Το αριστούργημα που είδατε στο μουσείο σάς έχει γίνει έμμονη ιδέα. Το μυαλό σας αναζητά διαρκώς πιθανούς τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να γίνει δικό σας. Ο ειδικός είναι εδώ για να σας δώσει τις σωστές συμβουλές και να σας βοηθήσει να πετύχετε τον στόχο σας.
Και δεν είναι άλλος από τον Στεφάν Μπραϊτβίζερ, έναν 52χρονο Γάλλο που θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους κλέφτες έργων τέχνης όλων των εποχών καθώς έχει αφαιρέσει περισσότερα από 300 έργα αξίας περίπου 2 δισ. δολαρίων, χωρίς να αποτελεί για εκείνον εμπόδιο το αν το αριστούργημα που είχε βάλει στο στόχαστρο βρισκόταν σε ένα μουσείο ή σε έναν καθεδρικό ναό της Ευρώπης.
Ο Μπραϊτβίζερ μοιράστηκε τα μυστικά του με τον συγγραφέα του βιβλίου «Ο κλέφτης έργων τέχνης: Μια αληθινή ιστορία αγάπης, εγκλήματος και ενός επικίνδυνου πάθους», Μάικλ Φίνκελ, κι εκείνος τα μετέφερε στη διαδικτυακή έκδοση του περιοδικού «Time».
Κανόνας πρώτος
Ο,τι έχετε δει σε κινηματογραφικές ταινίες να το ξεχάσετε. Μπορεί η ριψοκίνδυνη είσοδος από την οροφή, ο αντιπερισπασμός με καπνό και οι πυροβολισμοί να είναι εντυπωσιακά, αλλά η βία σε ένα μουσείο ελαχιστοποιεί κατακόρυφα τις πιθανότητες επιτυχίας και αυξάνει εκείνες που θα σας οδηγήσουν στη φυλακή.
Δεν υφίσταται κανένας λόγος για να ασκηθεί βία και να παραβιαστεί, επί παραδείγματι, μια πόρτα ή ένας φεγγίτης. Διότι πολύ απλά η καταλληλότερη ώρα για μια ληστεία σε μουσείο είναι όταν είναι ανοιχτό για το κοινό. Ως ιδανικότερη στιγμή, δε, είναι η ώρα του γεύματος, οπότε οι επισκέπτες είναι σαφώς λιγότεροι και το προσωπικό ασφαλείας εναλλάσσεται για το μεσημεριανό του διάλειμμα. Αγοράστε το εισιτήριό σας με μετρητά και περάστε από την κύρια είσοδο ως επισκέπτες.
Κανόνας δεύτερος
Χρειάζεστε οπωσδήποτε έναν αξιόπιστο συνεργάτη ως τσιλιαδόρο. Ντυθείτε κομψά και αναμειχθείτε στο πλήθος των επισκεπτών. Καταλληλότερη εποχή για μια κλοπή είναι ο χειμώνας για να φοράτε παλτό – ένα νούμερο μεγαλύτερο από το κανονικό – και παντελόνι λίγο φαρδύ στη μέση. Από εργαλεία αρκεί ένας ελβετικός σουγιάς.
Μόλις μπείτε στο μουσείο επιλέξτε μια μικρότερη αίθουσα που βρίσκεται έξω από τη βασική γραμμή περιήγησης των επισκεπτών. Ιδανική θα ήταν κάποια με ένα μοναδικό σημείο εισόδου – εξόδου και χωρίς κάμερα ασφαλείας ή μόνιμο φύλακα. Με ορμητήριο αυτή παρατηρήστε τη ροή των επισκεπτών και ελέγξτε πού υπάρχουν κάμερες.
Κανόνας τρίτος
Το έργο – στόχος θα πρέπει να είναι μικρών διαστάσεων. Ο Μπραϊτβίζερ προτείνει, εάν πρόκειται για γλυπτό, να μην ξεπερνάει το μέγεθος ενός τούβλου, αν πρόκειται για πίνακα, να είναι περίπου όσο ένα κουτί για πίτσα.
Κανόνας τέταρτος
Ο συνεργάτης σας θα πρέπει να στέκεται στην είσοδο της αίθουσας όπου βρίσκεται το έργο – στόχος. Συμφωνήστε ένα συνθηματικό (π.χ. ένας σύντομος βήχας). Περιμένετε έως ότου αδειάσει η αίθουσα από επισκέπτες και κινηθείτε γρήγορα προς το έργο.
Αν προτίθεστε να κλέψετε έναν πίνακα ζωγραφικής, απλώς ξεκρεμάστε τον. Η πρόκληση σε αυτή την περίπτωση είναι η κορνίζα διότι ακόμη και σε μικρούς πίνακες οι περισσότερες είναι πολύ ογκώδεις για να κρυφτούν κάτω από ένα πανωφόρι, όσο ευρύχωρο κι αν είναι.
Ο Μπραϊτβίζερ προτείνει να γυρίσετε τον πίνακα με την όψη προς το πάτωμα και με τον σουγιά σας να αφαιρέσετε τον καμβά από την κορνίζα. Αν δεν υπάρχει χρόνος για αυτή τη διαδικασία, ξανακρεμάστε τον πίνακα και αποχωρήστε με άδεια χέρια. Αν τα καταφέρετε, κρύψτε την κορνίζα πίσω από μια κουρτίνα ή κάτω από ένα έπιπλο.
Αν το έργο βρίσκεται σε προθήκη, μην ασχοληθείτε με την κλειδαριά. Επιχειρήστε να τη διαρρήξετε μέσω μιας χειρουργικής τομής που θα προκαλέσετε στη σφράγιση με σιλικόνη. Αν ο συνεργάτης σας βήξει, σπρώξτε τα σημεία της προθήκης που θα έχουν μετακινηθεί και περιμένετε να αδειάσει και πάλι η αίθουσα για να ολοκληρώσετε την παραβίαση. Στο ενδιάμεσο στρέψτε το ενδιαφέρον σας σε άλλα έργα του χώρου. Να είστε προετοιμασμένοι ότι μπορεί να χρειαστούν δύο ή τρεις προσπάθειες. Σε καμία περίπτωση μην παραμείνετε στην αίθουσα για περισσότερο από 15 λεπτά. Επιστρέψτε αργότερα ή μια άλλη μέρα.
Αν αποσπάσετε τελικά το έργο, προχωρήστε με γρήγορο βηματισμό προς την έξοδο, αλλά μην τρέξετε σε καμία περίπτωση ακόμη κι αν σας πλησιάζουν οι αστυνομικοί. Μείνετε ψύχραιμοι μέχρι να φτάσετε στο σπίτι σας.
Κανόνας πέμπτος
Θαυμάστε το κλεμμένο έργο σας όσο θέλετε, αλλά ένα πράγμα που δεν μπορείτε σε καμία περίπτωση να κάνετε είναι να το πουλήσετε. Μια τέτοια κίνηση θα σας οδηγήσει με ασφάλεια στα χέρια της αστυνομίας που διαθέτει ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο εντοπίζει τέτοιες συναλλαγές. Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι από τη στιγμή που θα τοποθετήσετε στο σπίτι σας το κλεμμένο έργο θα πρέπει να μετατραπεί σε άβατο για συγγενείς, φίλους ή εργάτες που θα χρειαστείτε για κάποια επισκευή. Η απομόνωση θα είναι ένα από τα τιμήματα που θα πρέπει να πληρώσετε.
Επιπλέον μπορείτε να κλέψετε όσα έργα τέχνης θέλετε ή μπορείτε. Ο Μπραϊτβίζερ ξεκίνησε την «καριέρα» του το 1995 διαπράττοντας κατά μέσο όρο μία κλοπή κάθε δύο εβδομάδες επί επτά χρόνια. Υποχρεωτικό θα είναι επίσης να μην κάνετε κανένα λάθος, είτε κατά την κλοπή είτε κατά την απόκρυψη των κλοπιμαίων. Σε αντίθετη περίπτωση – δεδομένου του ανθρώπινου παράγοντα – θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι να περάσετε μερικά χρόνια στη φυλακή, όπως άλλωστε και ο Μπραϊτβίζερ, και να «λερώσετε» διά βίου το ποινικό σας μητρώο.
Εναλλακτική λύση
Μπορείτε απλώς να αφήσετε το έργο – αντικείμενο του πόθου σας στην αίθουσα του μουσείου όπου εκτίθεται και να το επισκέπτεστε όσο συχνά θέλετε.