Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξήγγειλε ότι μία από τις 120 μεταρρυθμίσεις της νέας κυβέρνησης είναι εκείνη που αφορά στο ΕΚΑΒ.
Περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων στο μπλε φάκελο που πήρε στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο, ο νέος υπουργός Υγείας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και δυστυχώς αποτελεί προτεραιότητα, η οποία υπαγορεύτηκε από (ακόμη) ένα τραγικό περιστατικό καθυστέρησης ασθενοφόρου.
Η απόφαση του πρωθυπουργού για την κάλυψη των κενών του ΕΚΑΒ είναι να επιστρατευτούν οδηγοί οχημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, οι οποίοι θα τεθούν στη διάθεση των Υγειονομικών Περιφερειών (ΥΠΕ). Με τη συμμετοχή τους θα καταρτιστούν νέα μηνιαία οργανογράμματα για την κίνηση των ασθενοφόρων σε Κέντρα Υγείας και Πολυϊατρεία νησιών και παραμεθόριων περιοχών.
«Πρέπει αυτά να μπορούν να ανταποκρίνονται γρήγορα»
Στρατός και πυροσβεστικό σώμα διαθέτουν ικανό αριθμό ειδικά εκπαιδευμένων οδηγών οχημάτων, ώστε να υπάρξει κάλυψη των «πολύ επίκαιρων έκτακτων κοινωνικών αναγκών», όπως υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας για τα «μεικτά πληρώματα του ΕΚΑΒ».
«Πρέπει αυτά να μπορούν να ανταποκρίνονται γρήγορα -ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές- με την συνδρομή εξειδικευμένου προσωπικού τόσο από τις Ένοπλες Δυνάμεις, όσο και από την Πυροσβεστική», σημείωσε.
Τι προβλέπει το σχέδιο
Σύμφωνα με πληροφορίες του iatropedia.gr, το επιχειρησιακό σχέδιο είναι σχεδόν άμεσα εφαρμόσιμο, καθώς απαιτεί την αναπροσαρμογή ενός υπάρχοντος νόμου, που ψηφίστηκε αλλά δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
Πρόκειται για τον Ν. 4368/2016 (ΦΕΚ Α 21/21-2-2016), ο οποίος στο άρθρο 78 προβλέπει πως Οδηγοί Ασθενοφόρων Κέντρων Υγείας, στις περιοχές όπου υπάρχουν Κέντρα Υγείας τα οποία δεν διαθέτουν προσωπικό για τη λειτουργία των ασθενοφόρων τους ή που το προσωπικό τους δεν επαρκεί για την πλήρη κάλυψη μεταφοράς ασθενών, δύναται να χρησιμοποιηθεί, είτε προσωπικό του πυροσβεστικού σώματος, είτε προσωπικό των Ο.Τ.Α. που να οδηγεί τα ασθενοφόρα που ανήκουν στο Κέντρο Υγείας, κατόπιν αιτήματος.
Στο σήμερα, το «προσωπικό των ΟΤΑ» αναμένεται να αντικατασταθεί από τους οδηγούς των Ενόπλων Δυνάμεων. Το προσωπικό αυτό, πρέπει να διαθέτει επαγγελματική άδεια οδήγησης και να έχει εκπαιδευτεί ταχύρρυθμα σε βασικές γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών. «Η διακομιδή των ασθενών θα γίνεται με συνοδεία υγειονομικού προσωπικού από το αντίστοιχο Κέντρο Υγείας», αναφέρεται στον νόμο.
Περαιτέρω λεπτομέρειες για την εκπαίδευση των πληρωμάτων αυτών αναμένεται να ρυθμιστούν με εγκύκλιο του ΕΚΑΒ σε συνεργασία με το Αρχηγείο του Π.Σ. και του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας. Αξίζει να σημειωθεί πως τα ασθενοφόρα με τα μεικτά πληρώματα ανήκουν στα Κέντρα Υγείας των νησιών, όμως το ΕΚΑΒ έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα διαχείρισης τους και ασκεί όλες τις ενέργειες ελέγχου και συντονισμού και ιδιαίτερα σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών και κρίσεων.
Βασική επιδίωξη η 24ωρη κάλυψη των βαρδιών
Η συγκεκριμένη ρύθμιση αποτελεί μια “πυροσβεστική” παρέμβαση για την τακτοποίηση του προβλήματος. Η λύση αυτή θα ενεργοποιηθεί σε μικρά νησιά και απομακρυσμένες περιοχές, στις οποίες δεν φτάνουν εύκολα τα ασθενοφόρα και τα πληρώματα των 12 Παραρτημάτων του ΕΚΑΒ (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα, Καβάλα, Ιωάννινα, Λαμία, Αλεξανδρούπολη, Τρίπολη, Κοζάνη και Μυτιλήνη) και οι επιμέρους Τομείς του.
Για παράδειγμα, σε πολλά νησιά του Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, όπως είναι η Σέριφος και η Τήλος, δεν υπάρχουν Παραρτήματα και Τομείς του ΕΚΑΒ. Τα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας δεν λείπουν, όμως, δεν υπάρχει ικανό προσωπικό να τα στελεχώσει.
Οι οδηγοί αυτοί θα συνοδεύονται από νοσηλευτές και γιατρούς των Κέντρων Υγείας, που είναι ούτως ή άλλως σε 24ωρη λειτουργία. Ωστόσο, ο σχεδιασμός αυτός μπορεί να αποδειχθεί σε κάποιες περιπτώσεις δύσκολα εφαρμόσιμος στην πράξη, καθώς -ιδιαίτερα κατά την καλοκαιρινή περίοδο- το υγειονομικό προσωπικό στα Κέντρα Υγείας των νησιών δεν περισσεύει, ώστε να εγκαταλείπει τη βάση του για να χρησιμοποιηθεί σε διακομιδές.