύγει το βάρος είναι πολύ εύκολη η ανάδυση, καθώς σε τέτοιο βάθος δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί τίποτα άλλο. Αυτή ήταν η τελευταία επικοινωνία με τον κυβερνήτη του σκάφους και δεν υπήρχε άλλη προσπάθεια. Αυτό που δεν γνωρίζω είναι σε τι βάθος έφτασε και σε τι κατάσταση ήταν το βαθυσκάφος.»
«Τα πάντα τελείωσαν μία ώρα και σαρανταπέντε λεπτά μετά και σε βάθος περίπου 3.150 μέτρα» πρόσθεσε ο κ. Θωκταρίδης. Στην ερώτηση αν τα συντρίμμια πρόκειται να αναδυθούν στην επιφάνεια, ο πρώην κυβερνήτης ανέφερε ότι «Είναι αρκετά βαθιά και μέχρι τα συντρίμμια να φτάσουν στην επιφάνεια θα περάσει πολύς χρόνος.»
Σχετικά με τη δομική ανεπάρκεια
Στην ερώτηση του δημοσιογράφου για το αν υπήρχε δομική ανεπάρκεια στο βαθυσκάφος, ο κ. Θωκταρίδης απάντησε πως «αυτό θα φανεί απο την διερεύνηση, από καποια αρχή. Το πιθανότερο είναι να γίνει έρευνα από την αμερικανική δικαιοσύνη, η οποία θα αναθέσει καθηκοντα στην αμερικανική ακτοφυλακή και κατόπιν η έρευνα θα συνεχιστεί από ειδικούς πραγματογνώμονες.
Ως προς την σχεδίαση του βαθυσκάφους, ο κ. Θωκταρίδης ανέφερε πως «Αυτό το βαθυσκάφος ήταν πειραματικό σε σχέση με αυτά που έχουν δημιουργηθεί μέχρι σήμερα. Είχε μία επαναστατικη σχεδίαση, καθώς τα άτομα που ανέλαβαν τον σχεδιασμό προέρχονταν από την αεροπορία.